مسکن

مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن گفت: عدم تاثیرپذیری بازار مسکن از قیمت دلار طی روزهای گذشته منطقی و قابل قبول است چراکه مصالح ساختمانی ما تولید داخل و ریالی است و در حوزه زمین کشور ما بسیار غنی است. همچنین کارگران ساختمانی ما درآمد ریالی دارند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نرخ دلار در بازار غیررسمی در اولین دهه بهمن ماه به پله نهم کریدور ۵۰ هزار تومان صعود کرد و اکنون با افتی چند هزار تومانی حوالی ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان نوسان می‌کند. ولی این نوسانات برخلاف تصور تأثیری بر بازار مسکن نداشت و قیمت‌ها در این بازار طبق روال سابق و بدون تغییر باقی مانده‌اند. گویی بازار مسکن به خواب زمستانی عمیق فرو رفته و قصد بیدار شدن با نوسانات نرخ دلار و روزهای پایانی سال را ندارد. مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن در خصوص عدم واکنش بازار مسکن به نوسانات قیمت دلار به خبرنگار ایراسین می‌گوید: عدم تاثیرپذیری بازار مسکن از قیمت دلار منطقی است. پیش‌تر عده‌ای مافیا به صورت عمدی بازار مسکن را دنباله‌رو دلار قرار می‌دادند. در مقابل تمام مصالح ساختمانی ما ایرانی و تولید داخل است و تأثیرات بازار مسکن از ارز باید بسیار جزئی باشد که علت اصلی این تأثیر جزئی نیز موازی بودن این دو بازار محسوب می‌شود.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به ریالی بودن مصالح ساختمانی در کشور ما توضیح می‌دهد: مصالح ساختمانی ما تولید داخل و ریالی است نه دلاری و به وفور بدون هیچ‌گونه کم و کسری در بازار عرضه می‌شود. از طرفی در حوزه زمین کشور ما بسیار غنی است؛ به طوری که اگر تنها یک درصد از زمین‌های ایران را به ساخت‌وساز اختصاص دهیم، به هر ایرانی حدود ۱۹۶ مترمربع زمین می‌رسد و کمبود زمین در بازار مسکن قابل قبول نیست.

این کارشناس حوزه مسکن درآمد ریالی کارگران ساختمانی را دلیل دیگری برای عدم تأثیرگذاری نرخ دلار بر بازار مسکن عنوان می‌کند. گودرزی دراین‌باره توضیح می‌دهد: عده‌ای سودجو در تلاش‌اند قیمت مسکن در کشور را با توجه به نرخ دلار و نوسانات آن تعیین کنند و سبب آشوب در بازار مسکن شوند؛ ولی این افراد باید به خاطر داشته باشند کارگران ساختمانی ما درآمد ریالی دارند. اکنون کارگران در کشورهای دیگر با دستمزد دلاری کاری می‌کند و حقوق ماهانه آن‌ها دو هزار دلار است. در مقابل کارگر ساختمانی در کشور ما معادل ۲۰۰ دلار به ازای هر ماه دریافت می‌کند و نمی‌توان به این کارگر بگوییم با ریال کار کن ولی با دلار مسکن بخر. این یک معادله غلط و حتی نامعادله است.

در انتها این کارشناس حوزه مسکن سرمایه‌گذاری در بازار دلار یا دیگر بازارها با توجه به روند ارز را انتخابی نادرست دانست و در این باره اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار در یک سال گذشته بازدهی منفی ۲۴ درصدی را به ثبت رساند؛ به بیان ساده‌تر بازدهی دلار از سال گذشته تا به امروز ۲۴ درصد منفی بوده است. عده‌ای به غلط برای حفظ ارزش دارایی‌های خودشان اقدام به خرید ارز یا سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها باتوجه به نوسانات دلار می‌کنند، مردم ما باید بدانند بازدهی و سرمایه گذاری در این بازار مناسب نیست و نزدیک به صفر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =