رضا جدیدی

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان یک دستگاه حاکمیتی در حوزه اکتشاف ذخایر معدنی موضوع جدیدی را تحت عنوان پایش و اکتشاف ذخایر معدنی که از سال ۹۹ آغاز شده بود را در سال ۱۴۰۰ به صورت جدی دنبال خواهد کرد.

به گزارش ایراسین و به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه این سازمان ضمن اشاره نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان یک دستگاه حاکمیتی در حوزه اکتشاف ذخایر معدنی موضوع جدیدی را تحت عنوان پایش و اکتشاف ذخایر معدنی که از سال ۹۹ آغاز شده بود را در سال ۱۴۰۰ به صورت جدی دنبال خواهد کرد.


رضا جدیدی با بیان این‌که کشور نیاز به تعادل‌بخشی و ایجاد تناسب میان شناسایی و اکتشاف ذخایر معدنی با میزان تولید و مصرف مواد معدنی دارد، افزود: بایستی به گونه‌ای عمل کنیم که با ایجاد هماهنگی و تناسب در بخش‌ تامین مواد اولیه صنایع کشور با بحران مواجه نشویم و صنایع معدنی کشور با ظرفیت مناسب فعالیت کنند.


وی، با بیان این‌که تحقق این امر نیازمند مدیریت و پایش ذخایر معدنی و به دنبال آن برنامه‌ریزی مناسب جهت کشف ذخایر جدید توسط حاکمیت است، تصریح کرد:  سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور این طرح را در سال ۱۴۰۰ پیشنهاد کرده و اجرایی خواهد کرد تا مسیر حرکتی کشور در حوزه کشف ذخایر معدنی در برنامه هفتم توسعه به‌روشنی نمایان شود.


به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، خروجی طرح پایش ذخایر معدنی در حوزه اکتشاف به طور یقین به انجام اکتشاف سیستماتیک ذخایر معدنی به صورت حاکمیتی و در ادامه اکتشاف ذخایر پنهان و عمقی و ورود به اکتشاف عناصر استراتژیک و عناصر جدید مورد استفاده در حوزه‌های فن‌آور خواهد انجامید.


جدیدی؛ آغاز اکتشاف سیستماتیک کشور و موضوع اکتشاف ذخایر عمقی به کمک روش ژئوفیزیک هوایی را به عنوان مصادیق اجرای طرح  پایش ذخایر معدنی یاد کرد و گفت: با توجه به هزینه‌بر بودن اکتشاف ذخایر عمقی و کافی نبودن بودجه عمومی کشور در سال ۱۴۰۰ مدل پیشنهاد شده از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اجرای برنامه‌ها از طریق تعامل با بخش‌ها و بنگاه‌های مختلف جهت تامین منابع مالی مورد نیاز اکتشاف است.


وی با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ آماده همکاری و مشارکت با بخش خصوصی برای تامین منابع مالی در چارچوب ظرفیت‌های قانونی از جمله قانون معادن هستیم، تصریح کرد: مدل مشارکتی برای ۴ استان در سال ۹۹ ارائه شد که با بازخوردهای مناسبی نیز مواجه شدیم که بر همین اساس اهداف خود را در سال ۱۴۰۰ در قالب تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای عملیاتی با بخش خصوصی واجد شرایط اجرایی خواهیم کرد.


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تاکید بر اینکه محور پایش ذخایر معدنی به عهده این سازمان خواهد بود؛ تصریح کرد:  ماهیت طرح پایش ذخایر معدنی آینده‌نگری و آینده‎ پژوهی است .


جدیدی با بیان اینکه در بخش آینده‌نگری درصدد جلوگیری از ایجاد التهاب و بحران در ذخایر معدنی و رفع نیاز ضروری صنایع معدنی هستیم؛ افزود: بر همین اساس بایستی نسخه‌های مناسب برای ذخایر معدنی تدوین شود و آینده‌پژوهی بر مبنای ورود به حوزه‌های جدیدی است که دنیا به آن وارد شده تا ضمن مطالعه آنها به برنامه‌های جدید از جمله کشف ذخایر و عناصر معدنی جدید، کاربرد جدید مواد معدنی، روش‌های نوین فرآوری مواد معدنی بر مبنای مدیریت و پایش ذخایر معدنی بپردازیم.


وی با تاکید بر این‌که طرح  پایش ذخایر معدنی در هر کشور از وظایف حاکمیت است؛ خاطرنشان کرد: این امر در ایران نیز در حوزه کشف و شناسایی ذخایر معدنی صرفا به عهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است که طراحی مدل پایش ذخایر معدنی را نیز سازمان پیشنهاد داده است.


به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی، البته این طرح دارای شئون مختلف است که همکاری بین دستگاهی در حوزه‌های مختلف اعم از اکتشاف، استخراج، بهره‎برداری و فرآوری و حتی سیاست‎گذاری در حوزه صادرات و واردات مواد معدنی را طلب می‌کند و ما نیازمند یک حرکت خردمندانه در حوزه پایش ذخایر معدنی کشور هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =