کمبود دارو

کارشناس دارو گفت: برای کنترل بازار دارو نیاز است که ارز ترجیهی حذف شود تا قاچاق معکوس دارو اتفاق نیفتد و سامانه تیتک هم تکمیل شود.

هادی اسماعیلی در گفت وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: اگر دولت نسبت به حذف ارز ترجیهی واردات دارو و مواد اولیه تولید دارو اقدام کند مشکلات کمبود دارو در کشور حل می شود. علت ۵ هزار میلیارد تومان، قاچاق معکوس در حوزه دارو به تخصیص ارز ترجیهی مربوط می شود که باعث شده دارو در دسترس مصرف کننده نهایی در کشور قرار نگیرد.

وی با اشاره به اینکه راهکار ریشه ای رفع کمبود دارو در کشور، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، تصریح کرد: برای حل بحران کمبود دارو نیاز است که بسترهای ایجاد فساد را برطرف کنیم که یکی حذف ارز ترجیهی است و دیگری اعمال شفافیت از طریق سامانه تیتک است که پایش، رصد و پیگیری زنجیره تامین دارو را برعهده دارد. هنوز سامانه تیتک تکمیل نشده است که دلایل آن روشن نیست و سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت بایستی پاسخگوی این مساله باشند.

این کارشناس حوزه دارو به اولویت های دارو در دولت سیزدهم هم اشاره ای کرد و توضیح داد: رونق تولید دارو و رفع موانع در راستای تولید حداکثری دارو در داخل کشور به همراه صادرات تولید داروی داخلی و کالاهای سلامت محور می تواند برای عبور از بحران کمبود دارو کشور در اولویت برنامه های دولت جدید قرار گیرد.

وی گفت: از آنجا که سه چهارم ظرفیت شرکت های تولید دارو در کشور مسکوت مانده است می توان این ظرفیت را در خدمت رونق تولید قرار داد و با در اختیار قرار گرفتن بازارهای صادراتی منطقه رقم صادرات دارو را به ۵۰۰ میلیون دلار در سال افزایش داد.

اسماعیلی کمبود سرم در داروخانه های کشور را افزایش تقاضا دانست و اظهارکرد: افزایش تقاضا باعث می شود که عده ای به دنبال سودجویی، از عرضه محصول اجتناب کنند تا قیمت افزایش یابد. مساله کمبود سرم در داروخانه های در آینده نزدیک رفع می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =