مجتمع معدنی سرب و روی نخلک

معاون پیشین اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در خصوص پتانسیل‌های موجود در خصوص گردشگری معدنی در ایران گفت: زیبایی‌های معدنی در ایران از لحاظ زمین شناسی بی‌شمار است و سازمان زمین شناسی نیز تمام این موارد را مشخص کرده است.

بهروز برنا در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب افزود: در ایران ۱۲۰۰ معدن شدادی قدیمی وجود دارد که می‌توان از آنها به عنوان بخشی از جاذبه های معدنی کشور دانست.

به گفته وی، در معادن قدیمی کشور همچون انگوران معادنی مانند انگوران که اکنون یک اُپن پیت در آن باز شده و  یا در بخشهایی که ذخیره آن تمام شده، در صورتی که برنامه ریزی برای استفاده دوباره و بازسازیآن صورت گیرد، می‌توان برای جذب توریست و بازدید از این پدیده زیبا استفاده کرد. یا تونلها و گالری هایی که در معادن زغالسنگ و بخشهایی که کار استخراجی آنها تمام شده،   اهل فن میتواند این بخشها را جهت بازدید گردشگران بازسازی کند.

برنا ادامه داد: در ایران گنبدهای نمکی فراوان هستند، همچنین کفه های نمکی در کویر خور و بیابانک و کویر قم نیز زیبایی های بسیاری دارند که توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی آبشارهای نمکی در این منطقه ایجاد شده است؛ بنابراین باید اقدامی انجام شود که جاذبه های این بخش افزایش یابد تا توریستها جذب آن شوند؛ این درحالیست که متاسفانه تنها اقدامی که در این زمینه انجام شده جمع بندی اطلاعات از این پدیده ها بوده و ژئوپارکها مشخص شده اند و به مرحله اجرا و استفاده نرسیده اند تا مخاطب این بخشها نیز افزایش پیدا کند.

به گفته معاون پیشین اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، هر اندازه روی جاذبه های گردشگری کشور فعالیت انجام شود، مطمئنا نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

برنا در ادامه افزود: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور می‌تواند با همکاری سازمان میراث فرهنگی این کار را از لحاظ حاکمیتی، مدیریت کند و در کنار آن نیز دیگر بخشها که توانایی بازسازی معادنی که فعالیت در آنها پایان یافته را دارند، وارد عمل شوند تا زمینه جذب ژئوتوریسم معدنی فراهم شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از معادن قدیمی در دنیا اکنون به صورت یک جاذبه گردشگری درآمده و بازدید از آنها صورت میگیرد و مردم نیز با حضور در معادن با شیوه های معدنکاری و روند تولید محصول نهایی از ابتدا تا اخر را آشنا می‌شوند.

 به عقیده برنا، مقولاتی از این دست باید به صورت حرفه ای انجام شود، در واقع معدن و زیبایی های آن باید به پشت یک ویترین بیاید. در حال حاضر یکی از کشورهایی که در زمینه ژئوتورسیم معدنی فعالیت‌هایی انجام داده کلمبیاست؛ به این شکل که گنبدهای نمکی که ذخایر آنها تمام شده را به شکل کلسیا درآورده و با شبیه سازی معدنکاران و ساخت انواع صنایع دستی و وسایل مختلف با کمک نمک، توریست‌های زیادی را به خود جذب کرده است.

معاون پیشین اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ادامه افزود: در حال حاضر زیبایی ها و جاذبه های معدنی فراوانی در کشور وجود دارد که میتوان به منطقه ایوانکی و معادن نمک آن اشاره کرد؛ همچنین معادن نمک، معدن سرب و روی نخلک، معدن سرب و روی انگوران، معدن سرچشمه، معدن مس سونگون و گنبدهای نمکی در جنوب کشور از جمله مواردی هستند که میتوان با برنامه ریزی برای آنها زمینه جذب گردشگر معدنی را فراهم کرد.

برنا گفت: اکنون تنها ۲۰۰ گنبد نمکی در زاگرس وجود دارد و حتی این گنبدها در زنجان وجود دارند و انتهای آنها به تبریز میرسد. بنابراین با سرمایه گذاری و توجه بیشتر به این بخش میتوان ضمن استفاده مجدد از این معادن به اقتصاد معدنی کشور نیز کمک کرد و مجددا معادن را به چرخه تولید این بار با روشی جدید بازگرداند و به درآمدزایی رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =