محصولات فولادی

فولادسازان چینی در دو ماه پایانی سال ۲۰۲۳ با رکود فصلی در بازارهای داخلی خود مواجه شدند و به دنبال این موضوع اقدام به فروش تولیدات خود با قیمت پایین‌تری در بازارهای بین‌اللملی کردند که نتیجه آن افزایش ۶/۳۲درصدی صادرات محصولات فولادی در چین از ژانویه تا فوریه ۲۰۲۴ بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حجم صادرات فولاد از ژانویه تا فوریه در چین ۶/۳۲ درصد رشد داشت. بر اساس آخرین آمار اداره کل گمرک این کشور (GACC) در هفتم مارس سال میلادی جاری، حجم نهایی صادرات فولاد چین با افزایش ۳۲.۶ درصدی به ۱۵.۹۱ میلیون تن رسید. همچنین میزان واردات فولاد در این کشور ۱.۱۳ میلیون تن برآورد شده است. از آنجایی که فولادسازان چینی همواره در دو ماه ابتدایی سال با کاهش فروش مواجه می‌شوند، دولت چین از سال ۲۰۲۰ به انتشار داده‌های تجاری-ترکیبی برای ژانویه تا فوریه روی آورد تا روند تولید و وضعیت صادرات و واردات در این کشور در پی اختلالات تجاری ناشی از تعطیلات سال نو چینی به صورت دقیق بررسی شود.

افزایش سالانه  ۳۲/۶ درصدی صادارت محصولات فولادی در چین

محموله‌های صادراتی فولاد چین در دو ماه اول سال ۲۰۲۴ به سفارشات و معاملات منعقد شده در نوامبر و دسامبر سال گذشته اختصاص دارد. در آن زمان فولادسازان چینی تولیدات خود را با قیمت پایینی عرضه می‌کردند و مزیت قیمتی دلیل اصلی بالا نگه داشتن سطح صادرات فولاد چین طی سال گذشته و رشد بیش از ۳۲ درصدی فولاد در دو ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، برای مثال مطابق نمودار ذیل کلاف نورد گرم ۴.۷۵ میلی‌متری چین تا ۲۹ دسامبر در بندر تیانجین شمال چین با قیمت ۵۷۰ دلار در تن عرضه می‌شد که این بها ۳۵ دلار در تن کمتر از پیشنهادات قیمتی از سوی ژاپنی‌ها برای خرید کلاف نورد گرم بود.

افزایش سالانه  ۳۲/۶ درصدی صادارت محصولات فولادی در چین

در واقع آب و هوای نامساعد چین در زمستان سال گذشته باعث شد مصرف و تقاضا برای فولاد داخلی چین کاهش یابد. همچنین بسیاری از فولادسازان با حاشیه سود فشرده یا حتی منفی مواجه شدند که دلیل اصلی این موضوع به قیمت بالای مواد خام اصلی فولادسازی از جمله سنگ آهن و کک باز می‌گردد. از این رو فولادسازان چینی مجبور شدند از فرصت‌های تجارت بین‌المللی در ماه‌های نوامبر و دسامبر گذشته نهایت استفاده را ببرند و محصولات خود را با قیمت پایین‌تری به فروش رسانند. درنتیجه تقاضا برای محصولات فولادی چین در سطح بین‌المللی رشد چشمگیری یافت و نتیجه آن افزایش معاملات در دو ماه پایانی سال ۲۰۲۳ و صادرات ۱۵.۹۱ میلیون تنی فولاد در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ بود، به عنوان مثال حجم معاملات روزانه فولاد ساختمانی متشکل از میلگرد و مفتول در میان ۲۳۷ خانه تجاری چینی در دسامبر گذشته به طور متوسط ۱۳۴۸۰۶ تن در روز بود که نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ از افزایش تولید داخلی ۲.۷ درصد حکایت می‌کنند.

از سوی دیگر آمار صادرات فولاد در این کشور نشان می‌دهد هرچند فولادسازان چینی حجم صادرات خود در بازارهای جهانی را افزایش دادند ولی این معاملات سود چندانی به همراه نداشت و نسبت سودآوری (سود به درآمد) آن‌ها تا پایان دسامبر گذشته در میان ۲۴۷ کارخانه کوره بلند در سراسر چین تنها ۲۸.۱۴ درصد محاسبه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =