سنگ آهن

بهای سنگ آهن برای دومین هفته متوالی در چین کاهش یافت. این ریزش قیمت‌ها با رضایت فولادسازان چینی همراه شد زیرا تولیدکنندگان می‌توانند مواد اولیه را با بهای پایین‌تری تهیه کنند و سپس تولیدات خود را با حاشیه سود بالاتری به فروش برسانند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ظرفیت استفاده از کوره بلند در چین طی آخرین روزهای فوریه ۸۳.۳۴ درصد کاهش یافت. میزان بهره‌برداری از ظرفیت کوره بلند (Bf) در بین ۲۴۷ تولیدکننده فولاد در این کشور برای دومین هفته متوالی یعنی از ۲۳ تا ۲۹ فوریه ۰.۲۵ درصد نسبت به هفته قبل افت پیدا کرد. فولادسازان چینی علت این کاهش بهره‌برداری را تعمیرات و نگهداری از تجهیزات تولیدی خود عنوان می‌کنند و در این میان شماری دیگر از کارخانه‌هاd فولادی در شمال و جنوب چین نیز کوره‌های خود را برای انجام تعمیرات خاموش کردند. در حقیقت تقاضا برای محصولات فولادی به دلیل بارش‌های اخیر در این کشور چندان بالا نیست و فولادسازان چینی با در نظر گرفتن این موضوع به تعمیر خطوط تولید خود روی آورده‌اند.

کاهش استفاده از ظرفیت کوره بلند در چین طی هفته گذشته باعث شده از تولید روزانه فلز داغ ۲۴۷ تولیدکننده فولاد چینی نیز ۶۶۰۰ تن در روز معادل ۰.۳ درصد در هفته کاسته شود و به ۲.۲۳ میلیون تن در روز برسد. در حالی که میزان ظرفیت تولید آن‌ها پیش‌تر به طور متوسط ۷۵.۱۹ درصد بود که از کاهش ۴۴/۰ درصدی از ۲۳ تا ۲۹ فوریه حکایت می‌کند.

تقاضا برای سنگ آهن در چین آب رفت

طبق آمار منتشر شده از سوی فولادسازان چینی مصرف روزانه سنگ آهن در میان ۲۴۷ کارخانه فولادسازی نیز برای دومین هفته متوالی با کاهش ۸۵۰۰ تن در روز به ۲.۷ میلیون تن در هفته رسید. کمرنگ شدن تقاضا برای سنگ آهن از سوی کارخانه‌ها در طول دو هفته پس از تعطیلات سال نو چینی سبب شده بهای مواد اولیه در این کشور روند نزولی پیدا کند. همچنین میزان تقاضا برای سنگ آهن وارداتی مانند داخلی برای سومین هفته متوالی در چین نزولی شد و این میزان تا ۲۹ فوریه به ۹۳.۳ میلیون تن رسید که بیانگر کاهش دو میلیون تنی یا ۲.۱ درصدی در هفته است. با این وجود کاهش قیمت سنگ آهن وارداتی رضایت فولادسازان چینی را به همراه دارد زیرا تولیدکنندگان می‌توانند سنگ آهن را با بهای پایین‌تری تهیه کنند و سپس تولیدات خود را با حاشیه سود بالاتری به فروش برسانند، برای نمونه قیمت سنگ آهن وارداتی از استرالیا در چین با احتساب ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۲۲ یوان در هر تن در این هفته کاهش یافت. در پی کاهش قیمت سنگ آهن وارداتی در چین حدود ۲۷ درصد از ۲۴۷ فولادساز توانستند از فروش محصولات فولادی خود سود مناسبی به دست آوردند و سود دریافتی آن‌ها در مقایسه با یک هفته قبل از افزایش دو درصدی حکایت می‌کند. با این حال فولادسازان چینی معتقدند بزودی شرایط بازار سنگ آهن و محصولات فولادی در این کشور تغییر خواهد کرد و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =