• ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
  • کد خبر: 50181
  • readingTime: ۲ دقیقه
انویدیا

انویدیا، تولیدکننده تراشه یک سال قبل تصمیم گرفت در حوزه تولید تراشه موردنیاز برای هوش‌مصنوعی ورود کند و این تصمیم با افزایش فروش و افزایش شدید قیمت سهام این شرکت همراه بود. انویدیا اکنون یکی از بزرگان اقتصاد جهان است و ارزش بازار آن از کل اقتصاد کانادا بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انویدیا یکی از تولیدکنندگان تراشه امروز به خبرسازترین شرکت در بازارهای مالی جهان تبدیل شده است. این شرکت کوچک در سال ۱۹۹۳ با هدف تولید تراشه افتتاح شد ولی قیمت سهام آن در طول ۱ سال گذشته به صورت انفجاری رشد کرد و اکنون ارزش بازار انویدیا به تنهایی از کل اقتصاد کانادا بزرگ‌تر است. این شرکت به تازگی برای سی و یکمین سال فعالیت خود جشن تولد گرفت و این در حالی است که از DAX آلمان دارای ۴۰ شرکت بزرگ با قدمت بیش از ۱۳۰ سال ارزش بیشتری دارد. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد ارزش انویدیا از تولید ناخالص داخلی روسیه، کره جنوبی، استرالیا، اسپانیا، اندونزی، ترکیه، هلند و عربستان سعودی نیز فراتر رفته است. البته یک سال قبل شرایط انویدیا اینگونه نبود.

انفجار قیمت انویدیا در طول یک سال گذشته

قیمت هر سهم انویدیا طی دو مرحله از اکتبر ۲۰۲۲ رالی صعودی قدرتمندی را آغاز کرد. در گام اول قیمت هر سهم انویدیا از ۱۱۱ دلار تا ۴۸۵ دلار افزایش یافت و در گام بعدی هر سهم این شرکت به کانال ۸۰۰ دلار رسید و در آخرین روز معاملاتی با قیمت ۷۸۸ دلار معامله شد. چند شب قبل وقتی انویدیا جدیدترین صورت مالی خود را منتشر کرد و فروش این شرکت فراتر از انتظارات بود قیمت سهامش دوباره جهش کرد و به جمع چند شرکت محدود جهان با ارزش بازار بیش از ۲ تریلیون دلار رسید.

انفجار قیمت انویدیا در طول یک سال گذشته

انویدیا یک سال قبل تا این مقدار ارزشمند نبود ولی تصمیم این شرکت برای تولید تراشه‌های مورد نیاز هوش مصنوعی آن را در میان بزرگان قرار داد. رویترز در گزارشی نوشت انویدیا اکنون رهبر تولیدکنندگان تراشه برای هوش مصنوعی است و اقبال به این موضوع، سهام این شرکت را ارزشمند کرده است. آمار فروش انویدیا نیز از افزایش چشم‌گیر تقاضا برای تراشه‌های این شرکت خبر می‌دهد ولی باید در نظر داشت ارزش انویدیا در چند قدمی ارزشمندترین شرکت‌های جهان یعنی مایکروسافت و اپل قرار دارد، پس شاید انویدیا در نزدیکی پایان روند صعودی خود قرار داشته باشد.

اکنون این شرکت و گزارش‌های مالی آن به عنوان یک ریسک در بازارهای مالی قلمداد می‌شود زیرا هر گونه کاهش در فروش یا پایان روند صعودی انویدیا بازار سهام و به دنبال آن برخی از کامودیتی‌ها را به شدت ریزشی خواهد کرد. چند شب قبل در آستانه انتشار صورت مالی انویدیا نیز بسیاری از فعالان بازارهای جهانی از هیجانات قیمتی پس از این اتفاق گفتند. انویدیا یک تنه ارزش بورس آمریکا را بالا برد و اکنون با انتظار اخبار منفی بورس آمریکا و بازارهای وابسته به آن را ریزشی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =