حذف صفر از پول ملی

عضو سابق هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: در این روند اصلاحی پول ملی، تنها کشورهایی موفق بوده‌اند که پیش از حذف صفر یا همزمان با آن اصلاحات اقتصادی متناسب از جمله مهار کامل تورم و اجرای سیاست‌های تثبیت اقتصادی را انجام داده‌اند. اگر نتوانیم از فواید حذف صفر از پول ملی استفاده کنیم، تنها مضرات آن باقی می‌ماند مانند آنچه در کشورهای آمریکای جنوبی مانند برزیل، آرژانتین، زیمباوه و... بارها تکرار شده و عملا نتیجه‌ای در بر نداشته است.

هوشنگ شجری در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با بیان اینکه صرف حذف صفر از پول ملی نتیجه مثبتی ندارد، اظهار کرد: در این صورت مسئله اصلی که باعث ایجاد صفرهای بیشتر در پول ملی می‌شود، همچنان وجود دارد. به عبارت دیگر ساختار اقتصادی کشور تغییری نمی‌کند. در چنین شرایطی علی‌رغم حذف صفر از پول ملی، پس از چند سال دوباره به جایگاه قبلی باز می‌گردیم و این یعنی تنها انجام یک کار فیزیکی که جز هزینه برای کشور، فایده‌ای نداشته است.

وی افزود: حذف صفر از پول ملی به دلایلی همچون راحت‌تر شدن محاسبات و حذف مزاحمت‌های رایجی است که وجود صفر زیاد در پول ملی ایجاد می‌کند.

عضو سابق هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، گفت: در این روند اصلاحی پول ملی، تنها کشورهایی موفق بوده‌اند که پیش از حذف صفر یا همزمان با آن اصلاحات اقتصادی متناسب از جمله مهار کامل تورم و اجرای سیاست‌های تثبیت اقتصادی را انجام داده‌اند.

شجری ادامه داد: برای مثال ترکیه به عنوان یک کشور موفق در اجرای سیاست حذف صفر از پول ملی، تقریبا ۱۰ سال پیش و در زمان ریاست کمال درویش بر وزارت اقتصاد و دارایی این کشور، اقدام به حذف ۶ صفر از پول ملی خود کرد. اما این اقدام به حذف صفر، پس از اجرای یک برنامه کامل ضد تورمی و به منظور سهولت در انجام مسائل اقتصادی اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرد. آلمان پس از جنگ جهانی، هلند و کره جنوبی نیز تجربه مشابهی دارد.

وی خاطرنشان کرد: عدم اجرای سیاست‌های مهار تورم و تثبیت اقتصادی می‌تواند سیاست حذف صفر را عملا ناکام بگذارد. اگر ثبات اقتصادی نباشد، دوباره پس از چند سال به نقطه اول بر می‌گردیم و صفرها اضافه می‌شود.

رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برخی معتقدند عملیات حذف صفر را می‌توان پیوسته انجام داد و نیاز به توام شدن آن با اجرای سیاست‌های پولی نیست، اظهار کرد: نمی‌توان این کار را به کرّات انجام داد. مردم به پول فعلی عادت کرده‌اند. دو یا سه سال طول می‌کشد تا اسکناس‌ها و دفاتر حسابداری، تغییر کند و مردم با واحد جدید خو بگیرند، بنابراین به یک دوره گذار نیاز است.

شجری خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به صورت مداوم این اقدام را انجام دهیم، دچار یک بلبشوی پولی می‌شویم. اقتصادهای توسعه یافته، سیاست‌های خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که اقتصاد از یک ثبات برخوردار باشد و اقداماتی نظیر حذف صفر از پول ملی تا حد ممکن نیاز نباشد و یا در صورت اجرای این سیاست، نیازی به اجرای دوباره آن نباشد.

وی افزود: اگر نتوانیم از فواید حذف صفر از پول ملی استفاده کنیم، تنها مضرات آن باقی می‌ماند مانند آنچه در کشورهای آمریکای جنوبی مانند برزیل، آرژانتین، زیمباوه و... بارها تکرار شده و عملا نتیجه‌ای در بر نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =