بازار طلا

روز یکشنبه بازار طلای اصفهان به یک‌باره رنگ‌ عوض کرد و با ریزش ناگهانی قیمت سکه پس مصاحبه رئیس کل بانک‌مرکزی، بازار بزرگ از بهشت خریداران به جهنم آنها مبدل شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صدای بلند خندیدن حضار در مقابل مغازه‌ها، فیگور گرفتن و تکرار این جمله که ما می‌دانستیم سکه گران می‌شود و چهره‌های بشاش و پرذوقی که هر چند دقیقه یک مرتبه بار با ماشین حساب موبایل میزان سود خود را حساب می‌کردند در یک لحظه با اعلام یک جمله بر باد رفت: " قیمت سکه ریخت. " بازار طلای اصفهان پس از چند روز صعودی، ظهر یک‌شنبه خریداران سکه را نقره‌داغ کرد تا هیجانات دلال‌ها به یک‌باره به التهاب و استرس تغییر کند.

قیمت سکه هفته گذشته کانال ۳۱ میلیون تومان را پشت‌سر گذاشت و سپس تا ۳۲ میلیون تومان پیشروی کرد. ظهر پنج‌شنبه با سکه با اندکی کاهش قیمت، معاملات هفتگی را با قیمت ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به پایان رساند اما سکه فردایی با قیمتی بالاتر از ۳۲ میلیون تومان معامله می‌شد. سپس در روز جمعه خبر افزایش تنش‌ها در خاورمیانه انس طلا را صعودی کرد.

صبح شنبه نیز بازار طلا اوج گرفت و سکه با افزایش تقاضا به کانال ۳۳ میلیون تومان وارد شد. بازاریان گزارش می‌دهند از ظهر شنبه خریداران با سودای سودهای نجومی وارد بازار شدند. یکی از فعالان بازار گفت: روز شنبه یک مشتری داشتیم که تفاوت ربع سکه با سکه امامی را تشخیص نمی‌داد و می‌گفت سکه دو هفته دیگر ۵۰ میلیون تومان است.

هجوم هیجانی‌ها به بازار طلا فعالان را ترساند به همین دلیل صبح یک‌شنبه بازار پرعرضه آغاز شد. معامله‌گران روزانه اول وقت برای نقد کردن بخشی از دارایی خود وارد بازار شدند اما خریداران قبل از آنها برای خرید سکه صف کشیده‌بودند. شدت تقاضا اجازه کاهش قیمت سکه را نداد تا سکه امامی خیلی زود وارد کانال ۳۴ میلیون تومان شود.

یکی از خریداران روز یک‌شنبه به خبرنگار ایراسین گفت: من شانس آوردم اول صبح آمدم و با قیمت ۳۳ میلیون تومان خریدم، الان قیمت ۳۴ میلیون تومان است و فکر کنم تا شب به ۳۵ میلیون تومان برسد. یکی از حضار حرف این خریدار رو قطع کرد و گفت: اگر روزی ۲ میلیون تومان بالا برود آخر هفته هر سکه را ۴۰ میلیون تومان می‌فروشیم.

در سمت دیگر بازار معامله‌گران در اتاق‌های معاملاتی ایستاده‌بودند. بخشی از آنها به صورت کاغذی سکه خریده بودند و تعداد خرید آنها دست‌کم ۵۰ سکه بود. یکی از خریداران که بنا برادعای خودش ۲۰۰ سکه به صورت کاغذی خریده بود، در این‌باره گفت: بازار ترسناک شده اما سکه ۵۰۰ هزار تومان دیگر افزایش پیدا کند من یک پنت‌هاوس در محله مرداویج می‌خرم. تعدادی از معامله‌گران نیز مدام اخبار سیاسی به خصوص تنش‌ها در منطقه را چک می‌کردند که ناگهان سکه ریخت.

بعضی از فعالان بازار مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی و خبر انتشار جدید سکه را عامل کاهش قیمت اعلام می‌کردند اما هرچه که بود در یک لحظه موجی از التهاب را به واسطه‌ها تزریق کرد. معامله‌گران کاغذی خیلی سریع معاملات خود را بستند، بعضی از آنها چند میلیارد تومان زیان کردند و برخی که از روزهای قبل در معامله بودند با سود جزئی از موقعیت خرید خارج شدند.

تعدادی از معامله‌گران نیز بازار را ترک کردند. این سوی حوض آب در بازار بزرگ خریداران کوچک‌تر با ناامیدی مدام اخبار را چک می‌کردند. یکی می‌گفت: ریزش قیمت هیجانی بود الان قیمت‌ها برمی‌گردد، دیگری پاسخ می‌داد بازار ساز می‌خواهد نوسان‌گیری کند. بیشتر آنها تا غروب کنار حوض نشسته بودند.

روز یکشنبه بازار طلای اصفهان به یک‌باره رنگ عوض کرد و با ریزش ناگهانی قیمت پس مصاحبه رئیس کل بانک‌مرکزی از بهشت خریداران به جهنم آنها مبدل شد. یکی از فعالان بازار می‌گفت: ما هر چه به تازه‌واردها می‌گوئیم بازار خطرناک است و دلالی نکنید، گوش کسی بدهکار نیست. یکشنبه در بازار طلای اصفهان چشم افراد زیادی تا دقایق آخر به تابلو اعلام قیمت خشک شده‌بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =