• ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
  • کد خبر: 13361
  • readingTime: ۲ دقیقه
مجید خلجی

بیت کوین که شناخته شده ترین ارز بین ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود، این روزها نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. بررسی نمودار تغییرات این رمزارز محبوب نشان می‌دهد، بیت کوین تقریبا بر سر یک دو راهی قیمتی قرار گرفته است که تثبیت در هر سمت می‌تواند تا حدودی آینده آن را تعیین کند.

به گزارش ایراسین، روند قیمت بیت کوین در سال جاری صعودی بوده تا جایی که قیمت بیت کوین در ۳ ماه اول سال جاری حدوداً ۲ برابر شده و در ماه گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در چند روز گذشته بیت کوین پس از یک ریزش شدید تا کف روزانه ۵۰ هزار و ۵۰۰ دلاری در ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) سقوط کرد اما پس از آن تا حدودی بازیابی شد که این امر نشان‌دهنده ورود خریداران در ریزش‌ها است.

در حال حاضر بیت کوین در محدوده ۵۵ هزار دلار و پایین‌تر از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه معامله می‌شود. این اولین بار در شش ماه گذشته است که قیمت این ارز دیجیتال به این ناحیه سقوط می‌کند. تحلیل‌گران معتقدند اگر قیمت زیر این ناحیه تثبیت شود، راه برای سقوط بیشتر هموار می‌شود.

کتی استاکتون، تحلیل‌گر و از مدیران ارشد فیرلند استراتژیزدر ارتباط با وضعیت بیت کوین می گوید: اصولاً از دست رفتن شتاب صعودی، کوتاه‌مدت است ولی اگر چندین کندل پایین‌تر از میانگین ساده متحرک ۵۰ روزه بسته شود، می‌توان آن را دلیلی بر آغاز نوسانات عرضی دانست. به‌عقیده استاکتون، بسته‌شدن کندل‌های روزانه پیاپی در پایین‌تر از این میانگین متحرک، ممکن است راه را برای سقوط به حمایت پایین‌تر در نزدیکی ۴۳ هزار دلار هموار کند.

میانگین‌های متحرک ۵۰ و ۱۰۰ روزه، از جمله پراهمیت‌ترین میانگین‌های متحرکی هستند که معامله‌گران در تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند. افت قیمت به زیر این میانگین‌های متحرک ساده، بازار را به‌ سمت فروش بیشتر و به ‌تبع آن، سقوط بیشتر هدایت می‌کند. با بررسی اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) مشاهده می‌شود که شاخص در ناحیه منفی خود قرار گرفته است.

این عوامل را می‌توان به تلاش فروشندگان مبنی بر بازگشت به بازار مرتبط ساخت. هر چقدر که قیمت از لحاظ زمانی در زیر میانگین‌های متحرک معامله شود، احتمال آزمودن دوباره حمایت ۵۰ هزار و ۴۶۰ دلار بیشتر خواهد شد.

جهش قیمت بیت کوین از این حمایت، توانایی محدود نگه داشتن نوسانات را به‌ مدت چند روز خواهد داشت. در طرف مقابل با ریزش به زیر این سطح، به فشار فروش افزوده خواهد شد، زیرا خریدارانی که با ریزش دو روز گذشته به بازار وارد شده‌اند، به فکر پوشش موقعیت‌های خود خواهند افتاد. در چنین شرایطی احتمال ریزش تا ۴۳ هزار دلار وجود دارد.

در طرف مقابل اولین نشانه تقویت روند صعودی، بریک اوت (شکست معتبر) قیمت به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۵۸ هزار و ۷۷۵ دلار خواهد بود. چنین حرکتی دیدگاه صعود دوباره را تا سقف تاریخی در ۶۴ هزار و ۸۵۰ دلار افزایش خواهد داد.

البته شایان ذکر است اگر نمودار بیت کوین در کندل روزانه بتواند بالای ابر کومو تثبیت شود، می‌تواند تا حدودی ریزش‌های بعدی بیتکوین را منتفی کند اما چنانچه کندل روزانه پایین­تر از «ابر کومو» قرار گیرد، روند صعودی قیمت در روزهای آینده را با چالش مواجه می‌کند و کاهش قیمت بیشتری برای بیت کوین قابل تصور است.

در حال حاضر محدوده ۵۸ هزار و ۷۷۵ دلار مقاومتی است که پیش روی بیت کوین وجود دارد که اگر بیت کوین بتواند این مقاومت را رد کند، می‌تواند تا محدوده ۶۴ هزار و ۸۵۰ دلار نیز رشد کند. همچنین محدوده ۵۰ هزار و ۴۶۰ نیز حمایت مهمی است؛ در صورتی که این حمایت شکسته شود، قیمت می‌تواند تا محدوده ۴۳ هزار دلار سقوط کند.

**یادداشت از: مجید خلجی، کارشناس و تحلیلگر ارزهای دیجیتال

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =