برجام _ ایران و آمریکا

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: به نظر می‌رسد موضوع لغو تحریم بخشی از سپرده‌های ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن از طرف آمریکا، مبتنی بر مجموعه‌ای از اهداف اقتصاد سیاسی باشد؛ یعنی اهداف آن نه صرفا سیاسی و نه صرفا اقتصادی است.

محمد واعظ در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره تاثیر حذف بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در دو کشور ژاپن و کره جنوبی اظهار کرد: به نظر می‌رسد موضوع لغو تحریم بخشی از سپرده‌های ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن از طرف آمریکا، مبتنی بر مجموعه‌ای از اهداف اقتصاد سیاسی باشد؛ یعنی اهداف آن نه صرفا سیاسی و نه صرفا اقتصادی است. در این رابطه به چند مورد از این اهداف اشاره می‌شود.

وی افزود: چون اعتبار قراردادی آمریکا با خروج دولت آمریکا از برجام به صورت قابل توجهی صدمه خورده است لذا دولت بایدن که با شعار بازگشت به برجام به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، به دنبال بازیابی این اعتبار از دست رفته است تا موج جدیدی از فشارهای اقتصادی را به نام قوانین و مقررات منعقده و بین المللی اعمال کند. البته باید توجه داشت که این کار ممکن است با یک تاخیر زمانی دو الی سه ساله انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان  با بیان اینکه زمینه سازی برای بازگشت آمریکا به برجام از طریق این گام صورت می‌گیرد، گفت: باید به ابعاد این گام توجه کرد که آیا برای مثال پوشش ارزی این رفع تحریم از پول‌های بلوکه شده ایران، ۵۰ میلیون دلار است یا چند میلیارد دلار؟ زیرا پیشتر آمریکا اجازه برداشت از ذخایر ارزی موجود ایران در کره جنوبی را به اندازه تقریبا ۱۵ میلیون یورو صادر کرده بود که در مقابل رقم قابل توجه حجم ذخایر ارزی مسدود شده ایران در کره جنوبی قابل مقایسه نیست.

واعظ ادامه داد: یکی دیگر از اهداف آمریکا، بازیابی اعتبار اقتصادی کره جنوبی و ژاپن در آینده روابط تجاری ایران با خارج است. آمریکایی‌ها از این نگران هستند که جایگاه دو کشور کره جنوبی و ژاپن به عنوان متحدین استراتژیک آن‌ها در سال‌های پیش رو، چه با بازگشت به برجام و چه بدون آن، آسیب جدی ببیند و کشورهایی که از نظر آمریکا متحدین راهبردی تلقی نمی‌شوند، جایگاه این دو کشور را پر کنند و یا اقتصاد ایران بتواند محصولات ساخت کره جنوبی را در داخل کشور تولید کند.

وی اضافه کرد: این احساس نگرانی، هم جنبه های سیاسی و راهبردی دارد و هم جنبه های اقتصادی. مثلا یکی از جنبه های اقتصادی آن این است که معمولا نیازهای فناورانه برتر شرکت های هر دو کشور کره جنوبی و ژاپن از طریق آمریکا تامین می شود و بنابراین انعقاد قراردادهای بزرگ از سوی این کشورها با ایران، مانند ایجاد بازار برای شرکت های بزرگ فناوری آمریکایی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =