• ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
  • کد خبر: 50991
  • readingTime: ۲ دقیقه
مصرف انرژی در صنعت فولاد

هدف چین کاهش ۲.۵ درصدی شدت مصرف انرژی در سال ۲۰۲۴ است و جهت تحقق این هدف بر روی بخش‌های پرمصرف مانند فولادسازی متمرکز شده‌اند. درمقابل فولادسازان چینی معتقدند وضع قوانین جدید در راستای محدودیت مصرف انرژی خساراتی را به بخش فولادسازی و اقتصاد این کشور وارد می‌سازد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هدف چین برای سال ۲۰۲۴ کاهش ۲.۵ درصدی شدت مصرف انرژی است. شدت مصرف انرژی برحسب میزان مصرف انرژی به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی اندازه‌گیری می‌شود و شدت انرژی بالا بیانگر هزینه زیاد تبدیل انرژی به تولید ناخالص داخلی است که معیاری از ناکارآمدی سیاست‌های یک کشور به حساب می‌آید. دولت چین نیز با توجه به این موضوع برنامه پنج ساله (۲۰۲۵-۲۰۲۱) توسعه ملی و اصلاحات کشور (FYP) را در پیش گرفته تا از شدت مصرف انرژی خود بکاهد. مطابق هدف گذاری‌های این برنامه چینی‌ها سال ۲۰۲۳ از کاهش حدود دو درصدی شدت مصرف انرژی خبر دادند. درحالی‌که صنعت‌گران این کشور سال گذشته به هدف خود دست نیافتند، دولت چین در افتتاحیه کنگره ملی خلق سالانه، هدف کاهش شدت مصرف انرژی برای سال ۲۰۲۴ را ۲.۵ درصد یعنی ۰.۵ درصد بیشتر از سال گذشته اعلام کرد.

به اعتقاد کارشناسان هدف جدید این کشور برای کاهش شدت مصرف انرژی چالش برانگیز به نظر می‌رسد زیرا هدف جدید چین از هدف کاهش دو درصدی سال ۲۰۲۳ بیشتر است. در مقابل طبق نمودار زیر و گزارش سالانه اداره ملی آمار این کشور در ۲۹ فوریه، چین سال گذشته به هدف خود دست نیافت و تنها ۰.۵ درصد از شدت مصرف انرژی خود کاهش داد. از این رو دستیابی به هدف ۲.۵ درصدی در سال جدید بسیار دشوار خواهد بود.

کاهش شدت مصرف انرژی چالش ۲۰۲۴ فولادسازان چینی

فولادسازان چینی زیر ذربین دولت

جزئیات برنامه‌ریزی چینی‌ها برای طرح توسعه ملی و اصلاحات کشور نشان می‌دهد دولتمردان این کشور برای کاهش شدت مصرف انرژی و انتشار کربن در واحد تولید ناخالص داخلی به ترتیب ۱۳.۵ و ۱۸ درصد تا پایان سال ۲۰۲۵ در مقایسه با سطوح ۲۰۲۰ هدف گذاری کرده‌اند. بنابراین چینی‌ها در تلاش‌اند به هدف‌گذاری خود تا پایان سال ۲۰۲۵ دست یابند؛ برای نمونه چین در یازدهمین برنامه سال مالی خود تمرکز خود را بر روی نحوه مصرف انرژی در بخش‌های قدیمی مانند فولاد به عنوان بخش‌های پرمصرف معطوف کرد و سپس در دوازدهمین برنامه سال مالی خود بر محدودیت مصرف انرژی در این بخش‌های تولیدی تاکید داشت. شماری از فولادسازان چینی اهداف این کشور برای کاهش شدت مصرف انرژی در سال ۲۰۲۴ را جاه‌طلبانه و به دور از انتظار می‌دانند. با این وجود چینی‌ها در سال ۲۰۲۴ جهت تحقق برنامه خود و کاهش ۲.۵ درصدی شدت مصرف انرژی بر روی بخش‌های پرمصرف انرژی به ویژه فولادسازی متمرکز شده‌اند. پس از فولاد، حوزه‌های سیمان، کاغذسازی، آلومینیوم الکترولیتی و مواد شیمیایی مدنظر قرار دارند. به اعتقاد فولادسازان چینی محدودیت مصرف انرژی در بحبوحه کاهش تقاضا در بازار خساراتی را به بخش فولادسازی و اقتصاد این کشور وارد می‌سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =