بازار خودرو

علیرضا جلوانی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: بازار خودرو راکد است و هیچ‌گونه خرید و فروش خاصی در بازار انجام نمی‌شود. بازار خودرو این روزها را با فاز نزولی سپری می‌کند. شرایط بازار خودرو کاملا به واردات گره خورده است و نمی‌توان کوچک‌ترین پیش‌بینی از شرایط آتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انتشار خبر واردات خودرو در تابستان سال جاری شوک بزرگی به بازار وارد کرد و با گذر از تابستان و سپری شدن دو ماه از فصل پاییز هنوز بازار خودرو در شوک این خبر باقی مانده است. فعالان بازار معتقدند بازار خودرو سرد و بی‌روح شده و تمامی بازیگران این بازار معاملات خود را به مشخص شدن تکلیف نهایی واردات اتومبیل‌ها موکول کرده‌اند. علیرضا جلوانی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان در توصیف وضعیت فعلی بازار به خبرنگار ایراسین می‌گوید: بازار خودرو راکد است و هیچ‌گونه خرید و فروش خاصی در بازار انجام نمی‌شود. قیمت‌ها رو به پایین است و بازار خودرو این روزها را با فاز نزولی سپری می‌کند تاجایی‌که هر روز از قیمت‌ها بیشتر کاسته می‌شود.

مشاهدات میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد ساینا، تارا، شاهین، پژو ۲۰۷، پژو پارس، دنا و رانا پرچم‌دار کاهش قیمت‌ها درهفته جاری هستند و هرکدام بسته به مدل بین دو تا پنج میلیون تومان افت قیمت تجربه‌ کرده‌اند. قیمت سایر خودروهای تولید داخل نیز بدون تغییر نسبت به هفته گذشته معامله می‌شوند. همچنین ثبات نسبی به بازار اتومبیل‌های خارجی نیز سرایت کرده و حتی افت محسوس قیمت‌ها در خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز به چشم می‌خورد. شماری از فعالان بازار آغاز دور جدید فروش خودرو در سامانه یکپارچه را عامل رکود و ثبات نسبی بازار خودرو می‌دانند و عده‌ای دیگر ثبات قیمت دلار را دلیل اصلی آرامش بازار چهارچرخ‌ها عنوان می‌کنند؛ به اعتقاد آن‌ها نگاه مردم به بازار خودرو تغییر کرده و دیگر دید سرمایه‌ای به خودرو وجود ندارد.

بازار خودرو در فاز رکود باقی می‌ماند؟

طبق توضیحات رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان، بازار خودرو در رکود عمیقی فرو رفته و نمی‌توان زمانی برای پایان این وضعیت پیش‌بینی کرد. جلوانی درباره آینده بازار توضیح می‌دهد: وضعیت بازار خودرو به صورتی است که حتی نمی‌توان کوچک‌ترین پیش‌بینی از شرایط آتی ارائه داد. ولی شواهد امر نشان می‌دهد شرایط بازار خودرو تا انتهای سال جاری به همین منوال خواهد بود و زمانی اوضاع تغییر می‌کند که خودروهای وارداتی در بازار عرضه شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار خودرو هر ساله با شروع زمستان رونق پیدا می‌کند و تقاضا برای انواع خودرو افزایش می‌یابد. طبق گفته‌های رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان وضعیت بازار خودرو حتی برای شب عید سال جاری قابل پیش‌بینی نیست و واردات شرایط آتی را مشخص خواهد کرد. وی اضافه می‌کند: شرایط بازار خودرو کاملا به واردات گره خورده است. اگرچه احتمال افزایش تقاضا برای خودرو با نزدیک شدن به روزها پایانی سال وجود دارد ولی ابتدا دولت باید تکلیف واردات اتومبیل‌ها را تعیین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =