• ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
  • کد خبر: 10945
  • readingTime: ۲ دقیقه
سارا یوسفی‌فر

درحالی اهالی روستای راوه در منطقه پلنگ‌دره استان قم چند روز قبل با اعتراض نسبت به فعالیت یک معدن مس در محل زندگی آنها دست به تجمع زدند که واقعیت رابطه معنادار محیط زیست و معادن همچنان نادیده گرفته می‌شود.

ایراسین؛ سارا یوسفی‌فر، دکترای زمین شناسی اقتصادی:

رابطه‌ای که از همان ابتدا در ایران درست ترجمه نشده و بعضا حتی نادیده هم گرفته شده است، چون گروهی براین باور بودند که فعالیت‌های معدنی باعث تخریب محیط زیست شده و باید تاجای ممکن این نوع فعالیت را برای حفاظت از محیط زیست محدود کرد، درحالی که واقعیت امر این نیست.

به‌هرحال رابطه معنادار معادن و محیط زیست از ابتدای خلقت همگام ادامه داشته و این ما انسان‌ها بوده‌ایم که با ورود به حریم این معادن کمی در این معادله تغییر ایجاد کرده‌ایم و شاهد مثال آن هم دقیقا اتفاقی بود که چند روز قبل در استان قم رخ داد.

شاید در گذشته‌های دور که هنوز تراکم جمعیت و توسعه شهرها در اقصی نقاط جهان شدت نگرفته بود مشکلات اینچنین نبود، اما اکنون که در بسیاری از مناطق رشد و توسعه شهرها به نوعی محیط زیست را با مخاطره روبرو کرده، اهمیت ارتباط معنادار معادن با محیط زیست بیش از قبل مشخص شده است.

نکته طلایی درباره چگونگی تعریف ارتباط معادن با محیط زیست اینجاست که در اغلب موارد این همزیستی کاملا مسالمت آمیز است تا زمانی که پای انسان به آن باز نشده باشد اما وقتی سایه حضور انسان در این میان ملموس می‌شود مشکلات تازه نمایان شده و باید برای آن راهکاری متناسب با شرایط زندگی خود به دست آوریم.

راهکاری که شاید اصلی‌ترین آن استخراج اصولی و بدون مانع این معادن برای جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست و محل زندگی خودمان است نه اینکه به بهانه حفاظت از محیط زیست مانع از برداشت یا فعالیت معدن باشیم.

برخی از معادن با توجه به ذخایری که به خود دیده‌اند مثل همین معدن می‌توانند در اثر گذشت زمان منابع زیست محیطی بشر را آلوده و مشکلات عمده‌ای برای سلامتی ساکنان اطراف و حتی دوردست به ارمغان آورند بجای اینکه منبع ثروت و ایجاد شغل پایدار باشند.

بنابراین دقیقا به همین دلیل است که کشورهای توسعه یافته با درنظر گرفته میزان مخاطرات معادنی که در کشورشان وجود دارد اولویت‌های استخراج و برداشت به این معادن می‌دهند مثل معادن سرب، مس و ... به این عنوان که هرچه سریعتر این منابع از دل زمین اصولی و با استفاده از فناوری‌های موجود بیرون کشیده شود میزان خسارت احتمالی کاهش یافته و قطعا ارزش افزوده بالاتری به اقتصاد هدیه می‌دهند تا هزینه بهداشت و درمان یا رفع آلودگی محیط زیستی.

پس جای تردید نیست که با استفاده از تجارب موجود و البته توجه به اتفاقی که اوایل هفته در استان قم حادث شد، مسئولان و سیاست‌گذاران صنعت معدن کشور بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که فعالیت‌های معدنی بخصوص در معادنی که می‌تواند آلودگی محیط زیستی به همراه داشته باشد براساس اصول و قوانین تسهیل شود نه اینکه مانع فعالیت‌ آنها به بهانه‌های محیط زیستی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =