• ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
  • کد خبر: 17232
  • readingTime: ۱ دقیقه
صادرات و واردات

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد کالاهای استفاده شده در تولید سهم بسیار بیشتری از کالاهای مصرفی در سبد واردات دارند.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایسنا، بر اساس این آمار در دوماهه اول امسال شش میلیون و ۵۲۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار به کشور وارد شده که وزن آن نسبت به واردات در دو ماهه اول سال قبل ۳۰ درصد رشد، اما ارزش آن ۱۶.۵ درصد کاهش یافته است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد کالاهای واسطه‌ای ۷۰ درصد، یعنی بیشترین سهم از کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند. به طوری که در این مدت چهار میلیون و ۶۲۷ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش چهار میلیارد و ۹۲۶ میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به دو ماهه اول سال قبل به لحاظ وزنی ۲۵ و به لحاظ ارزشی ۱۹ درصد رشد داشته است.

سهم کالاهاس سرمایه‌ای نیز در این مدت ۱۴.۸ درصد بوده و در دو ماهه اول امسال ۹۰۱ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۸۴ میلیون دلار وارد شده است. وزن و ارزش این نوع کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ و ۶۴ درصد رشد داشته است.

همچنین در این مدت ۹۹۵ هزار تن کالای مصرفی به ارزش ۳۵۲ میلیون دلار به کشور وارد شده که یعنی سهم کالاهای مصرفی از کل واردات ۱۵.۲ درصد بوده است. وزن و ارزش کالاهای مصرفی وارد شده نیز نسبت به دو ماهه اول سال قبل ۴۰ و ۲۲ درصد افزایش یافته است.

گفتنی است که کالاهای واسطه‌ای مانند چوب در ایجاد دیگر کالاها استفاده می‌شود و بخشی از محصولات دیگر را تشکیل می‌دهند و از کالاهای سرمایه‌ای، مانند ماشین‌آلات، برای تولید دیگر کالاها استفاده می‌شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =