کدیور

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سهام برای تجربه رونق و صعودی شدن به محرک و نقدینگی نیاز دارد. برآوردها نشان می‌دهد که تا پایان سال در بازار سهام اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و وضعیت بورس تا انتهای سال آرام است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، معاملات بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته پس از چندین روز نزول، به مدار صعودی بازگشت؛ به‌صورتی که هر دو نماگر اصلی بورس در پایان معاملات چهارشنبه ۲۰ دی ماه افزایش ارتفاع داشت؛ شاخص کل بورس ۱۴ هزار و ۵۹۰ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۹۶۱ واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن بورس با رشد ۴ هزار و ۶۸۳ واحدی در جایگاه ۷۶۳ هزار و ۲۱۱ واحدی قرار گرفت. با این حال اهالی بازار سرمایه معتقدند نوسانات در نماگر تالار شیشه‌ای محدود است و همچنان فروشندگان در بازار وزنه سنگین‌تری دارند تا رکود در بازار سرمایه حکم فرمایی ‌کند.

علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه در این ارتباط با اشاره به رکود حاکم بر بورس به خبرنگار ایراسین می‌گوید: بخشی از رکود فعلی بازار سرمایه مربوط به سیاست‌های پولی بانک مرکزی است. بانک مرکزی با هدف کنترل حجم نقدینگی و کنترل تورم در صدد ایجاد یکسری سیاست‌های انقباضی و محدودکننده به لحاظ تسهیلات‌دهی بانک‌ها، سرعت گردش پول و... است. این سیاست‌ها سبب شده رکود فراگیری در تمام بازارهای دارایی از جمله بازار سهام مشاهده کنیم. طبیعتا بورس نیز به عنوان یک بازار مالی مهم از این شرایط کلی اقتصاد تاثیر می‌پذیرد.

این کارشناس بازار سرمایه سیاست‌های سازمان بورس را عامل دیگری برای رکود بازار سرمایه می‌داند و دراین‌باره توضیح می‌دهد: بخشی دیگری از رکود بازار به سیاست‌های سازمان بورس هم در سطح معاملات و هم در سطح سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه‌های مختلف مانند سبدها، صندوق‌ها و ... بازمی‌گردد. اتخاذ تمامی این سیاست‌ها توسط سازمان بورس در فرآیند رکود بازار بی‌تاثیر نیست.

زمستانی آرام برای بازار سرمایه

بازار سرمایه از دیگر بازارها جاماند!

اگرچه بازار سهام هفته گذشته را با صعود به پایان رساند اما سهام‌داران مدعی‌ هستند بورس برخلاف سایر بازارها از قبیل ارز، طلا و یا خودرو درجا می‌زند و نوسانات جزئی آن در یک محدوده مشخص نویدی از سبزپوشی آن در ماه‌های پایانی سال نمی‌دهد. کدیور دراین‌باره اظهار می‌کند: رشدی که در بازار ارز رخ داده بیانگر تغییر حدود یک درصدی است و رشد معناداری نیست زیرا ارز در حوالی ۵۱ هزار تومان نوسان جزئی دارد اما این میزان رشد در روزهای اخیر در بازار طلا و خودرو تاحدودی بیشتر بود. اکنون بازار سهام برای تجربه یک شرایط رونق و صعودی به محرک نیاز دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: صعود یا نزول بازار سرمایه تا انتهای سال به حرکت نقدینگی به سمت بازار بستگی دارد و اگر نقدینگی به سمت بورس جذب شود، بازار شرایط مطلوبی را به ثبت خواهد رساند؛ درغیر این صورت آخرین روزهای دی ماه نیز در ادامه روزهای کم رمق این ماه سپری خواهد شد.

کدیور در پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه تا انتهای سال می‌گوید: برآورد شخصی من این است که تا پایان سال شاید در کلیت بازار سهام اتفاق خاصی رخ ندهد و وضعیت بورس آرام باشد زیرا نرخ ارز یکی از این محرک‌های مهم برای بازار سرمایه به حساب می‌آید. درمقابل سیاست بانک مرکزی کنترل نرخ ارز یا رشد بسیار محدود آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =