copper

قیمت مس در سال ۲۰۲۳ نزولی بود، حتی برآیند قیمت مس در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ نیز منفی است، با این وجود تولیدکنندگان داخلی این حوزه در آخرین صورت‌های مالی از رشد درآمد خود خبر می‌دهند. درآمد فملی در آذر ۱۴۰۲ نسبت به آذر ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، برآیند قیمت مس در بازارهای جهانی طی سال ۲۰۲۳ منفی بود، برآیند قیمتی ۹ ماه گذشته یعنی از فروردین تا پایان آذر ۱۴۰۲ نیز کاهش پیدا کرد تا قیمت هر تن مس از کانال ۹ هزار و ۴۰۰ دلار به ۷ هزار و ۹۰۰ دلار برسد.

درآمد بالای تولیدکنندگان مس با وجود ریزش قیمت‌های جهانی

افت قیمت مس در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ متوقف شد ولی هنوز برای عبور از سطح ۸ هزار و ۶۰۰ دلار ناتوان است. با وجود کاهش قیمت مس در بازه‌های زمانی مختلف ولی صورت‌های مالی تولیدکنندگان داخلی این بخش از افزایش درآمد آنها خبر می‌دهد. فملی و فباهنر دو نماد از بزرگترین تولیدکنندگان در گروه مس در آذر به ترتیب موفق به فروش ۱۲ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومانی و ۹۱۹ میلیارد تومانی شده‌اند. درآمد این دو تولیدکننده نسبت به بازه‌های زمانی مختلف با افزایش چشم‌گیری مواجه شده‌ است.

درآمد بالای تولیدکنندگان مس با وجود ریزش قیمت‌های جهانی

درآمد آذرماه برای فملی نسبت به آذر سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌ است. این درآمد نسبت به میانگین سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ نیز بیشتر بود و در نهایت درآمد ۹ ماه ابتدایی فملی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد رشد کرده‌ است. این سطح از افزایش درآمد برای شرکت‌های کوچک، کار به مراتب راحت‌تری نسبت به مجموعه بزرگی مانند فملی است. فملی با وجود ریزش قیمت مس ولی در سال ۱۴۰۲ تاکنون درآمد بالایی را به ثبت رسانده‌ است.

شرایط فباهنر نیز مانند فملی مطلوب به نظر می‌رسد. فباهنر در آذر ۱۴۰۲ نسبت به آذر سال قبل ۴۷ درصد فروش بالاتری داشت، درآمد این شرکت در آذر نسبت به میانگین ماهانه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ نیز بیشتر بود و در نتیجه درآمد ۹ ماهه فباهنر مانند فملی بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. در این ۹ ماه نزدیک به ۱۵۸ هزار و ۴۸۰ تن کاتد مس در بورس کالا معامله شد و رشد درآمد تولیدکنندگان مس در حالی رقم می‌خورد که ارزش معاملات کاتد مس در طول آذر ماه کمتر از سایر ماه‌های سال بود.

درآمد بالای تولیدکنندگان مس با وجود ریزش قیمت‌های جهانی

در مجموع ارزش معاملات کاتد مس که یکی از محصولات اصلی تولیدکنندگان این حوزه است در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌ است ولی در آذر ماه کاهش شدیدی داشت. بیشترین ارزش معاملات مربوط به مرداد و سپس خرداد سال جاری بود ولی در طول پاییز ارزش معاملات کاهش یافت تا اینکه در نهایت در آذر ماه به پایین‌ترین میزان در سال ۱۴۰۲ رسید. با توجه به این مسئله اگر روند نزولی ارزش معاملات در ماه‌های آینده ادامه‌دار باشد، شاید روی صورت مالی تولیدکنندگانی مانند فباهنر و فملی اثر بگذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =