• ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 14326
  • readingTime: ۳ دقیقه
طلا

در روزهای انتهایی هفته، بازار طلا و رمزارزها در دو مسیر متفاوت حرکت کردند. ارزهای مهم دیجیتال ‌مانند بیت‌کوین و اتریوم پس از صحبت‌های ایلان ماسک عموما راه نزولی را در پیش گرفتند، حال آنکه طلا پس از افت روز پنج‌شنبه توانست مسیر صعودی خود را در روز جمعه احیا کند.

 در روزهای انتهایی هفته، بازار طلا و رمزارزها در دو مسیر متفاوت حرکت کردند. ارزهای مهم دیجیتال ‌مانند بیت‌کوین و اتریوم پس از صحبت‌های ایلان ماسک عموما راه نزولی را در پیش گرفتند، حال آنکه طلا پس از افت روز پنج‌شنبه توانست مسیر صعودی خود را در روز جمعه احیا کند.

طلای جهانی روز جمعه را در حوالی محدوده هزار و ۸۲۰ دلار آغاز کرد ولی خیلی زود توانست در مسیر صعودی قرار بگیرد و خود را تا محدوده هزار و ۸۳۰ دلار بالا ببرد. اظهارنظرهای تحلیلگران نشان می‌دهد که طلا هم‌چنان تحت‌تاثیر نگرانی‌های مربوط به آثار ویروس‌کرونا است. به عنوان مثال، برداشت ژاپن از صندوق اضطراری خود برای انجام واکسیناسیون یکی از عواملی بود که خریداران طلا را افزایش داد. اقتصادنیوز گزارش داده است که دست‌بردن به بودجه احتیاطی می‌تواند برای طلا نمادی از تزریق ذخایر به اقتصاد باشد. در کنار این، شیوع گونه‌های گسترش‌یافته کرونا می‌تواند خروج اقتصاد جهانی از رکود را دشوار کند، مساله‌ای که موجب می‌شود طلا به عنوان یک پناهگاه و دارایی امن همچنان مورد توجه معامله‌گران قرار بگیرد. البته طلا با وجود رشد روز جمعه در مقیاس هفتگی همچنان نزولی بود.

  امید و ترس در بازار طلا

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی اندکی افزایش یافت؛ طلا که در محدوده هزار و ۸۲۰ دلار آغاز به‌کار کرده بود، تا ساعت۲۰ به وقت تهران در محدوده  ۱۸۳۵تا۱۸۳۹دلار نوسان داشت. طلا برای اینکه روند هفتگی مثبتی را تجربه کند، نیاز خواهد داشت که بالای سطح هزار و ۸۴۰ دلار تثبیت شود. در واقع افزایش روز جمعه کافی نبود که روند هفتگی اونس طلا مثبت شود. استفن اینس، یکی از شرکای مدیریت در شرکت مدیریت دارایی SPI در این‌باره  گفت: هنگامی که بازده اوراق قرضه بالاتر می‌رود و دلار قوی‌تر است، فضای مطلوبی برای افزایش قیمت طلا وجود ندارد.

به گزارش «ایسنا» شاخص دلار نزدیک به بالاترین حد یک هفته اخیر در برابر سبدی از ارزهای رقیب قرار دارد و در مسیر ثبت رشد هفتگی است.

بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا بالای سطح ۶/ ۱درصد است و در آستانه ثبت رشد هفتگی چشمگیری قرار دارد. بازده بالاتر اوراق قرضه هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را افزایش می‌دهد و به جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند لطمه می‌زند. آمار اقتصادی که هفته جاری در آمریکا منتشر شد رشد بالاتر از حد انتظار قیمت‌های مصرفی و کاهش آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری به پایین‌ترین میزان ۱۴ ماه اخیر را نشان داد و نگرانی‌ها نسبت به رشد تورم و احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره را تقویت کرد.

با این حال اینس گفت: در حال‌حاضر هیچ نشانه‌ای از اینکه بانک مرکزی آمریکا قصد دارد در زمینه نرخ‌های بهره اقدام کند وجود ندارد و طلا همچنان از حمایت خوبی برخوردار است.

  پارازیت روی قیمت رمزارزها

در حالی‌که طلا در انتها توانست بخشی از ارزش از دست رفته خود را احیا کند، ایلان ماسک‌ با اظهارات خود باعث تغییرات چشمگیر نزولی در بازار رمزارزها شد. این اتقاق در پی این خبر رخ داد که ایلان ماسک اعلام کرد که شرکت تسلا به دلایل زیست‌محیطی دیگر بیت‌کوین را از مشتریان خود نمی‌پذیرد. در پی این اتفاق گروهی از تحلیلگران معتقدند که این موضوع نوعی از غیرقابل اعتمادبودن این گروه از دارایی‌ها را نشان می‌دهد.

بدیهی است که پیش‌بینی آینده رمزارزها در جهانی که سرعت تغییر و تحولات به‌قدری بالا است که هر تکنولوژی جدیدی در کمتر از چند سال می‌تواند به فراموشی سپرده شود کار دشواری است؛ برخی این اقدامات ایلان ماسک را آغازی بر پایان بیت‌کوین می‌دانند و معتقدند این اتفاقات نشان می‌دهد بیت‌کوین چقدر غیرقابل اعتماد است. از سوی دیگر برخی تحلیلگران معتقدند خروج افراد خبرسازی چون ایلان ماسک از بیت‌کوین راه را برای رشد به‌دور از هیجان این رمزارز بازمی‌کند و با پایان دادن به حاشیه‌های این بازار به رفتارهای گله‌ای معامله‌گران پایان می‌دهد و شاهد بازار تحلیل‌پذیرتری خواهیم بود که سرمایه‌گذاران و تحلیگران با ریسک‌پذیری کمتر را به خود جذب می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =