• ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 14363
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت ایران

همزمان با مذاکرات غیرمستقیم برای احیای برجام و نشانه‌های مثبت پیشرفت آن، ایران آماده افزایش فروش جهانی نفت می‌شود اما حتی اگر توافقی منعقد شود، عرضه بیشتر نفت ایران به بازار ممکن است به شکل تدریجی انجام گیرد.

به گزارش ایراسین، شرکت ملی نفت ایران در حال آماده‌سازی میادین نفت و ارتباط با مشتریان است تا اگر توافق جدید برجام اعلام شود، بتواند صادرات را افزایش دهد.

در خوش‌بینانه‌ترین برآوردها، سه ماه زمان خواهد بود تا ایران به سطح تولید چهار میلیون بشکه در روز پیش از تحریم‌ها بازگردد. همچنین ایران می‌تواند از ذخایر شناور نفت خود برای عرضه به بازار استفاده کند.

اما پیش از این که چنین اتفاقی روی دهد، موانعی وجود دارند که باید رفع شوند. هر گونه توافقی باید به رفع کامل محدودیت‌های آمریکا علیه تجارت، کشتیرانی و بیمه مربوط به نهادهای ایرانی منتهی شود.

به گزارش ایراسین، به گفته محمد علی خطیبی، یکی از مقامات سابق شرکت ملی نفت ایران، حتی در آن زمان هم ممکن است خریداران همچنان تمایلی به خرید نداشته باشند.

خطیبی در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت: بازگشت نفت ایران به بازار جهانی ممکن است یک فرآیند تدریجی باشد و فوری و یکباره روی نمی‌دهد. این تدریجی بودن فرآیند افزایش عرضه تا حدودی به دلیل پاندمی ویروس کرونا خواهد بود که به تقاضا به میزان قابل توجهی لطمه زده است.

روند بازگشت نفت ایران برای بازار جهانی اهمیت خواهد داشت. اگرچه مصرف سوخت رو به بهبود است اما تحت تاثیر قرنطینه‌ها و موج‌های جدید شیوع ویروس، شکننده مانده است. عرضه بیشتر نفت ایران گروه اوپک پلاس را که بیش از یک سال است محدودیت عرضه کم‌سابقه‌ای را برای حذف اشباع به اجرا گذاشته است، تحت فشار قرار می‌دهد.

در یک قدمی توافق جدید

دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی که در حال حاضر از طریق دولت‌های واسطه در وین سرگرم مذاکرات هستند، اعلام کرده‌اند که به توافق نزدیک شده‌اند.

اگر این مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد، توافق هسته‌ای که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از آن خارج شد را دوباره فعال می‌کند و ایران هم در قبال رفع تحریم‌ها، به تعهدات برجامی بازخواهد گذاشت.

مذاکرات دشوار

در هر حال مذاکرات میان تهران و واشنگتن با تلاش برای کسب بهترین امتیازها از این مذاکرات همچنان ادامه دارد و ممکن است رسیدن به توافق طولانی‌تر از حد انتظار زمان ببرد.

حتی اگر تحریم‌ها رفع شوند، ایران با مشکلات دیگری روبه‌روست. به گفته خطیبی، پالایشگاه‌های نفت ممکن است قراردادهای خرید سالانه‌شان را در ابتدای سال امضا کرده باشند و فضای اندکی برای تهران به منظور انعقاد قراردادهای خرید بلندمدت وجود داشته باشد.

بزرگترین نگرانی ایران محدودیت تحمیل شده به مشتریان و نگرانی آنها از خرید نفت ایران است. هر چه به پایان سال نزدیک شویم، شاهد امضای قراردادهای بلندمدت بیشتری خواهیم بود.

پدیدار هم خاطرنشان کرد تحریم‌های ترامپ به روابط ایران با مشتریان سنتی نظیر هند، چین، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه بسیار بیشتر از دور قبلی تحریم‌ها آسیب زد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، از نظر بسیاری از فعالان بازار از بانک‌های وال استریت گرفته تا شرکت‌های بازرگانی نظیر ویتول، تقاضا برای نفت به حد کافی بهبود پیدا می کند تا بتواند عرضه بیشتر از سوی ایران را جذب کند.

به‌کارگیری سریع واکسن‌ها هم به برداشته شدن قرنطینه‌ها و بهبود سریع‌تر تقاضا کمک می‌کند و افزایش سفرها در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میزان مصرف را افزایش خواهد داد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =