احسان دشتیانه

عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان: صنایع معدنی در یک دوره ای آنچنان مورد توجه قرار نداشت زیرا میزان حجم نفت و گاز و پتروشیمی در اقتصاد کشور به قدری بالا بود که صنایع معدنی به عنوان یک صنعت کوچک دیده میشد. اما به تدریج صنایع معدنی بزرگ شد و صادرات آن افزایش پیدا کرد و ارزآوری آن برای کشور قابل توجه شد. تا جایی که در شرایط تحریمی نیز نشان داد که می‌تواند جای خالی نفت را در اقتصاد کشور پر کند.

به گزارش ایراسین، ۱۰ تیرماه هرسال با عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شده و در این روز از تعدادی از فعالان در این عرصه تقدیر به عمل می آید. در واقع این روز که بر پایه‌ی مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامیده شده، فرصت مناسبی است تا به مهم‌ترین بخش موثر بر اقتصاد کشور که به نوعی از آن به عنوان موتور محرکه یاد می‌کنند مورد توجه قرار گرفته و با رفع چالش ها و مشکلات موجود در این بخش زمینه برای فعالیت هرچه بیشتر در حوزه صنعت و معدن فراهم شود تا در نهایت شاهد رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور باشیم.

احسان دشتیانه در آستانه روز صنعت و معدن در گفت وگو با ایراسین اظهار کرد: در شرایط فعلی و با توجه به شرایط تحریم می بینیم آمار دقیقی از صادرات نفت منتشر نمی‌شود اما در مقابل شرایط برای صنایع معدنی متفاوت است به طوری که در سال گذشته صادرات صنایع معدنی از نفت بیشتر بوده و این امر نشان می‌دهد که صنایع معدنی یک صنعت پیشرفته بوده و توانسته زنجیره را تا تولید محصول نهایی و نیمه نهایی تکمیل و صادر کند.

به گفته وی، دیگر در بخش فولاد، مواد خام صادر نمیشود اما نفت به صورت خام صادر میشود. برای مثال در زنجیره فولاد، شمش فولاد، ورق، میلگرد و تیرآهن صادر میکنیم یا در صنعت مس نیز محصول نهایی به دیگر کشورها صادر می‌شوند.

دشتیانه افزود: در مجموع می‌توان گفت صنایع معدنی در ایران خیلی پیشرفت کردند و منابع و ذخایر استراتژیکی که در مس و سایر مواد معدن داریم آینده روشنی در انتظار صنایع معدنی کشور داشته و می تواند به عنوان یک صنعت الگو در تربیت نیروی انسانی و متخصص باشد.

عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان درباره جایگزینی معدن و صنایع معدنی برای نفت نیز اظهار کرد: نمی‌توان گفت که معدن و صنایع معدنی جایگزین نفت میشوند بلکه مکمل بوده و هرکدام از صنایع نقش خود را دارند. اما در شرایط تحریم، صنایع معدنی نشان داد که می‌تواند جای خالی نفت را پر کند و در مواقع سخت به کشور کمک کند. با این حال ما باید کلیه صنایع را داشته باشیم.

وی ادامه داد: صنعت و کشور ما مدیون ذوب آهن است زیرا ذوب‌آهن مادر صنعت بوده و دانشگاهی برای تربیت نیروی متخصص و مهندسین برای ایران است و اولین کارخانه بزرگ در اشل صنعتی است و میتوان گفت حرکت به سمت صنعتی شدن با ذوب آهن آغاز شده و دِین زیادی به ذوب آهن به دلیل نقشی که در توسعه صنعت به ویژه فولاد داشته، وجود دارد.

دشتیانه تاکید کرد: امروز هم به واسطه تولید ریل توسط ذوب آهن، ایران به یکی از ۱۷ تولیدکننده ریل تبدیل شده و صنعت ماندگار و پر افتخار بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =