محمد حسین بصیری

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان: استفاده از پساب شهری در کارخانه‌های فولادی که در مناطق خشک و مرکزی کشور قرار گرفته اند یکی از اقدامات بسیار مفید و اثرگذار بوده و می‌تواند منجر به صرفه جویی عظیم در مصرف آب شود. در واقع استفاده از پسابهای شهری یک پتانسیل بسیار بزرگ بوده و می‌تواند کمک بزرگی به صنعت رسانده و آسیب ها و تهدیدهای موجود برای آبهای زیر زمینی را به شدت کاهش دهد.

محمد حسین بصیری در گفت وگو با ایراسین در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط شرکت‌های فولادی بزرگ مانند شرکت فولادمبارکه در جهت کم کردن میزان مصرف آب خام و جایگزینی آن با پساب‌ها و فاضلاب‌های شهری گفت: صنعت فولاد، نیازمند منابع آبی بوده و در مناطقی که از میزان منابع آبی کمی برخوردارند، فعالیت فولاد سازان می‌تواند منجر به کم شدن منابع آبی موجود در آن منطقه شود و میزان آب موجود در منابع زیر زمینی آبی با کاهش مواجه شود. بنابراین استفاده از پسابهای شهری یک پتانسیل بسیار بزرگ است که می‌تواند کمک خیلی بزرگی به صنعت کرده و آسیب و تهدیدی که برای آبهای زیر زمینی وجود دارد را به شدت کاهش دهد.

وی ادامه داد: برای مثال در حوزه تحت مدیریت هلدینگ ماهان، در فولاد بناب و طرحهای توسعه ای آن حدود ۱۶۰ لیتر در ثانیه نیازمند آب است که ۹۰ لیتر آن با مجوزهای گرفته شده از منابع آبی تامین و مابقی آن نیز قرار است از طریق پساب‌های کارخانه و  بازچرخانی آن تامین شود، به این شکل که از ۱۶۰ لیتر آب مورد نیاز حدود ۷۰ لیتر بر ثانیه را بازیافت کنیم و اینگونه میزان مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش خواهیم داد.

به گفته بصیری، همچنین استفاده از پساب شهری نیز در دستور کار بوده و مذاکرات لازم با سازمان آب و فاضلاب بناب صوت گرفته است. زیرا شهرهایی مانند بناب، عجبشیر و مراغه و... استفاده خیلی بهینه از فاضلاب و پسابهای خود ندارند و این آب می‌تواند استفاده خوبی داشته باشد و صرفه جویی عظیمی در مصرف آب در کشور را به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان ادامه داد: با توجه به اینکه ایران با بحران جدی آب مواجه است، در پیش گرفتن این روشها بسیار مهم و اثر بخش بوده و حتی دولت نیز لازم است تا سیاست‌های تشویقی برای این کار بگذارد، چراکه کار بسیار پرهزینه ای است و باید به گونه ای باشد که صنایع به انجام آن تشویق شوند و در این مسیر گام بردارند.

بصیری افزود: این اقدامات اثرات مثبتی بر محیط زیست نیز خواهد داشت، زیرا با توجه به اینکه پساب های باقیمانده از تولید فولاد، در صورتی که بازچرخانی نشده و مجددا در تولید به کار گرفته نشوند، می‌توانند برای محیط زیست نیز خطراتی به همراه داشته باشند. بنابراین اقداماتی از این دست می‌تواند از آلوده شدن منابع آبی زیرزمینی جلوگیری کرده و در جهت حفظ محیط زیست عمل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =