سیف اله امیری

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت: صنایع معدنی به عنوان یکی از بخش‌های مهم است که بعد از پتروشیمی در کشور مطرح بوده و در سال ۹۹ نسبت به سال‌های گذشته تولید و صادرات بالاتری داشته است؛ به این ترتیب که حدود ۸.۵میلیارد دلار ارزی آوری برای کشور به ارمغان آورده و می‌توان گفت صنایع معدنی از جمله صنایع استراتژیک و مهمی است که در ایران جایگاه بسیار بالایی داشته و در روز صنعت و معدن نیز فعالان این بخش مورد تقدیر قرار میگیرند.

به گزارش ایراسین، ۱۰ تیرماه هرسال با عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شده و در این روز از تعدادی از فعالان در این عرصه تقدیر به عمل می آید. در واقع این روز که بر پایه‌ مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامیده شده، فرصت مناسبی است تا به مهم‌ترین بخش موثر بر اقتصاد کشور که به نوعی از آن به عنوان موتور محرکه یاد می‌کنند مورد توجه قرار گرفته و با رفع چالش ها و مشکلات موجود در این بخش زمینه برای فعالیت هرچه بیشتر در حوزه صنعت و معدن فراهم شود تا در نهایت شاهد رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور باشیم.

سیف اله امیری در گفت‌وگو با ایراسین درباره برگزاری روز صنعت و معدن اظهار کرد: هر ساله تعدادی از واحدهای صنایع معدنی نیز در این روز به عنوان واحد نمونه معرفی می‌شوند البته باید اشاره داشت که اکثر این صنایع نمونه هستند اما چون محدودیت برای انتخاب وجود دارد هرساله تعدادی از آنها به عنوان تولیدکننده و صادرکننده نمونه که با توجه به شرایط داخلی کشور، کمک کرده اند تا مشکلی برای اقتصاد و تولید کشور پیش نیاید به عنوان نمونه معرفی می شوند.

وی افزود: از جمله تولیداتی که تحریم روی آنها اثرنداشته معدن است. زیرا به اندازه کافی ماده معدنی در کشور داریم در نتیجه تحریم ها روی صنایع معدنی کمترین اثر را داشته اند.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، بخش عمده مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی از طریق ارز حاصل از صادرات بخش معدن و صنایع معدنی تامین شد. در سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات داشتیم که حدود ۸.۵ میلیارد دلار و نزدیک به یک سوم آن مربوط صنایع معدنی بوده که یکی از افتخارات است.

وی ادامه داد: در گذشته این موضوع یک شعار بود که صنعت و معدن می‌تواند جایگزین نفت شود اما با شرایطی که برای نفت به وجود آمد و تحریم شد، سال گذشته با صادرات محصولات صنعتی و معدنی و پتروشیمی توانستیم ارز کشور را تامین کنیم و به صورت خودکار این اتفاق افتاد.

امیری تصریح کرد: به این شکل که شاید سال گذشته ارزآوری از صنعت نفت نداشتیم اما با صادراتی که در بخش فولاد و پتروشیمی انجام شد، کمبودهایی که در کشور احساس و گفته میشد که اگر نفت نباشد شرایط بدی خواهیم داشت و صنعت متوقف شود را از بین برد.

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت اظهار کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری نیز که در ۲ سال گذشته برای تولید و اشتغالزایی مطرح کرده اند و امسال نیز با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری کردند، باعث شد تا تولید افزایش یابد و صادرات و ارزآوری  نیز بیشتر شود تا در نهایت کمتر به کشورهای دیگر وابسته باشیم. همچنین در صنعت فولاد اگر بحث تامین یکسری مواد اولیه همچون الکترود گرافیتی و... نباشد دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =