هومن عمیدی

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اکنون پول در بازار سرمایه نیست و سهام‌ زیان‌ده شده‌اند. از این‌رو کسی ارزندگی بازار را نمی‌بیند؛ درحالی که بازار با وجود قیمت‌های فعلی به شدت ارزنده است و تنها به اراده جدی برای تزریق سرمایه و نقدینگی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه در شروع هفته جاری پس از سه روز منفی، چهره سبز به خود گرفت. ولی این سبزپوشی دوامی نداشت تا بورس روز گذشته مسیر ابتدای هفته خود را تغییر دهد و شاخص کل با کاهش ارتفاع مواجه شود. روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار ۱۰ هزار و ۹۰۲ واحد کاهش یافت و در رقم دو میلیون و ۱۰۰ هزار و۱۸۰ واحد ایستاد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم خروج پول حقیقی طی روزهای اخیر شدت گرفته و نگاه سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای طلا و ارز جذب شده است؛ به اعتقاد اهالی بازار سرمایه، بورس به بازاری خسته‌کننده تبدیل شده و نباید انتظار سوددهی از آن را داشت. هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به خبرنگار ایراسین می‌گوید: انتقادهای وارده به بازار سرمایه درست و بجاست زیرا ما شاهد نوعی شرایط ناگوار اقتصادی هستیم. متأسفانه وعده‌های مرتبط با بازار سرمایه در طول سال جاری محقق نشده و برخی فعالان اقتصادی که پیش‌تر به بهبود شرایط تولید در کشور امید داشتند، امید خود را از دست داده‌اند و سرمایه آن‌ها به سمت بازارهای دیگر در حرکت است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره درجا زدن بازار طی هفته‌های اخیر توضیح می‌دهد: زمانی که شما به بازار سرمایه به چشم منبعی برای تأمین مالی می‌نگرید و سیاست‌های مختلف علیه بازار وضع می‌کنید، جذابیت را از بازار سرمایه خواهید گرفت؛ برای نمونه هنگامی که مهلت یک هفته‌ای برای بانک‌ها جهت سپرده‌گذاری‌های خاص با بهره ۲۰ تا ۳۰ درصدی در نظر می‌گیرید، با چنین نرخ سپرده‌ای دیگر کسی در عرصه تولید کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

عمیدی ادامه می‌دهد: تمامی این اتفاقات با سکوت سازمان بورس همراه شده است. امروز بازار سرمایه ما نیاز به ارائه مجوز به صندوق‌های درآمد ثابت ندارد بلکه نیازمند بازنگری در قوانین و تزریق پول به بازار است. در مقابل شاهد هزینه‌های زیادی از جیب بازار سرمایه هستیم که نمونه بارز آن ثبات قیمت بنزین و دریافت مبالغی از پالایشگاه‌هاست.

از دست رفتن همبستگی بورس و دلار

رشد قیمت دلار طی روزهای اخیر تمامی بازارها را افزایشی کرد و بازیگران بازار سرمایه با در نظرگرفتن همبستگی بازار سرمایه با نرخ دلار انتظار دریافت سیگنال‌های مثبت در بورس را داشتند. با این وجود بازار سرمایه برخلاف پیش‌بینی‌ها به صعود نرخ ارز واکنش مثبتی نشان نداد. عمیدی در مورد عدم واکنش بازار سرمایه به صعود نرخ دلار می‌گوید: ارزش بازار ما با وجود دلار حدود ۵۵ هزار تومانی، پایین است زیرا شاخص کل در محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد قرار دارد. در مقابل شاخص کل در سال ۹۹ با دلار ۲۸ هزار تومانی در این محدوده نوسان می‌کرد. بازار سرمایه در شرایط فعلی همبستگی خود با نرخ دلار را از دست داده است ولی با پایان این دوره مجدد شاهد همبستگی دلار و بورس خواهیم بود.

بازار سرمایه تشنه نقدینگی

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است دولت باید با اعمال سیاست‌هایی می‌تواند وضعیت بازار سرمایه را بهبود ببخشد. عمیدی بیان می‌دارد: بررسی وضعیت بازار سرمایه در طول سال جاری نشان می‌دهد هر زمان بازار به سمت مثبت شدن قدم برداشته، عده‌ای سد راه صعود آن شده‌اند؛ برای نمونه بازار در روزهای اخیر میزبان سیگنال صعودی دلار و گزارشات خوب ۹ ماهه شرکت‌ها بود. ولی هر بار روند صعودی بازار با حجم سنگین فروش حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها سرکوب می‌شود. در مقابل هر زمان با تصویب دستورالعملی در رابطه با بازارگردان‌ها بازار به اصطلاح جان گرفته و به سمت صعود حرکت می‌کند.

وی اضافه می‌کند: به نظر بنده دولت باید شرکت‌ها را با در نظر گرفتن مشوق‌هایی مانند مالیاتی به بازارگردانی برای سهام خود سوق دهند؛ برای مثال دولت اعلام دارد اگر شرکت‌ها این حجم از بازارگردانی مناسب را انجام دهند و سرمایه جذب کنند، مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد. در حقیقت باید برای شرکت‌ها امتیازاتی در نظر گرفت تا روی قیمت سهام خود حساسیت داشته باشند.

در انتها این کارشناس با اشاره به اینکه بازار سرمایه ارزنده ولی تشنه نقدینگی است اظهار می‌کند: اکنون پول در بازار سرمایه نیست و سهام زیان‌ده شده‌اند. از این‌رو کسی ارزندگی بازار را نمی‌بیند؛ در حالی که بازار با وجود قیمت‌های فعلی به شدت ارزنده است و تنها به اراده جدی برای تزریق سرمایه و نقدینگی نیاز دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =