حال و هوای مردماصفهان پس از جاری شدن آب در رودخانه  زاینده رود

بازگشایی آب زاینده‌رود با رونق کسب‌وکارهای همجوار با رودخانه همراه شده است. شب‌جمعه گذشته اوج تقاضا برای این کسب‌وکارها بود. بسیاری از آنها مدعی‌اند سطح بالای تقاضا باعث شد تا در ساعات اولیه پنج‌شنبه بسیاری از مواد اولیه آنها تمام شود. اتفاقی که این پنج‌شنبه هم ممکن است رخ دهد.

پایگاه خبری ایراسین، سعید غفاری: همزمان با بازگشایی زاینده‌رود پارک‌های اطراف رودخانه بیشتر از هر زمان دیگری شلوغ است ولی پنج‌شنبه و جمعه گذشته اصفهانی‌ها پرشورتر از هرشب دیگری کنار پل‌های سنتی و یا در پارک‌های اطراف زاینده‌رود حاضر شدند و نتیجه آن رونق کسب و کارها و البته ترافیک سنگین در خیابان‌های همجوار با زاینده‌رود بود. در تعطیلی آخر هفته، فست‌فودی‌ها تا نزدیکی صبح سیب‌زمینی سرخ می‌کردند، اول شب صف خرید پیتزا دیدنی بود، رستوران‌ها نیز از هر زمان دیگری شلوغ‌تر بود و مردم در مقابل چند بستنی فروشی با وجود سرمای هوا صف کشیده بودند. فروش آش رشته‌ و شیرکاکائو نیز بالا بود. البته آش رشته همان اول شب تمام شد، شیرکاکائو نیز به یک بامداد نرسید ولی تا آخرین لحظات فروش بستنی ادامه‌ داشت. دکه‌هایی که در پارک‌های کنار زاینده رود هستند هم این روزها بازار گرمی را تجریه می‌کنند، از فروش چایی و قهوه گرفته تا تنقلات و خشکبار این روزها طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

یکی از بستنی‌فروشان همجوار با سی‌وسه پل به خبرنگار ایراسین‌ گفت: همزمان با بازگشایی زاینده‌رود فروش ما چند برابر رشد کرده‌ است ولی آخر هفته گذشته بیش از چندین بار شیر خریدیم تا بدون بستنی نمانیم. بسته‌های ذرت مکزیکی کم تقاضاتر از سال‌های قبل است ولی فروش آنها نسبت به چند هفته‌ گذشته رشد کرده‌ است. با این حال انتخاب بسیاری از مهمانان زاینده‌رود بستنی بود. یکی از بستنی‌فروشان نزدیک به پل خواجو در مورد میزان فروش در این چند روز گفت: اگر همین روال ادامه‌ داشته‌ باشد درهمین بیست روز به اندازه کل بهار و تابستان فروش خواهیم داشت. خرید مواد اولیه نیز توسط بستنی فروشان افزایش یافته‌ است بسیاری از آنها حجم زیادی مواد اولیه خریده‌اند تا مبادا با کسری مواجه شوند. رستوران‌ها و فست‌فودی‌های همجوار با زاینده‌رود نیز همین وضعیت را دارند.

گزارش‌های میدانی و گفت‌وگو با کسبه نشان می‌دهد تقاضا برای فست‌فودی‌ها به مراتب بالاتر از رستوران‌هاست و در میان فست‌فود فروشان نیز ساندویچ، پیتزا و سیب‌زمینی سرخ‌کرده رکورددار تقاضاست. یکی از پیتزافروشان همسایه با زاینده‌رود به خبرنگار ایراسین گفت: شب جمعه دو مرتبه موجودی سیب‌زمینی‌ به پایان رسید. ولی قارچ به مراتب کم‌تقاضاتر است. یکی از فست‌فودی‌های این منطقه گفت: ۴ نفر کارگر اضافه کرده‌ایم و دو ساعت بیشتر از زمان همیشگی پیتزا می‌زدیم. آخر وقت مواد اولیه تمام شد وگرنه باز هم مشتری بود. تمام شدن مواد اولیه تنها مشکل فست‌فودی‌ها نبود، دست‌فروشان کنار پارک‌ها به خصوص بلالی‌ها بیشتر از همه با مشکل مواد اولیه مواجه شدند.

همزمان با بازگشایی آب، دستفروش‌ها با تعداد بالایی در پارک‌های اطراف حضور دارند. از آدامس‌فروش گرفته تا بلالی، جوراب فروش گرفته تا کلاه، شال‌گردن و دستکش ویژه‌ سرما و از باقالی‌ و لبو فروش تا فردی که چیپس و پفک کیلویی می‌فروخت، همه پرتعداد حاضر شده‌اند. در اطراف پل‌های سنتی به خصوص پل‌خواجو چند نفر عکاس نیز حضور دارند. البته دوربین موبایل‌های هوشمند باعث شده تا تقاضا برای عکاسی کمتر از همیشه باشد ولی دست‌فروش‌ها به خصوص بلالی‌ها، فروش بالایی داشتند. یکی از بلال‌فروش‌های نزدیک پل مارنان گفت: چند شب است که می‌آییم ولی همان اول شب ذرت تمام می‌شود، شب جمعه چند گونی ذرت آوردیم ولی به چند ساعت نرسید. تقاضا برای ذرت در این شب‌ها بالا بود، چیپس، پفک و سایر اقلام دست‌فروشان نیز در تعداد بالایی فروش رفت.

بیشتر دست‌فروشان دستگاه کارتخوان همراه دارند تا نبود پول نقد مشکلی در کاسبی آنها ایجاد نکند. یکی از دستفروشان حاشیه زاینده‌رود گفت: تا هرزمانی آب باز باشد به صورت سه شیفت کار می‌کنیم. مغازه‌های‌همجوار با زاینده‌رود نیز چنین ادعایی داشتند. یکی از بستنی‌فروشان کنار سی‌وسه پل در این‌باره گفت: برای این شب جمعه آش رشته بیشتری آماده می‌کنیم، مشکل تامین شیرکاکائو را هم برطرف خواهیم کرد. تجربه خوب کاسبی برای فروشگاه‌داران همجوار با زاینده‌رود باعث شد تا آنها برای روزهای آتی مواد اولیه بیشتری انبار کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =