علی ضرغامی

مدیر عامل شرکت زمین کاوان قرن گفت: تقریباً 70 تا 80 درصد اشتغال در بخش معدن متعلق به بخش خصوصی در شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) است، ولی بالای 80 درصد از سرمایه در حال گردش در حوزه معدن در اختیار بخش دولتی و خصولتی است، یعنی ما بیشترین اشتغالزایی را انجام می دهیم، ولی سرمایه که در دست ما وجود دارد بسیار پایین است.

دکتر علی غنی‌زاده ضرغامی، تحلیلگر اقتصادی و مدیر عامل شرکت زمین کاوان قرن در گفتگو با ایراسین در مورد مشکلات بخش خصوصی در حوزه معدن گفت: مشکلات بخش خصوصی در کشور ما کم نیست. یکی از بزرگترین آنها این است که تمام فکر و ذهن بخش خصوصی درگیر بروکراسی های اداری است، یعنی جدا از اینکه بخش خصوصی رقبای جدی در بخش خصولتی دارد؛ یکی از مشکلات اساسی او مقابله کردن با تصمیمات یک شبه و آیین نامه ها و قوانین دست و پاگیر دولتی است و این بیشترین وقت و نیرو را از مدیران بخش خصوصی می گیرد.

مدیر عامل شرکت زمین کاوان قرن در ادامه تشریح مشکلات بخش خصوصی در حوزه معدن گفت: تقریباً 70 تا 80 درصد اشتغال در بخش معدن متعلق به بخش خصوصی در شرکت‌های کوچک و متوسط )SME)است ولی بالای 80 درصد از سرمایه در حال گردش در حوزه معدن در اختیار بخش دولتی و خصولتی است. یعنی ما بیشترین اشتغالزایی را انجام می دهیم ولی سرمایه که در دست ما وجود دارد بسیار پایین است. همچنین این شرکت های خصولتی در همه مناقصه ها و مزایده ها شرکت می کنند و با لابی اکثر پروژه ها را در اختیار می گیرند و بخش هایی از آن را به بخش خصوصی واگذار می کنند، یعنی عملاً بخش خصوصی دارد آن پروژه را با هزینه کم انجام می دهد ولی پول کلان به همان شرکت های خصولتی می رسد. موضوع دیگر بحث شارژ شدن نقدینگی در شرکت های خصوصی است. متاسفانه چون دولت مبدا پول سازی مملکت است پول را درست و به موقع شارژ نمی کند، لذا این پول در چرخه اقتصادی کشور دیر به دست بخش خصوصی می رسد و همین باعث شده خیلی از شرکت های خصوصی با مشکلات مالی عجیبی مواجه شوند و بسیاری از آنها مخصوصا شرکت های مهندسی مشاور معدنی تعطیل شوند.

غنی‌زاده ضرغامی به توانمندی علمی کشور در بخش معدن اشاره کرد و افزود: میانگین عمق اکتشاف در دنیا در حوزه معدن تقریبا 70 الی 80 متر است در صورتی که این عمق در ایران زیر 20 متر است یعنی ما از متوسط دنیا هم پایین تر هستیم. البته خوشبختانه ما از لحاظ علمی چه در بخش دانشگاهی و چه در بخش متخصصان چیزی در زمینه معدن کم نداریم و با علوم معدن و معدن کاری به خوبی آشنا هستیم ولی از لحاظ ابزار واقعا عقب هستیم. یکی از معضلات ما در زمینه اکتشاف نداشتن دستگاه های پیشرفته و بروز دنیا است و هرچقدر هم که قیمت دلار بالاتر می رود واردات این تجهیزات به کشور سخت تر می شود. در حوزه استخراج هم همین موضوع مطرح است. ما چون دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته ای نداریم نباید انتظاری مشابه معادن خارج از کشور چه در حوزه اکتشاف و چه در حوزه استخراج داشته باشیم و این را هم باید بدانیم که اکثر معادن بخش خصوصی به دلیل هزینه بالای اکتشاف بر اساس رخنمون های ظاهری فعالیت می کنند و اکتشاف های عمقی در آنها صورت نمی گیرد.

مدیر عامل شرکت زمین کاوان قرن در خاتمه گزارشی از عملکرد شرکت خود داد و افزود: شرکت کاوان قرن از ابتدا به عنوان یک شرکت مهندسی مشاور معدنی ثبت شد و حدود 20 سال است که از فعالیت آن می گذرد و همه اعضای هیئت مدیره این شرکت از فارغ التحصیلان رشته معدن هستند. در سال 1385 به عنوان کارآفرین برتر در حوزه شرکت های مهندسی مشاوره معدنی انتخاب شدیم و تا سال 1387 فقط در حوزه مشاوره فعالیت می کردیم اما بعد از آن وارد حوزه استخراج معادن و بهره برداری از معادن شدیم و در حال حاضر بیشتر در زمینه معادن فلزی مشغول فعالیت هستیم. همچنین حدود 12 سال هم جزء صادرکنندگان سنگ آهن و کرومیت بودیم و در زمینه تولید منگنز و کرومیت هم فعالیت می کنیم و محدوده های اکتشافی ما در استان کردستان شامل مس و طلا می شود که کار اکتشاف تکمیلی این محدوده ها رو به اتمام است. همچنین دو محدوده پلی متال در استان زنجان و قزوین هم داریم و به صورت مشارکتی در دو استان زنجان و یزد سنگ آهن تولید می کنیم که حجم تولیدی آنها به طور متوسط ماهیانه به 10 تا 15 هزار تن می رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =