• ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
  • کد خبر: 50903
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

هفته گذشته قیمت فلزات پایه صعودی شد و در مقابل قیمت انواع انرژی بر مدار نزول قرار گرفت. نفت برنت بار دیگر به کانال ۸۱ دلار برگشت، گاز طبیعی نیز با کاهش مجدد تقاضا به کف حمایتی تاریخی خود نزدیک شد. تحلیل‌گران چشم‌انداز مثبتی به رشد قیمت گاز و مواد غذایی در بازارهای جهانی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفته اول ماه مارس با افزایش دسته‌جمعی قیمت انواع فلزات همراه شد. از فلزات گران‌بها گرفته تا نقره، طلا تا سایر فلزات مانند روی، قلع، سرب و لیتیوم همگی بر مدار صعود قرار داشتند، تنها قیمت آلومینیوم اندکی کاهش پیدا کرد. در مقابل قیمت‌ها در بازار انرژی با شدت زیادی نزولی بود. نوسانات هفتگی قیمت کامودیتی‌ها به صورت نمودار زیر است:


هفته صعودی فلزات در مقابل کاهش انواع انرژی


بازار نفت و گاز در طول هفته گذشته یک دست نزولی بود. نفت برنت تا کانال ۸۱ دلار ریزشی شد و گاز طبیعی بار دیگر به محدوده ۱.۸۰ دلار رسید. دو هفته قبل نیز بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند احتمال کاهش قیمت نفت از محدوده ۸۴ دلار وجود دارد زیرا نفت برنت بارها برای عبور از این سطح قیمتی ناتوان بوده است در مقابل قیمت گاز طبیعی دوباره به لبه پرتگاه برگشت و اگر در این محدوده حمایت نشود احتمال کاهش تاریخی قیمت گاز در هفته‌های آینده وجود دارد.


هفته صعودی فلزات در مقابل کاهش انواع انرژی
گاز طبیعی در طول یک سال گذشته بیش از ۳۲ درصد قیمت خود را از دست داده است و در حمایت تاریخی و بسیار مهمی قرار دارد. تقاضا برای گاز در طول ۱ سال گذشته به خصوص در فصل سرما ناامید کننده بود. امسال دمای هوا در اروپا و آمریکا متعادل بود تا تقاضا برای گاز در مقایسه با زمستان‌های قبلی پایین باشد. به دنبال آن قیمت گاز به سطح بسیار مهمی رسید و احتمال سقوط تاریخی قیمت‌ها وجود دارد. در مقابل بازار فلزات هفته‌های پر تقاضایی را سپری می‌کنند.
پس از تعطیلات سال نو چینی قیمت سنگ‌آهن سقوط کرد ولی چینی‌ها با هدف تکمیل ذخایر مصرف‌شده در ۸ روز تعطیلی، خرید در بازار فلزات پایه را افزایش داده‌اند و حضور آنها با افزایش قیمت فلزات پایه همراه بوده است. داده‌های اقتصادی چین در این هفته‌ها نیز هیچ نشانه مثبتی ندارد به همین دلیل فعالان بازار عقیده دارند افزایش قیمت فلزات کوتاه مدت است. با این حال قیمت فلز روی ۴.۴۳ درصد افزایش یافت و به ۲۵۲۴ دلار به ازای هر تن رسید.
بازار مواد غذایی برخلاف بازار انرژی و فلزات یک دست صعودی یا نزولی نبود بلکه تعدادی از مواد غذایی افزایش یافت و تعدادی به روند نزولی خود ادامه داد. طی ماه‌های گذشته قیمت بسیاری از مواد غذایی مانند ذرت و گندم به کف‌های تاریخی مهمی رسیده‌اند. وزارت کشاورزی آمریکا در گزارشی مدعی شد بارندگی مناسب برداشت محصول را افزایش داده است و همین مسئله با کاهش قیمت مواد غذایی همراه بود. هفته گذشته قیمت ذرت به ۴۲۶ رسید. ذرت در طول ۱ سال گذشته بیش از ۳۰ درصد از قیمت خود را از دست داده است. گندم و سویا نیز در طول یک سال گذشته به ترتیب ۲۰ و ۲۳ درصد افت کردند. تحلیل‌گران مدعی‌اند هنوز دلیلی برای توقف روند نزولی قیمت مواد غذایی وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =