• ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
  • کد خبر: 18031
  • readingTime: ۴ دقیقه
مدرسه

اگرچه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پیش بینی کرده است که از اول آبان ماه همه مدارس و از اول مهرماه ۳۰ تا ۴۰ درصد مدارس به صورت حضوری بازگشایی شوند اما در این زمینه نگرانی های در سطح جامعه ایجاد شده است!

به گزارش ایراسین؛ امروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پیش بینی کرد که از اول آبان ماه همه مدارس و از اول مهرماه ۳۰ الی ۴۰ درصد مدارس به صورت حضوری بازگشایی می شوند. اگرچه هنوز بخشنامه ای به اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ابلاغ نشده است اما بازگشایی مدارس به صورت حضوری به یکی از دغدغه های والدین و معلمان تبدیل شده است.

زهرا روحانی مدیر دبستانی در اصفهان به خبرنگار ایراسین می گوید: میزان شیوع کرونا باید از چه حد کمتر باشد و درصد واکسیناسیون در جامعه به چه حد برسد تا حضوری شدن مدارس کار درستی باشد؟ آیا تا تاریخ آبان ماه به این میزان می رسیم؟

او ادامه می دهد: سال گذشته، سال دشواری بود و همکاری والدین در آموزش مجازی باعث شد که مسائلی در روند آموزشی دانش آموزان ایجاد شود. این در حالی است که مساله پرورش هم مهمتر از آموزش نیست در این یکسال تحصیلی گذشته دانش آموزان در این زمینه آسیب دیدند.  

این مدیر دبستان تصریح می کند: آیا میزان واکسیناسیون انجام شده ملاک است یا ضریب تکثیر موثر و میزان شیوع کرونا؟ ریسک انتقال در کلاس زیر ۱۵ نفر به اندازه کافی پایین خواهد بود؟ ایمنی حاصل از واکسن های مورد استفاده تا چند درصد است و چندماه دوام می آورد؟ و میزان تهویه در فصل سرما امکان پذیر است!

در استان اصفهان واکسیناسیون کرونا در بین معلمان شروع شده است. حدود ۷۵ درصد معلمان دوز نخست واکسن کرونا اعم از برکت، سینوفارم و آسترازنکا را دریافت کرده اند و قرار است از روز سه شنبه دوز دوم واکسن کرونا در بین معلمان آغاز شود.

در استان اصفهان واکسیناسیون کرونا در بین معلمان شروع شده است. حدود ۷۵ درصد معلمان دوز نخست واکسن کرونا اعم از برکت، سینوفارم و آسترازنکا را دریافت کرده اند و قرار است از روز سه شنبه دوز دوم واکسن کرونا در بین معلمان آغاز شود.

در همین ارتباط آذرکیوان امیرپور، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به خبرنگار ایراسین می گوید: علت اینکه تعدادی از معلمان دوز نخست واکسن را دریافت نکرده اند، این است که عده ای در هنگام انتخابات واکسن دریافت کرده اند و عده دیگر هم درگیر بیماری کرونا شده اند.

او ادامه می دهد: هنوز خبری از واکسیناسیون دانش آموزان نیست و قطعا بازگشایی مدارس باید با واکسیناسیون معلمان، دانش آموزان و والدین همراه باشد.

به نظر امیرپور، هنوز زود است که بتوان اظهار نظر قطعی در مورد بازگشایی مدارس به صورت حضوری کرد و ملاک نظر ستاد ملی مقابله با کرونا است که از طریق بخشنامه به اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ابلاغ می شود که هنوز خبری نیست!

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح می کند: هنوز در موج پنجم کرونا قرار داریم و روند بازگشایی مدارس مشخص نیست اما تمام هم و غم ما این است که دانش آموزان بتوانند به صورت حضوری از آموزش و پرورش بهره مند شوند.

او هم تاکید می کند: ملاک کنترل و مهار کرونا تنها واکسیناسیون نیست؛ چراکه با واکسینه شدن کامل ۷۵ درصد جامعه فقط شیوع بیماری کم می شود و تهویه کلاس های مدارس آن هم در فصل سرما از چالش های پیش رو است.

بازگشایی مدارس اصفهان؛ آری یا نه؟

ملاک کنترل و مهار کرونا تنها واکسیناسیون نیست؛ چراکه با واکسینه شدن کامل ۷۵ درصد جامعه فقط شیوع بیماری کم می شود و تهویه کلاس های مدارس آن هم در فصل سرما از چالش های پیش رو است.

اگرچه امروز در ستاد ملی کرونا مقرر شد که درخصوص بازگشایی مدارس دوتیم از وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود تا شیوه نامه ها درست تبیین و ابلاغ شود اما پیش بینی ها بر این استوار است ترکیب آموزش مجاری و حضوری در دستور کار سال تحصیلی جدید قرار بگیرد.

محمدرضا ناظم زاده، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش و رئیس پروژه مهر در همین ارتباط به خبرنگار ایراسین می گوید: مطابق سالهای گذشته، ستاد پروژه مهر در تمامی نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان در کارگروه های تامین نیروی انسانی، تامین و تجهیز، نظارت و ارزیابی، بهداشت و سلامت، آموزش های مجازی و موارد در ارتباط با شروع سال تحصیلی است تشکیل شده است.

او ادامه می دهد: امیدواریم به نحو مطلوب شروع سال تحصیلی در استان اصفهان رقم بخورد و هنوز هم مدرسه ای که قرار است زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در آن نواخته شود مشخص نیست.

استان اصفهان با کمبود ۱۶ هزار نیروی انسانی مواجه است اما با به کارگیری نیروهای بازنشسته به میزان ۱۴ ساعت و اضافه کار نیروهای شاغل به میزان ۱۲ ساعت و دریافت حق التدریس سعی شده است که کلاسی بدون معلم نماند!

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش تاکید کرد: هنوز نحوه بازگشایی مدارس مشخص نیست و ما نمی دانیم چه نوع آموزشی در انتظار دانش آموزان و معلمان است و زمانی که بخشنامه آن به اداره کل آموزش و پرورش ابلاغ شد نوع آموزش اطلاع رسانی می شود.

او تصریح می کند: مشکل عمده اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان کمبود نیروی انسانی است. استان اصفهان با کمبود ۱۶ هزار نیروی انسانی مواجه است اما با به کارگیری نیروهای بازنشسته به میزان ۱۴ ساعت و اضافه کار نیروهای شاغل به میزان ۱۲ ساعت و دریافت حق التدریس سعی شده است که کلاسی بدون معلم نماند!

ناظم زاده بیشترین کمبود نیروی انسانی را در مقطع ابتدایی اعلام کرد، توضیح داد: مقاطع متوسطه اول پسران و هنرستانها هم با کمبود نیروی انسانی مواجه است اما اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان این آمادگی را دارد که به صورت حضوری کلاسهای درس را با رعایت دستورالعمل های بهداشتی دایر کند.

امسال بالغ بر ۸۰ هزار دانش آموز کلاس اولی راهی دبستان می شوند و بالغ بر ۷۰ هزار نفر هم به کلاس هفتم خواهند رفت. اما هنوز سردرگمی از نوع آموزش و پرورش در بین جامعه باقی است. اینکه آیا این دو طیف که بیشترین نیاز به آموزش و پرورش حضوری دارند باید کماکان مانند سال گذشته به صورت مجازی آموزش ببینند و از پرورش محروم بمانند یا اینکه نوع ترکیبی حضوری-مجازی اجرایی می شود و یا نه تاکید بر آموزش حضوری خواهد بود. با اینکه سخنگوی ستاد ملی کرونا از بازگشایی حضوری مدارس در آبان ماه خبر داده است اما تا زمانی که بخشنامه آن به اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ابلاغ نشود همه این سناریوها در حد گمانه زنی باقی خواهد ماند!

عاطفه علیان؛ خبرنگار ایراسین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =