مهدی کرباسیان، رییس اسبق هیئت عامل ایمیدرو

مدیر عامل پیشین ایمیدرو در خصوص نقش شرکت‌های فولادی در توسعه و اقتصاد کشور گفت: شرکت فولاد مبارکه توانسته با تولید تختال های خاص همچون API که در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد در این مسیر گام‌های مثبتی را بردارد، لذا باید به این شرکت برای تولید این محصولات و کمک به اجرای پروژه انتقال نفت گوره به جاسک تبریک گفت.

مهدی کرباسیان در گفت و گو با خبرنگار ایراسین گفت: شرکت‌هایی مانند شرکت فولاد مبارکه که انواع ورق تولید می‌کند و به سمت تولید تختال و ورقهای خاص همچون API به عنوان یکی از محصولات فولادی خاص و مورد استفاده در صنعت نفت رفته، می‌تواند به توسعه صنعت و اقتصاد کشور کمک کند. البته در کنار این نوع از محصولات فولادی، دیگر صنایع معدنی فعال در کشور و تولید محصولاتی همچون کاتد مس که از ارزش افزوده بالایی برخوردارند نیز در ارزآوری برای کشور موثر هستند.

در حال حاضر ایران در تولید ورق به مرز خودکفایی نزدیک شده و تقریبا تمامی نیاز صنایع کشور به ورق‌های مختلف تامین می‌شود که در این بخش فولادمبارکه نقش بسیار پررنگ و مهمی داشته است. 

کرباسیان در این باره گفت: ورق های خاص فولادی جایگاه خاصی و موثری در اقتصاد دنیا دارند. برای مثال در صنعت نفت و گاز باید ورق‌هایی تولید شود که قابلیت و استانداردهای لازم جابه‌جایی گاز ترش را داشته باشند. هم اکنون نیز می بینیم که برای انتقال نفت گوره به جاسک از تختال های تولید شده توسط شرکت فولادمبارکه استفاده شده است و باید به فولاد مبارکه بابت تولید این محصول استراتژیک تبریک گفت چرا که توانسته با تولید این نوع تختال ویژه، امکان جابه جایی نفت را در این مسیر فراهم کند.

وی ادامه داد: البته باید اشاره شود که چند سال روی تولید این محصول کار شده و اکنون ثمره آن در صنعت نفت کشور مورد استفاده قرار گرفته است. این موضوع برای کشور هم صرفه‌جویی ارزی بالایی به همراه دارد هم اینکه ایران را به تکنولوژی های روز دنیا مجهز می‌کند.

مدیر عامل پیشین ایمیدرو با بیان اینکه صنایع معدنی در عمل می‌تواند به اقتصاد کشور کمک برسانند افزود: قطعا صنایع معدنی از جمله فولاد می‌توانند به اقتصاد کشور کمک کنند. زیرا طی چند سال گذشته که صادرات فولاد انجام شده ثابت کرده، می‌تواند حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار وارد سبد ارزی کشور کند و کل صنایع معدنی و معدن نیز بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای کشور ارز آوری داشته باشد. البته اگر مقررات و بخشنامه های دولتی نیز مانعی برای صادرات نباشند این عدد می‌تواند بزرگتر از این رقم باشد.

کرباسیان تاکید کرد : اما اگر قرار است به سمت تولید ورق‌های خاص برویم، باید سرمایه گذاری در این بخش انجام شود اما متاسفانه می بینیم که در چند سال گذشته سرمایه گذاری در کشور منفی بوده که جای تاسف دارد. بنابراین باید حمایت های لازم از تامین و تولید ورق های خاص صورت بگیرد زیرا همانگونه که تاکید کردم تولید این محصولات در اقتصاد کشور موثر است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =