معدنی

دبیر میز صنایع معدنی فلزی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت توسعه صادرات غیر نفتی کشور گفت: با توجه به تنوع مواد معدنی صادراتی ایران صادرات انواع مواد معدنی فلزی کشور تا پایان آبان‌ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 9 درصدی ارزش را تجربه کرده است.

الهه مکری در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: براساس آمار منتشره از سوی گمرک ایران، اقلام معدنی فلزی کشورمان طی هشت ماهه سال جاری بیش از 4 میلیارد دلار به وزن 17 میلیون تن صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه  سال گذشته نشان‌دهندۀ  9 درصد رشد ارزشی است.
وی درباره اقلام صادراتی نیز  افزود: مهمترین اقلام معدنی فلزی صادراتی کشورمان در 8 ماهه سال جاری  شامل سنگ و کنسانتره آهن، سنگ و کنسانتره مس، شمش فولاد، فرو آلیاژها، محصولات تخت نورد شده فولادی، محصولات طویل فولادی، لوله و پروفیل فولادی، کاتد مس، شمش آلومینیوم، شمش سرب و شمش روی بوده است.
دبیر میز صنایع معدنی فلزی سازمان توسعه تجارت ایران ارزش صادراتی مواد مورد نظر را اینگونه شرح داد که شمش فولاد با 1624 میلیون دلار در رتبه نخست صادراتی قرار گرفته و در پی آن به ترتیب  بیشترین ارزش صادراتی را به ترتیب متعلق به محصولات طویل فولادی با 701 میلیون دلار ، سنگ و کنسانتره آهن با 518 میلیون دلار ، محصولات تخت نورد شده فولادی با 318 میلون دلار ، کاتد مس با 214 میلیون دلار قرار گرفته‌اند.
این مقام مسئول تاکید کرد: البته میزان صادرات محصولات معدنی فلزی در بخش‌های دیگر نیز به این ترتیب مشخص شده است که شمش روی با 162 میلیون دلار در مقام ششم شناخته شده و در پی آن لوله و پروفیل فولادی با 147 میلیون دلار ، سنگ و کنسانتره مس با 134 میلیون دلار قرار گرفته‌اند که در مجموع 6/92 درصد صادرات کل محصولات معدنی فلزی را اقلام فوق تشکیل می دهند.
مکری در خصوص بازارهای هدف صادرات این دسته از محصولات گفت: بیشترین رقم صادرات به کشور چین با 736 میلیون دلار بوده است و عمده محصولات صادراتی به این کشور شامل مواد اولیه از جمله سنگ و کنسانتره های فلزی ، شمش مس و آلومینیوم است.
وی در ادامه افزود: پس از کشور چین،  عراق با 634 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 589 میلیون دلار، تایلند با 380 میلیون دلار، ترکیه با 349 میلیون دلار، اندونزی با280 میلیون دلار شش بازار نخست وارد کننده اقلام معدنی فلزی کشورمان هستند.
مکری به خبرنگار ما گفت: آنطور که مدارک مربوط به مقاصد صادراتی کالاهای مذکور نشان می‌دهند در مقایسه روند صادرات هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در خواهیم یافت افزایش صادرات اقلام معدنی فلزی به  بازارهای عراق، امارات، افغانستان، اندونزی و مصر است.
دبیر میز صنایع معدنی فلزی سازمان توسعه تجارت ایران در پایان تاکید کرد: با درنظر گرفتن اینکه برنامه کاهش خام‌فروشی و صادرات مواد با ارزش افزوده بالاتری در دستور کارمان بوده این ارتقاء ایجاد شده و در بخش دیگری افزایش قیمت‌های جهانی توانسته به صادرات غیرنفتی ایران کمک شایانی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =