• ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
  • کد خبر: 45483
  • readingTime: ۳ دقیقه

ایراسین بررسی ‌می‌کند؛

بازی یک سر برد فروش اقساطی خودروهای چینی

هر چه تعداد اقساط بیشتر، سود خودروسازان هم بیشتر
خودرو

فروش اقساطی خودروهای چینی با بازپرداخت ۱۲ تا ۶۰ ماهه نُقل بسیاری از محافل شده است. شاید در نگاه اول طرح‌های فروش اقساطی خودرو برای مصرف کننده جذاب به نظر برسد ولی مشاهدات میدانی نشان می‌دهد مبلغ اقساط این خودروها چند برابر بیشتر از دریافتی ماهانه یک کارمند است. همچنین این خودروها با سود بالایی یعنی ۲۳درصدی به فروش می‌رسند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سونامی رشد قیمت خودرو از سال ۹۷ آغاز شد تا قیمت‌ها به‌طور مداوم افزایش یابد و این روند در طول بهار سال جاری نیز ادامه داشت. ولی قیمت چهارچرخ‌ها با آغاز تابستان ۱۴۰۲ از مدار صعود خارج شد و ثبات نسبی همراه با رکود مهمان این بازار شده است. به اعتقاد فعالان بازار بی‌مشتری ماندن خودروها به ویژه اتومبیل‌های چینی سبب شده کرمان موتور و مدیران خودرو طرح‌های فروش اقساطی بلند مدت برگزار کنند. این روزها فروش اقساطی خودرو چینی صفر کیلومتر با بازپرداخت پنج ساله نُقل بسیاری از محافل شده است. شاید در نگاه اول طرح‌های فروش اقساطی خودرو برای مصرف کننده جذاب به نظر برسد ولی مشاهدات میدانی نشان می‌دهد مبلغ اقساط این خودروها نجومی بوده و با سود بسیار بالا عرضه می‌شوند. همچنین در شرایطی که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار سود سپرده‌های بانکی سالانه ۲۰.۵ درصد است و سایر بازارهای کشور در رکود به سر می‌برند، فروش اقساطی خودروهای چینی برای تولیدکنندگان حدود ۲۳درصد سود می‌سازند.

شرایط خاص فروش اقساطی

شاید عرضه خودرو با اقساط ۱۲ تا ۶۰ ماهه در شرایط فعلی بازار جذاب به نظر برسد ولی مبلغ اقساط این خودروها بسیار بالاست و طرح‌های اقساطی بیشتر به قرارداد ترکمنچای شباهت دارد؛ به‌طوری که یک کارمند با حداقل حقوق اداره کار درصورت پس‌انداز تمام حقوق خود هم قادر به پرداخت اقساط خودروهای چینی نخواهد بود؛ برای‌نمونه جک اس ۵ به صورت اقساطی با تحویل ۹۰ روز کاری با قیمت حدود یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون تومان عرضه می‌شود که ۸۸۰ میلیون تومان از قیمت خودرو به‌صورت پیش‌پرداخت و مابقی قیمت خودرو باید در ۱۰ قسط ۳۰ ماهه به مبلغ حدود ۳۹ میلیون و ۹۳۲هزار تومان پرداخت شود. یا جک جی ۴ با قیمت نهایی ۷۶۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان در طرح اقساطی با تحویل ۴۵ روزه به فروش می‌رسد که خریدار باید ابتدا ۳۵۰ میلیون تومان آن را نقد و مابقی قیمت خودرو را در چهار چک حدود ۱۱۱ میلیون تومانی یا ۸ چک ۶۱ میلیون تومانی و یا درنهایت ۱۲ چک ۴۸ میلیون تومانی بپردازد. مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور برای پرداخت هر قسط خودروهای خود حق تنفس ۳ ماهه درنظر گرفته‌اند ولی به تعبیر بسیاری این حق تنفس باتوجه به مبالغ بالای اقساط نفس خریدار را حبس می‌کند!

مهمان‌ جیب خود باشید!

شرایط فروش اقساطی خودروهای چینی مشخص است، شما مهمان جیب خود هستید! ازآنجایی‌که فروش اقساطی خودرو برای تولیدکنندگان حدود ۲۳ درصد سود می‌سازند؛ فروشندگان بر سر تعداد اقساط خودرو مشکلی ندارند و دست مشتری را باز می‌گذارند زیرا هرچه اقساط بلندمدت‌تر باشد، سود دریافتی آن‌ها بیشتر خواهد شد؛ برای‌نمونه اکنون آریزو ۵ به صورت اقساطی با تحویل ۹۰ روز عرضه می‌شود که ۵۰ درصد قیمت خودرو یعنی حدود ۵۵۰ میلیون تومان به‌صورت پیش‌پرداخت و مابقی مبلغ در اقساط ۱۲ تا ۶۰ ماهه به انتخاب مشتری با سود ۲۳ درصدی پرداخت شود؛ یا تیگو۸ پرومکس و تیگو۸ هیبرید به ترتیب با قیمت حدود دو میلیارد و ۵۸۴ میلیون تومان و دو میلیارد و ۷۶۲ میلیون تومان به فروش می‌رسند که خریدار باید ۶۵ تا ۷۵ درصد مبلغ خودرو را نقد و مابقی را با سود ۲۳ درصدی در اقساط ۱۲ تا ۶۰ ماهه بپردازد. با این حساب بازپرداخت اقساط براساس خواست و توان خریدار برنامه‌ریزی می‌شود و خریدار می‌تواند اقساط خود را در دوره‌های انتخابی بپردازد. به اعتقاد فروشندگان شاید سود فروش اقساطی خودروهای چینی بالا به نظر برسد ولی درصورت بازگشت قیمت خودرو به مدار صعود، قیمت انواع اتومبیل‌ها در بازار آزاد افزایش یافته و شاید این سود در عرض تنها یک ماه جبران شود.

فقط چک لازم است

خرید خودروهای چینی در طرح‌های اقساطی به شرایط خاصی نیاز ندارد و خریدار فقط باید به تعداد اقساط انتخابی چک‌ ارائه دهد. فروشندگان نیز با استعلام از حساب و اطمینان به توان پرداخت، خودروهای خود را به فروش می‌رسانند. در طرح فروش اقساطی خودروهای چینی در آبان ۱۴۰۲ تا انتهای دوره پرداخت اقساط، خودرو در رهن شرکت خواهد بود و با پرداخت آخرین قسط سند به نام خریدار تغییر خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =