کامبیز مهدی زاده

نشست خبری آیین رونمایی قسمت سوم از مجموعه مستند رخساره زمین: " گِل فشان، جوش و خروش زمین " برگزار شد.

به گزارش ایراسین، کامبیز مهدیزاده، مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: امروز این مستند با کمک مدیریت سازمان صداوسیما در شبکه های استانی پخش شد و این روند باید تداوم داشته باشد.

وی افزود: ما متاسفانه نتوانستیم در بخش ژئوتوریسم آنچنان که باید فعالیت داشته باشیم؛ این در حالیست که ایران بهشت زمین شناسی است و تاکنون برنامه مدونی درباره زمین گردشگری تعریف نشده است.

به گفته مهدی زاده، معاونت علمی و فناوری اولین سازمان بود که قدم در راه معرفی زمین شناختی و ژئوتوریسم گذاشت.در واقع با تکیه بر علم و فناوری و نوآوری می‌توان آینده ایران را ساخت.

وی ادامه داد: گل فشانهای استان گلستان یک پدیده طبیعی است که گل و لای از زمین به سطح آمده و به جوش و خروش در می‌آید و درجه آب هم معمولی است. همچنین استان سیستان و بلوچستان( کنارک) هم گل فشان داریم.

وی گفت: کاهش ذخایر معدنی دنیا به سمت استفاده از فناوری و یافتن ذخایر جدید معدنی رفته است. ما نیز باید به سمت اکتشاف سیستماتیک حرکت کنیم و جذابیت اقتصادی ایجاد شود که پیچیدگی خود را دارد و با روشهای قدیمی و چکش نمیتوان اکتشاف در عمق را انجام داد.

مهدی زاده گفت: نباید از مسیر اصلی خارج شد و به سمت پروژه‌های کوچک رفت، بلکه باید به سمت پروژه‌های بزرگ حرکت کنیم. همچنین دنیا به سمت زمین شناختی و معدنکاری از حالت روباز به سمت عمق رفته است.

وی افزود: امروز از باطله‌های معدنی که الماس‌های خفته این سرزمین هستند، استفاده کرده و به سمت استحصال عناصر نادر برویم. چراکه چرخ هسته ای و صنعت نفت ایران با زمین شناسی می‌چرخد.

به گفته وی؛ امروز در جهان از باطله‌های معدنی استفاده می‌شود و عناصر نادرخاکی که اهمیت دو چندان دارد از آنها استحصال می‌شود.

وی گفت: چین بزرگترین تولیدکننده عناصر نادر خاکی است و در برنامه ۱۰۰ روزه رییس جمهور امریکا نیز بر بازیافت مواد معدنی و تولید عناصر نادر خاکی تاکید داشته است.

مهدی زاده گفت: از مقام معظم رهبری خواهش می‌کنیم که روی این عناصر و تولید آن تاکید کند. چراکه آینده ایران را عناصر نادر خاکی و ژئوتوریسم خواهد ساخت.

وی در پایان گفت: به زودی مستند جزیره قشم نیز رونمایی خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =