• ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
  • کد خبر: 45006
  • readingTime: ۲ دقیقه
عباد محمدولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران

عباد محمدولی، فعال اقتصادی و کارشناس و تحلیل‌گر بازار طلا و جواهر می‌گوید: تمامی فعل و انفعالات در قیمت انس جهانی بر بازار داخلی ما تاثیرگذار است زیرا قیمت طلای داخلی براساس انس جهانی و نرخ دلار در کف بازار محاسبه می‌شود. در زمان‌های پیش‌رو شاهد نوسانات زیادی در بازار طلا و سکه خواهیم بود لذا با احتیاط و با دید بلندمدت وارد بازار طلا شوید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت طلای جهانی به دنبال تنش‌های نظامی در منطقه، سه هفته متوالی در مسیر صعودی قرار گرفته و کانال‌های جدیدی را یکی پس از دیگری فتح می‌کند؛ به‌طوری که بهای انس طلا در آخرین ساعات کاری هفته گذشته از مرز ۲ هزار دلار عبور کرد و به مرز ۲۰۰۶ دلار و ۲۰ سنت رسید تا رشد بیش از یک درصدی در طول یک هفته را به ثبت رساند. با این اوصاف بازار طلای ایران هم پابه‌پای طلای جهانی کانال‌های قیمتی جدیدی را فتح خواهد کرد؟

عباد محمدولی، فعال اقتصادی و کارشناس و تحلیل‌گر بازار طلا و جواهر در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایراسین می‌گوید: هرگونه تغییرات در روند و قیمت طلای جهانی بر بازار داخلی ما تاثیرگذار است زیرا قیمت طلای داخلی براساس انس جهانی و نرخ دلار در کف بازار محاسبه می‌شود. درنتیجه تمامی فعل و انفعالات در قیمت انس جهانی باعث نوسان در بازار داخلی خواهد شد. در روزهای اخیر قیمت طلای جهانی از ۲ هزار دلار عبور کرد و به‌دنبال این روند صعودی شاهد نوسان و قیمت روبه‌رو رشد طلا در بازار داخلی بودیم؛ تاجایی که نرخ هرمثقال طلای ۱۸ عیار به حدود ۱۱ میلیون تومان رسید.

محمدولی با اشاره به تاثیر بیشتر دلار بر قیمت طلا و سکه ادامه می‌دهد: بخش کاغذ تاثیر بیشتری بر بازار طلای ما دارد؛ یعنی زمانی که نوسان در دلار بالا باشد، تاثیر آن بر بازار طلا ما نسبت به انس جهانی بیشتر خواهد بود.

زنگ خطر در بازار طلا وسکه

اگرچه بازار طلای داخلی هفته جاری را طوفانی آغاز کرد ولی روز گذشته قیمت‌ها در مسیر نزولی قرار گرفتند تا هر گرم طلای ۱۸ عیار به کانال ۲ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان و سکه تمام به ۲۹ میلیون تومان بازگردد. برخی از فعالان بازار طلا این عقب‌نشینی قیمت‌ها را استراحت بازار در مسیر صعودی می‌دانند. از دید شمار دیگری از کارشناسان اقتصادی نیز تعطیلی بازار جهانی سبب بلاتکلیفی بازار داخلی شده است و روند اصلی بازار پس از بازگشایی بازارهای جهانی مشخص خواهد شد. محمدولی دراین‌باره توضیح می‌دهد: از یکی دو روز گذشته شاهد کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار طلا داخلی هستیم و من فکر می‌کنم در زمان‌های پیش‌رو نیز ما شاهد نوسانات زیادی در بازار طلا و سکه باشیم. ولی نکته مهم این است که مردم باید در این مواقع هوشمندانه عمل کنند و با دید دست‌یابی به سود از این نوسانات وارد بازار طلا نشوند.

این مقام صنفی اضافه می‌کند: شاید طی دفعاتی سودی از خرید کوتاه مدت طلا حاصل شود ولی بازار به یک‌باره نوساناتی رقم می‌زند و سرمایه‌های خرد دچار ریسک بالا می‌شود. لذا باید با احتیاط وارد بازار طلا شد و اگر قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارید، با دید میان‌مدت و بلندمدت وارد بازار شوید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =