• ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 16207
  • readingTime: ۱ دقیقه
ماشین آلات معدنی

معاون امورمعادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: ۸۵۳ معدن در این استان پروانه بهره‌برداری دارند که ۶۰ درصد این معادن فعال است.

به گزارش ایراسین، محمد سرجوقیان افزود: بیش از ۴۰۰ معدن در استان اصفهان در زمینه سنگ‌های تزیینی و مصالح ساختمانی فعالیت می‌کنند که شامل انواع سنگ‌های ساختمانی، مرمریت، مرمر، گرانیت و تراورتن است.

وی گفت: اصفهان انواع گروه‌های مواد معدنی را در خود جای داده است و از نظر ظرفیت مواد معدنی به‌عنوان یکی از استان‌های مطرح کشور محسوب می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهار داشت: ظرفیت اسمی استخراج معادن استان سالانه ۵۰ میلیون تن انواع مواد معدنی است اما به‌صورت واقعی نزدیک به ۳۰ میلیون تن  استخراج می‌شود.

وی اضافه کرد: انواع مواد معدنی از جمله طلا، سرب، روی، آهن، مس، باریت و بنتونیت در استان اصفهان وجود دارد.

سرجوقیان با بیان اینکه سال گذشته ۵۲ پروانه بهره برداری جدید در استان صادر شد خاطرنشان کرد: به‌صورت کلی سالانه حدود ۵۰ تا ۶۰ فقره پروانه جدید برای معادن در استان صادر می‌شود و  ۵۰ معدن فعال می‌شود.  

وی بیان کرد: حدود ۹ هزار نفر در معادن استان اصفهان مشغول به کار هستند و بطور غیر مستقیم به ازای هر یک شغل در معادن ۱۰ تا ۱۲ شغل غیر مستقیم ایجاد می‌شود.   

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه معدن‌کاران سالانه باید مبلغی را تحت عنوان حقوق دولتی به حساب خزانه واریز کنند، تصریح‌ کرد: این رقم برای هر معدن متفاوت و بر اساس پروانه بهره‌برداری است که در سال گذشته بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال از این استان به حساب خزانه واریز شد.

وی گفت: فرسودگی ماشین آلات و پرداخت نشدن تسهیلات به‌عنوان مهمترین مشکلات بخش معدن اصفهان است.

سرجوقیان افزود: بر اساس قانون باید پروانه‌های معادن به‌عنوان وثیقه توسط بانک‌ها پذیرفته شود اما با توجه به اینکه بانک‌ها اطلاعات چندانی از این نوع فعالیت ندارند این مدارک را قبول نمی‌کنند و بهره برداران معادن برای دریافت تسهیلات با چالش جدی مواجه هستند.

استان اصفهان از حیث تعداد معادن فعال رتبه اول، تعداد کل معادن دارای مجوز پروانه بهره برداری رتبه دوم و از نظر میزان ذخیره قطعی رتبه سوم و میزان استخراج اسمی رتبه پنجم را در کشور دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =