• ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 16701
  • readingTime: ۲ دقیقه
gore be jask

معاون امور عمرانی استاندار هرمزگان گفت: مرحله نخست انتقال نفت از گوره به جاسک به عنوان طرح راهبردی صنعت نفت به زودی توسط رییس جمهوری افتتاح می شود.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایرنا، رضا مدرس روز چهارشنبه در بازدید از بخش های مختلف پایانه صادراتی نفت در جاسک و بررسی آخرین وضعیت پیشرفت این طرح اظهارداشت: این طرح در حال حاضر توان انتقال روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام را دارد و با رسیدن این میزان نفت به پایانه صادراتی جاسک در روزهای آینده، باب جدیدی در صنعت نفت ایران گشوده می‌شود.
وی افزود: با تکمیل این طرح ملی امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از جنوب غربی ایران به آب‌های آزاد دریای عمان فراهم خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار هرمزگان ادامه داد: با راه اندازی مرحله نخست این طرح راهبردی وزارت نفت این امکان، جایگاه ایران در بازارهای بین‌المللی نفت را به ویژه در بازار رقابتی این کالا ارتقا خواهد داد چراکه به مبادی صادراتی کشور تنوع می‌بخشد و در جنگ اقتصادی، بازاریابی نفت خام برای ایران یک برگ برنده محسوب می‌شود.
نهم خرداد امسال، نفت خام از تلمبه خانه شماره دو طرح عظیم گوره_جاسک عبور کرد؛ نفت از منطقه گوره از طریق لوله‌هایی که تمام آن‌ها را مهندسان ایرانی ساخته‌اند، عبور کرده و به نزدیکی بندر جاسک رسیده ‌است.
مبدا این خط لوله منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک به ترمینال و تأسیسات دریایی صادرات و واردات که احداث آن برنامه ریزی شده است، متصل می‌شود.
در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایران آروین، لوله‌سازی ماهشهر و لوله‌سازی صفا فعالیت می‌کنند.
در این طرح حلقه اول توسط شرکت فولاد مبارکه تولید می‌شود و در حلقه دوم ورق مورد نیاز توسط شرکت فولاد اکسین تولید خواهد شد و سپس لوله‌سازان داخلی این ورق‌ها را تبدیل به لوله می‌کنند.
این طرح راهبردی و ملی با هدف انتقال نفت خام از گوره به جاسک، ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران است.
از مهم ترین طرح انتقال نفت از گوره به پایانه جدید جاسک، می‌توان به تامین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث ۵ تلمبه‌خانه و ۳ ایستگاه بین راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تاسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تاسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.
سواحل مکران نیز در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسا بندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.
شهرستان جاسک دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت، ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =