سیدرضا شهرستانی-عضو هیات مدیره انجمن فولاد

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: عریض ترین تختال تولیدی کشور در فولاد مبارکه تحسین برانگیز است.

به گزارش ایراسین؛ پس از تولید ضخیم ترین تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی متر در شرکت فولاد مبارکه برای نخستین بار در کشور و منطقه باز هم فولادمردان ناحیه فولادسازی و ریخته گری کاری کردند کارستان. این بار نوبت به عریض ترین تختال برای اولین بار در کشور با عرض ۲ متر رسید تا فولاد مبارکه با تولیداین تختال به توسعه صنایع کشتی سازی و ساخت لوله های انتقال سیالات با قطرهای بالا یاری برساند و نشان دهد تحریم های ظالمانه و موانع و محدودیت ها برای فولادمردان فرصتی می شود در راستای شکوهمندی ایران عزیز. در این رابطه گفت وگویی با سیدرضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

شرکت فولاد مبارکه باز هم رکورد زد و توانست عریض ترین تختال کشور با عرض ۲ متر را تولید کند. اهمیت موضوع چیست؟

اتفاق مبارکی است و به شرکت فولاد مبارکه باید دست مریزاد گفت. دستاورد تولید عریض ترین تختال کشور با عرض ۲۰۰۰ میلی متر و با تکیه بر دانش داخلی کارشناسان شرکت فولاد مبارکه که با ایجاد اصلاحات لازم در قالب و سگمنت های ماشین ۵ ریخته گری موفق به انجام این مهم شده اند درخور تقدیر است چراکه اصلی ترین نکته جهت تولید این تختال، شرایط قالب ریخته گری است. قالب ریخته گری یک تجهیز تکنولوژیکی است و اینکه شرکت فولادمبارکه با اتکا به دانش داخلی، قالب مناسب برای این تختال را توسعه داده است باعث خرسندی و غرور است.

تولید این تختال چه کمکی به صنایع کشور مانند کشتی سازی و غیره می کند؟

با تختالهای ۲۰۰۰ میلی متر می توان ورق های تا عرض ۲۵۰۰ میلی متر هم تولید کرد چراکه زمانی که عرض تختال زیاد می شود می توان ورقهای عریض تر و ضخیم تری را تولید کرد که شرکت فولاد مبارکه و فولاداکسین می توانند به صورت کنسرسیومی این کار را انجام دهند.

گویا این ورقها تا قبل این پروژه، از خارج وارد می شدند؟

بله، تا قبل از راه اندازی فولادسازی اکسین، ورقهای با عرض بیش از ۱.۵ متر را وارد می کردیم. اگر بخواهم دقیق تر توضیح دهم باید بگویم در مجموع چهار گروه ورق داریم: ورق تسمه ای که عرض کمتر از یک متر دارند، ورقهایی یک تا ۱.۵ متر و ۱.۵ تا ۲.۵ متر که برای صنایع پل سازی، پتروشیمی و خودرو سازی کاربرد دارد و ورق های ۲.۵ متر به بالا تا ۴.۵ و ۵ متر که به تازگی در دنیا برای خطوط انتقال نفت و گاز تولید می شود و لوله های قطر بالا.

در ایران فقط فولادسازی اکسین می تواند از ۱.۵ متر به بالا را تولید کند. با توجه به اینکه سال گذشته شرکت فولادمبارکه موفق به تولید تختالهای API شد و به کمک فولادسازی اکسین، ورقهای API نیز تولید شد، حالا با دستیابی به این عرض ۲۰۰۰ میلیمتر می توان ورقهای API با عرض ۲.۵ متر تولید کرد که در صنایع کشتی سازی و ساخت زیردریایی و ساخت پلها و صنایع سنگین کاربرد دارند. ازینرو این اتفاق بسیار برای کشور ارزشمند است.

جهت تولید فولاد API با عرض ۲۰۲۵میلی متر، لازم است که فولاد مذاب تا حد بسیار بالایی گاززدایی شود تا میزان عناصر مضر فولاد بحد ppm برسد و سپس جهت ریخته گری این فولادها در عرض بالا، ماشین ریخته گری می بایست به سیستم داینامیک سافت ریداکشن( DSR)  مجهز باشد تا بتواند تختال فاقد ناخالصی تولید کند که در حال حاضر مجموع این شرایط فقط در شرکت فولادمبارکه موجود است.

نکته مهم اینکه نه تنها تولید تختال با این عرض، کاری بزرگ و ارزشمند است بلکه اصلاح قالب ماشین ریخته گری و اصلاح سیستم های اتوماسیونی ماشین ریخته گری جهت تولید این عرض نیز دستاوردی بغایت مهمی است، که نشان از توان بالای دانشی کارشناسان فولادمبارکه دارد که موجب بی نیازی صنعت فولاد کشور می شود و من هم به نوبه خودم از تمام کارشناسان و مسئولین اجرای این پروژه تقدیر و تشکر می کنم.

امسال هم شعار سال بر تولید تاکید دارد؛ برای بهبود وضعیت فولاد کشور به نظر شما چه کارهایی بایستی انجام شود؟

به نظر می رسد بایستی مسئولان قانونگذاری و اجرایی کشور، روی مباحث صادرات و آماده سازی زیرساختها تمرکز کنند. بخش اکتشاف و سیستم حمل و نقل بایستی متناسب با برنامه فولاد کشور، توسعه داده شود و برای سرمایه گذاران بخش حمل و نقل و بخش معدن، تسهیلات مختلف از جمله اجازه واردات تجهیزات معدنی در نظر گرفته شود چراکه چشم انداز تولید ۵۰ میلیون تن فولاد زمانی محقق می شود که همزمان، صنایع پشتیبانی نظیر معدن و حمل و نقل نیز به همین نسبت توسعه داده شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =