• ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
  • کد خبر: 16173
  • readingTime: ۳ دقیقه
بهرامن

رئیس خانه معدن ایران در آستانه روز صنعت و معدن گفت: ذخایر معدنی از جمله اصلی‌ترین سرمایه‌های خدادادی در کشورها محسوب می‌شود و بعد از جنگ جهانی دوم که اقتصاد جهان در وضعیت نامناسبی قرار گرفت، اقتصاددانان بر این اعتقاد بودند که معدن به عنوان یک مزیت در صنعت، اساس و زیربنای اقتصاد بوده و دریافتند که چنانچه بخواهند ماشین اقتصاد را در کشور خود به حرکت درآورند باید بخش معدن را ساماندهی، رونق و ارتقا بخشند.

به گزارش ایراسین، ۱۰ تیرماه هرسال با عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شده و در این روز از تعدادی از فعالان در این عرصه تقدیر به عمل می‌آید. در واقع این روز که بر پایه‌ مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامیده شده، فرصت مناسبی است تا به مهم‌ترین بخش موثر بر اقتصاد کشور که به نوعی از آن به عنوان موتور محرکه یاد می‌کنند مورد توجه قرار گرفته و با رفع چالش‌ها و مشکلات موجود در این بخش زمینه برای فعالیت هرچه بیشتر در حوزه صنعت و معدن فراهم شود تا در نهایت شاهد رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور باشیم.

محمدرضا بهرامن در گفت وگو با ایراسین درخصوص جایگاه بخش معدن در صنعت و اقتصاد کشور گفت: امروز استراتژی های مطرح شده در بخش معدن محصول تلفیق نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای محیطی این بخش است. در واقع مجموعه استراتژی‌های مذکور به منظور استفاده از نقاط قوت داخلی، بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌های مناسب محیطی، همچنین برای غلبه بر ضعف‌های داخلی و کاهش اثرات تهدیدهای خارجی طراحی و تدوین شده است.

به گفته وی، معدن در اقتصاد، نقشی سازنده داشته و بعنوان تامین کننده مواد اولیه بخش بزرگی از صنایع و رونق دهنده بازارهای داخلی و خارجی و اشتغالزایی به خصوص در مناطق توسعه نیافته و در نهایت بعنوان پاشنه اقتصاد کشور می توان به آن نگریست.

 بهرامن افزود: کشور ایران بر روی یکی از کمربندهای اصلی کوهزایی جهان واقع شده است. مواد معدنی ارزشمند با ذخیره قطعی حدود ۶۰ میلیارد تن بوده و  سالانه به طور میانگین ۴۸۰ میلیون تن مواد معدنی از معادن کشور استخراج می شود که این میزان معادن ۸ درصد از کل ذخایر کشور است.

 وی ادامه داد: نرخ بهره برداری از ذخایر معدنی در جهان حداقل یک درصد است و در کشورهای توسعه یافته معدنی نرخ بهره برداری از معادن تا ۵ درصد نیز است.

کل زنجیره بخش معدن از اکتشاف تا تجارت بررسی شوند               

رئیس خانه معدن ایران افزود: همانطور که بارها تاکید کرده ام، گسترش فعالیت‌های معدنی ایران در سطح جهانی در راستای افزایش ثروت ملی و رفاه عمومی بوده، بنابراین باید در کل زنجیره بخش معدن از اکتشاف تا تجارت کلیه پارامترهای استراتژیک موردنظر به ترتیب اولویت، شناسایی و سپس به‌منظور دستیابی به اهداف کلان و چشم‌انداز مطلوب اقتصاد معدنی، محورهای تخصصی و کارشناسی مورد نظر ارائه و هرکدام جداگانه و به تفکیک در کمیته‌های تخصصی ویژه بررسی شود تا در نهایت بتوان انتظار داشت که مورد رصد مستقیم بالاترین مقام متولی در بخش قرار خواهند گرفت.

به گفته وی، به طور قطع یکی از مهم‌ترین زیربخش‌های توسعه اقتصادی در کشورهای معدن‌خیز مانند ایران که دارای این گنجینه ارزشمند خدادادی است، اقتصاد معدنی بوده که می‌تواند موجب جذب سرمایه‌ شود و در ادامه مسیر نیز درآمدزایی، ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور داشته باشد.

بهرامن تصریح کرد که رشد و شکوفایی فعالیت‌های معدنی، نیازمند زیرساخت‌های نرم و سخت بسیاری است که از جمله مهم‌ترین آنها تدوین قوانین صحیح و کارآمد در حوزه معدن است.

انتخاب بازارهای صادراتی بر اساس شرایط موجود

وی درخصوص اینکه چه مواردی می‌تواند برای رشد و اعتلای بخش معدن از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد نیز اظهارکرد: شناسایی و انتخاب بازارهای هدف بر اساس آخرین اطلاعات از شرایط موجود و بر اساس تحلیل‌های کارشناسی، همچنین انتخاب بازارهای صادراتی از طریق تشکل‌های تخصصی صنفی مرتبط با هر بخش صورت گیرد. البته در این راستا نیازمند شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و عوامل خارجی است تا در نهایت بتوانیم با اولویت‌بندی آنها به رفع چالشهای موجود در جهت توسعه صادرات مواد معدنی و افزایش سهم ایران در بازارهای مصرف کننده اقدام شود.

به گفته بهرامن نیاز است تا ارزیابی موقعیت در منطقه و کشورهای معدن‌خیز و اقدام استراتژیک، انتخاب گروه مشاوران از تشکل‌های تخصصی مرتبط با بخش و استراتژی مختص سطوح مختلف از قبیل استراتژی‌های تحقیق و توسعه در صنعت و معدن، استراتژی مالی، استراتژی‌های تولید و عملیات استخراج، استراتژی‌های بازاریابی، استراتژی‌های مدیریت منابع انسانی انجام شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =