خودروهای چینی

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: جدای از آمارهای کیفی جدید، کیفیت خودروهای صفرکیلومتر داخلی و چینی افت پیدا کرده است. کمبود و گرانی قطعات اصلی‌ترین معضل خودروهای چینی محسوب می‌شود. اکنون قطعات یدکی بعضی از خودروهای چینی با قیمتی ‌بالاتر از قطعات یدکی خودروهای ژاپنی و وارداتی به فروش می‌رسد زیرا این اقلام به میزان نیاز در بازار پیدا نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اتومبیل‌های چینی از حدود یک دهه گذشته پا به بازار خودروی کشور گذاشتند و این روزها این خودروها نه‌تنها در خیابان‌های کشور جولان می‌دهند بلکه جای بسیاری از رقبای کره‌ای و ژاپنی خود را پر کرده‌اند. با این حال مصرف‌کنندگان از کیفیت پایین مونتاژ و نبود قطعات یدکی گزارش می‌دهند. همچنین گفت‌وگو با شماری از فعالان بازار خودرو نشان می‌دهد به تازگی از کیفیت خودروهای صفرکیلومتر مونتاژی و حتی تولید داخل کاسته شده و آمارهای کیفی گواهی بر این موضوع است. مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در رابطه با انتقادهای وارد شده به کیفیت خودروهای صفرکیلومتر جدید به خبرنگار ایراسین می‌گوید: جدای از آمارهای کیفی جدید، کیفیت خودروهای صفرکیلومتر داخلی و چینی افت پیدا کرده است. البته من معتقدم آمارها کیفی منتشر شده در ماه‌های اخیر با واقعیت کف بازار همخوانی ندارد. مردم بهترین گواه برای بررسی کیفیت این خودروها هستند زیرا مردم به عنوان مصرف‌کننده در کف بازار قرار دارند و از این خودروها استفاده می‌کنند.

فرزانه اضافه می‌کنند: کیفیت پایین در رابطه با خودروهای داخلی و چینی وجود دارد و این داستان در تولیدات چینی نمود بیشتری پیدا کرده است چرا که طی دو تا سه سال گذشته حجم بالایی از مصرف‌کنندگان به خرید خودروهای مونتاژی روی آورده‌اند. طبیعتا زمانی که کالایی بیشتر مصرف شود، نقاط قدرت و ضعف آن نمایان‌تر خواهد شد.

کمبود قطعات فنی معضل اصل مونتاژی‌ها

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قطعات فنی خودروهای چینی به ویژه مدل‌های قدیمی به سختی در بازار پیدا می‌شود. فرزانه با اشاره به این موضوع توضیح می‌دهد: کمبود قطعات فنی معضل اصلی خودروهای چینی محسوب می‌شود که این اتفاق به کرات به خصوص در بیشتر مدل‌های پرفروش تکرار شده است. کمبود قطعه فنی خودروهای چینی سبب آزار مصرف‌کننده می‌شود. اکنون اکثر خودروهای چینی از موتور توربو بهره می‌برند و باتوجه به کیفیت بنزین در جایگاه‌های سوخت، مالکین باید از اکتان برای خودروی توربو خود استفاده کنند.

به اعتقاد این کارشناس بازار خودرو اکتان‌های باکیفیت به‌صورت قطره چکانی و با قیمت بالایی در بازار عرضه می‌شوند. وی در این‌باره بیان می‌دارد: مالکان برای خرید یک قوطی اصل و باکیفیت اکتان باید نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه کنند. این قبیل هزینه‌ها سبب ایجاد هزینه سربار شده، درنتیجه مصرف‌کننده به سمت خرید اکتان ارزان با سطح کیفی پایین می‌رود.

قیمت بالا قطعات معضل دوم مونتاژی‌ها

علیرضا نیک‌آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران چندی پیش از کمبود و گرانی قطعات خودروهای چینی به ویژه نسل‌های جدید خبر داد تاجایی‌که فرآیند تعمیرات این خودروها درمقایسه با گذشته زمان‌بر شده و مالکین باید این قطعات را با قیمت‌های کاذب بخرند. فرزانه قیمت بالا را معضل دوم خودروهای چینی دانست و در این‌رابطه توضیح داد: مسئله‌ای که این اواخر بسیار مورد توجه قرار گرفته، قیمت بالای قطعات یدکی خودروهای چینی است. قطعات یدکی بعضی از خودروهای چینی با قیمتی‌بالاتر از قطعات یدکی خودروهای ژاپنی و وارداتی به فروش می‌رسد زیرا این اقلام به وفور در بازار پیدا نمی‌شود و زمانی که عرضه کالایی حتی کالای مصرفی کم باشد، قیمت غیرواقع پیدا می‌کند.

کیفیت رنگ و مونتاژ معضل سوم مونتاژی‌ها

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به کیفیت رنگ و مونتاژ خودروهای چینی به عنوان معضل سوم آن‌ها، اظهار می‌کند: نقص دیگری که درباره خودروهای چینی وجود دارد، بخش کیفیت رنگ و مونتاژ این خودروهاست. متاسفانه این مشکل به تمام رده‌های خودروهای چینی حتی مدل‌های گران تعمیم پیدا کرده است. اکنون بعضی از مدل‌ خودروهای مونتاژی با بهایی نزدیک به دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند که از نظر کیفیت مونتاژ با نقص‌های بسیاری مواجه‌اند.

فرزانه در انتها خاطرنشان کرد: مخاطب اصلی من مصرف‌کنندگان واقعی هستند؛ شکی نیست که خرید و استفاده از خودروی صفرکیلومتر لذت بسیاری دارد ولی زمانی که تامین قطعات این خودروها، نگهداری و کیفیت‌ تولیدشان حتی در کیلومترهای پایین با مشکلات متعددی مواجه است، انتخاب بهتر خودروهای واردتی دست دوم در رده قیمتی مشابه با مونتاژی‌ها خواهد بود. کیفیت خودروها وارداتی دست دوم حتی در کیلومترهای بالا تضمین شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آقا یاسر یعقوبی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    1 0
    رحمت به شیر پاکی که خوردید خدا پدرتون بیامرزه یکی حرف حق زد بالاخره من با وام و بدبختی یه تیگو خریدم که خاک برسرمن کاشکی میمردم قلم پام می شکست نمی رفتم بخرم این ماشینای چینی اشغالند توروخدا نخرید پولتون ریختید دور
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    1 0
    تولید انحصاری، واردات انحصاری اقتصاد را فلج نکرده؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =