دادفر

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به نوسان‌های اخیر قیمت خودرو در بازار اعلام کرد: قیمت خودروهای داخلی اگرچه وابستگی به قطعات و برخی موارد داخلی است اما همواره قیمت خودروهای داخلی با توجه به قیمت خودروهای وارداتی تنظیم می‌شود.

به گزارش ایراسین، مهدی دادفر در این زمینه گفت: قیمت گذاری برای محصولات مختلف داخلی بگونه‌ای صورت می‌گیرد که مزیت‌های قیمتی با رقیب خارجی خود داشته باشد. به همین دلیل هرگونه تغییر در نرخ خودروهای وارداتی قطعا قیمت‌ خودروهای داخلی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دادفر درباره آینده قیمت خودروهای وارداتی اظهار کرد: با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی و سیاست‌های فعلی دولت درباره ممنوعیت واردات خودروهای خارجی این احتمال وجود دارد که سال آینده جهش قابل ملاحظه‌ای در قیمت خودروهای وارداتی داشته باشیم و قطعا این اتفاق بر قیمت خودروهای داخلی اثرگذاری مستقیم دارد.

وی تاکید کرد: البته نباید فراموش کنیم که این پیش‌بینی براساس شرایط فعلی است و اگر دولت به دنبال تغییر و منطقی شده قیمت‌ها در بازار است باید در سیاست‌های واردات خودرو تجدید نظر کند. به عنوان مثال با توجه به نرخ دلار و همچنین میزان تولید خودروهای داخلی.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به خبرنگار ما گفت: سیاست‌های فعلی ممنوعیت واردات خودروهای خارجی با این استدلال است که نباید ارز از کشور در شرایط فعلی برای کالاهای لوکس خارج شود؛ صورت گرفته اما واقعیت این است که واردکنندگان اصولا نیازی به ارزهای دولتی و بانک مرکزی ندارد و خودشان می‌توانند ارز مورد نیازشان را تامین کنند.

وی تصریح کرد: البته نباید فراموش کنیم که بسیاری از خودروهای وارداتی به هیچ عنوان در رده خودروهای لوکس قرار ندارند و تنها تعابیر شخصی و برداشت برخی مسئولان از این موضوع باعث شده تا به اشتباه بسیاری از این خودروها لوکس شناخته شوند.

دادفر به خبرنگار ما گفت: بسیاری از خودروهایی که امروز به عنوان خودروی لوکس از آنها یاد می‌شود محصولات کاملا اقتصادی و معمول کارخانه‌های هیوندا، کیا و تویوتاست که برای قشر متوسط جامعه تولید شده‌اند، بنابراین اینکه بگوییم این کالاها لوکس هستند کاملا اشتباه است و به قول معروف پاک‌کردن صورت مسئله برای پنهان کردن واقعیت است.

وی همچنین در واکنش به رشد قیمتی در بازار خودروهای وارداتی گفت: بازار این خودروها ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد و هر گونه نوسانات در بازار ارز بر قیمت وارداتی ها تاثیر مستقیم می گذارد ضمن اینکه به دلیل توقف واردات خودرو و از سویی نبود کالای جایگزین و مشکلات خودروسازان داخلی در بخش تولید و افزایش نرخ سوخت این اتفاقات منجر به التهاب قیمتی در بازار وارداتی شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درپایان اظهار کرد: برای کنترل قیمت خودرو بخصوص در محصولات داخلی تنها راهکار افزایش تولید و عرضه اصولی این محصولات دربازار متناسب با تقاضا است که فعلا با درنظر گرفتن مشکلات خودروسازی و قطعه‌سازی تقریبا دور از ذهن است، به همین دلیل بسیاری پیش بینی افزایش قیمت مجدد در بازار خودرو دارند و همین روندی شده برای تقاضای کاذب در بازار خودرو و درصورت برخورد نا مناسب دولت و مسئولان با این موضوع قطعا باید منتظر افزایش مجدد قیمت خودرو باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =