پیش بینی بورس

بلومبرگ در گزارشی نوشت ۲۰۲۳ سال پیش‌بینی‌های اشتباه بود و چرخه این اشتباه از تخمین ۵ درصدی رشد اقتصادی چین آغاز شد ولی با انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد چین قیمت‌ کامودیتی‌ها به خصوص محصولات فولادی با سرعت ریزشی شدند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بلومبرگ در گزارشی نوشت ۲۰۲۳ سال پیش‌بینی‌های اشتباه بود و چرخه این اشتباه از تخمین ۵ درصدی رشد اقتصادی چین آغاز شد. چینی‌ها در ابتدای سال از انتظار برای رشد ۵ درصدی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ سخن گفتند و همین مسئله خوش‌بینی بسیاری به بازارهای مختلف از جمله کامودیتی‌ها تزریق کرد ولی ماه‌های سوم و چهارم میلادی پس از اینکه داده‌های اقتصادی چین از ضعف شدید به خصوص در بخش ساخت و سازها خبر می‌داد کامودیتی‌ها با ریزش‌ سنگینی مواجه شدند. اکنون در ابتدای سال ۲۰۲۴ همان پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه برای سال جدید میلادی مطرح می‌شود.

پیش‌بینی‌های اشتباه سال ۲۰۲۳ در سال ۲۰۲۴ تکرار می‌شود؟

سال جدید چینی از یک ماه دیگر آغاز خواهد شد و چینی‌ها هنوز از میزان رشد اقتصادی سال آینده عددی مطرح نکرده‌اند با این حال گزارش‌های آنها از خوش‌بینی نسبت به بخش‌های مختلف داخلی به خصوص ساخت‌ و ساز در سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهد. سال گذشته وقتی دولت چین وعده رشد اقتصادی ۵ درصد داد قیمت کامودیتی‌ها صعودی شد. بازار محصولات فولادی نیز واکنش مثبتی به این پیش‌بینی داشت زیرا بخش ساخت‌ و ساز چین یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان فولاد در جهان است. با این حال رکود بخش مسکن و کاهش ساخت و سازها خوش‌بینی‌ها را از رشد اقتصادی ۵ درصدی کمتر کرد تا اینکه اورگراند غول ساخت و ساز چینی ورشکست شد. با این خبر سنگ‌آهنی که پیش از این انتظار می‌رفت تا ۱۵۰ دلار افزایشی شود تا کانال ۱۰۰ دلار ریزشی شد. قیمت میلگرد کف‌های مهمی را از دست داد و همین امروز هم تولید میلگرد زیان سنگینی به تولیدکنندگان وارد می‌کند و به دنبال این دو، سایر محصولات فولادی نیز نزولی شدند تا اینکه حدود ۳ ماه قبل دولت چین بسته‌های حمایتی جدیدی را برای بخش مسکن به تصویب رساند. پس از آن قیمت سنگ‌آهن در یک جهش ۷۰ روزه به قیمتی بیش از ۱۴۰ دلار رسید. قیمت میلگرد، شمش فولاد و سایر محصولات فولادی نیز صعودی شد، حتی قیمت فلزات پایه نیز که پیش از این نزولی بود به فاز صعودی بازگشت. البته تقریبا هیچ‌کدام از پیش‌بینی‌ها در ابتدای سال ۲۰۲۳ محقق نشد. برای مثال انتظار می‌رفت قیمت مس در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به مرز ۱۱ هزار دلار به ازای هر تن برسد ولی در پایان سال میلادی در کانال ۸ هزار دلار قرار داشت.

بلومبرگ در گزارش خود مدعی شد پیش‌بینی اشتباه چینی‌ها منجر به پیش‌بینی‌های بسیاری از سال ۲۰۲۳ شد که همگی اشتباه بود و اکنون در آغاز سال ۲۰۲۴ همان خوش‌بینی اول سال ۲۰۲۳ وجود دارد. رشد قیمت کامودیتی‌ها به خصوص سنگ‌آهن در هفته‌های گذشته خوش‌بینی از رشد قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی را افزایش داده‌ است ولی هنوز داده‌ اقتصادی قابل اتکایی از بخش ساخت و ساز چین اعلام نشده‌ است. آیا این خوش‌بینی مانند سال قبل تنها چند ماه دوام می‌آورد یا پیش‌بینی‌های ۲۰۲۴ برخلاف ۲۰۲۳ محقق خواهد شد؟ بلومبرگ نوشت با توجه ریسک‌های موجود برای پاسخ به این سوال باید منتظر ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =