فولاد

رییس بومی‌سازی فولاد مبارکه گفت: تعداد شرکت‌های سازنده که فولادمبارکه اصفهان به صورت فعال با آنها در ارتباط است حدود 1045 شرکت و تعداد تامین‌کنندگان نیز 700 مورد بوده و این همکاری ادامه خواهد یافت.

مسیب فروغی در گفتگو با ایراسین با بیان این مطلب افزود: فولادمبارکه همواره با قطعات، تجهیزات و اقلام جدیدی روبرو می‌شود که برای تولید آنها باید سازنده‌ای جدید داشته باشد و این مهم از طریق همکاری با شرکت‌های دانش بنیان انجام شده و به این ترتیب به تعداد شرکت‌های سازنده همراه با فولادمبارکه افزوده می‌شود. درحال حاضر شرکت فولادمبارکه با حدود 50 شرکت دانش بنیان همکاری دارد و با بیشتر دانشگاه‌های کشور نیز در زمینه بومی‌سازی ارتباط برقرار کرده است.

به گفته رییس بومی سازی فولاد مبارکه ، شرکت فولاد مبارکه در زمینه تامین اقلام خارجی و وارداتی که تکنولوژی آن در داخل کشور وجود ندارد، از شرکت‌های دانش بنیان برای ساخت دعوت به عمل آورده و زمانی که این شرکت‌ها موفق شدند قطعه مورد نظر بسازند و آزمایش روی قطعه مورد نظر نیز مثبت اعلام شد، آن شرکت به لیست سازندگان و تامین‌کنندگان فولادمبارکه اضافه خواهد شد.

فروغی در خصوص اولویت‌های بومی سازی فولادمبارکه ضمن اشاره به اینکه کار بومی‌سازی فرآیند تیمی است در ادامه افزود: بومی‌سازی بر اساس نیاز خطوط فولاد مبارکه اصفهان انجام می‌شود. به این ترتیب که بر اساس نیاز و شرایط موجود بومی سازی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در بحث بومی سازی، اولویت نخست برای فولادمبارکه، ساخت اقلامی است که از خارج کشور تامین شده و اکنون به دلیل تحریم‌های بین‌المللی امکان خرید آنها وجود ندارد؛ اولویت دوم تولید اقلامی است که تکنولوژی ساخت آن در کشور موجود نیست اما امکان تهیه آن از خارج کشور وجود دارد؛ در این موارد به موازات کار بومی سازی روی قطعه مورد نظر انجام شده و محصول مورد نظر از دیگر کشورها تامین می‌شود.

فروغی ادامه داد: در واقع روال به این شکل است که در ابتدا به کمک کارشناسان خطوط تولید، نیازها شناسایی شده و بررسی بر اساس اطلاعات فنی و امکان‌سنجی بومی سازی در داخل کشور انجام می‌گیرد؛ سپس بعد از شناسایی کردن توانمندی‌های داخل، سازندگان و تولیدکنندگان مرتبط را دعوت کرده و شرایط کاربردی و اطلاعات فنی رد و بدل می‌شود تا در صورتی که توان لازم را داشتند وارد بحث بازرگانی شویم و در نهایت کار بومی سازی آغاز شود.

وی افزود: بعد از آغاز فرآیند بومی سازی، در صورتی که تست‌های انجام شده روی قطعات تولیدی مثبت اعلام شود، شرکت تولیدکننده در لیست تامین‌کنندگان و سازندگان قرار می‌گیرد.

به گفته وی،حتی گاهی ممکن است روند تولید در بومی سازی بازه زمانی یکساله را طی کند، با این حال فولاد مبارکه این زمان را صرف خواهد کرد تا به نتیجه مطلوب برسد؛ چراکه بومی سازی در واقع ایجاد شرایط برای تامین پایدار تولید فولاد است.

فروغی در ادامه سخنانش به تعدادی از محصولات بومی سازی شده در فولادمبارکه اشاره کرد و گفت: لوله های ریفرمر از یک سال قبل کار بومی‌سازی آن آغاز شده و اکنون موفق شدیم نمونه ایرانی این محصول را تولید کنیم، همچنین گیربکس 710کیلووات که در آهن‌سازی و درام مسی سرباره نیز هم اکنون در حال تولید است از جمله محصولات بومی سازی شده در این شرکت است. لازم به ذکر است این اقلام تا پیش از بومی سازی از خارج کشور تامین می شد و اکنون با ساخت آنها در داخل صرفه جویی ارزی قابل توجهی را به همراه داشته است.

وی به بومی سازی حدود 100هزار قطعه در فولادمبارکه از سال 81 تا به امروز اشاره کرد و گفت: هم اکنون 3هزار پروژه در دست اجراست که برخی از آنها شاخص‌تر از بقیه هستند که برای مثال می‌توان به تولید پمپ پوسته زدای ناحیه نورد گرم اشاره کرد که برای تولید این محصول با شرکت‌های داخلی وارد کار اجرایی شده ایم.

فروغی ادامه داد: یکی از خدماتی که فولاد مبارکه به کشور کرده تربیت و پرورش سازندگان و شرکت‌های دانش بنیان است، چرا که با پذیرش ریسک و همچنین حمایت مالی این فرصت را در اختیار آنها قرارداده تا بتوانند روی اقلامی که تکنولوژی آن در کشور نبوده سعی و خطا داشته باشند.

رییس بومی سازی فولاد مبارکه ادامه داد: اکنون محدودیت‌های اولیه در بومی سازی از بین رفته و در حال حاضر دفاتر فنی در تمامی کارگاه‌ها دایر شده و محدودیتی در دانش ساخت نداریم. همچنین تجهیزات نیز کفایت انجام بومی سازی را می کنند و در کنار بحث بومی سازی، شرکت فولادمبارکه به سمت تحول دیجیتال رفته و ابزارهایی برای ارتباط با دانشگاه‌ها و سازندگان فراهم کرده است.

به گفته فروغی، زمانی که بومی سازی قرار است انجام شود با یکسری نیازها در بازار روبرو هستیم. در ابتدا سازندگان و ریسک پذیری حاصل از فعالیت آنهاست که فولاد مبارکه آن را پذیرفته است. در واقع شرکت‌های سازنده و فولادمبارکه در کنار یکدیگر به پیش می روند؛ خوشبختانه نیازهای فولادمبارکه با همکاری سازندگان و همچنین مدیریت فولاد به نتایج خوبی رسیده و امیدواریم در بومی سازی به مرحله و جایگاهی برسیم که به سمت طراحی فرآیند خط تولید دست یابیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =