بازار سکه

کانال‌های فعال در بازار ارز و طلا در فاصله ۴۸ ساعت دو پیام متفاوت منتشر کردند. صبح روز یک‌شنبه با درج پیام «فروشنده در بازار نیست و همه خریدارند» آغاز شد و ۴۸ ساعت بعد یعنی صبح سه‌شنبه نوشتند: «خریدار در بازار نیست، همه فروشنده‌اند».

به گزارش خبرنگار ایراسین، کانال‌های فعال در بازار ارز و طلا در فاصله ۴۸ ساعت دو پیام متفاوت منتشر کردند. صبح روز یک‌شنبه با درج پیام "فروشنده در بازار نیست و همه خریدارند" آغاز شد و ۴۸ ساعت بعد یعنی صبح سه‌شنبه در همین کانال‌ها این پیام منتشر شد که "خریدار در بازار نیست، همه فروشنده‌اند". خبر آغاز درگیری‌ها در منطقه باعث شد صبح یک‌شنبه بازار ارز و طلا پرتقاضا کار خود را آغاز کنند.

معاملات سکه، طلای آبشده و دلار همگی با شکاف قیمتی شروع شد، یعنی قیمت شروع به کار روز یکشنبه بالاتر از قیمت پایانی روز شنبه بود. قیمت سکه طرح جدید به کانال ۲۹ میلیون تومان و سپس ۳۰ میلیون تومان جهش کرد، طلای آبشده که روز قیمت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مشتری نداشت، روز شنبه با قیمت ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آغاز به کار کرد و دلار تا کانال ۵۱ هزار تومان پیش‌روی کرد. این روند صعودی در روز دوشنبه تشدید شد زیرا با بازارهای جهانی پس از تعطیلات شنبه و یک‌شنبه با گپ سنگینی آغاز به کار کردند.

قیمت پایانی انس طلا در معاملات روز جمعه هزار و ۸۳۲ دلار بود ولی انس بامداد روز دوشنبه با قیمت هزار و ۸۵۱ دلار معامله شد و به همین دلیل روز دوشنبه افزایش تقاضا بازارهای داخلی سکه، طلا و دلار را تا مرز صف خرید پیش‌ برد. سکه در قیمت ۳۱ میلیون‌ تومان فروشنده بزرگی نداشت، طلای آبشده نیز تا ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیشروی می‌کرد و نرخ دلار در بازار غیررسمی مرز ۵۳ هزار تومان را پشت‌ سر گذاشت. تقاضا در بازار سکه و طلا آنقدر افزایش پیدا کرد تا معاملات روزانه به اصطلاح "بلوکه" شود، یعنی معامله‌گران در موقعیت خرید باید به معامله‌گران در موقعیت فروش روزانه‌ هزینه پرداخت می‌کردند و جالب‌تر اینکه با وجود این شرایط واسطه‌ها، فعالان بازار را تشویق به خرید می‌کردند.

واسطه‌ها معتقد بودند قیمت آبشده تا کانال ۱۲ میلیون تومان پیش‌روی خواهد کرد و پیش‌بینی نرخ سکه را نیز ۳۴ تا ۳۵ میلیون تومان تا پایان هفته بود ولی صبح سه‌شنبه همه چیز تغییر کرد تا بازار پرتقاضای دو روز قبلی به بازار بی‌تقاضا مبدل شود. دلار کانال ۵۲ هزار تومان را از دست داد، سکه به کمتر از ۳۰ میلیون تومان بازگشت و معاملات آبشده با قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان انجام می‌شد.

روز سه‌شنبه برعکس دو روز قبلی به جهنم خریداران در بازار تبدیل شد. واسطه‌ها در توجیه این ریزش قیمت حضور بازارساز را عامل اصلی معرفی می‌کردند. یکی از واسطه‌ها در کانال خود نوشت:" بازار ساز از اول صبح چند خط درهم و دلار به بازار تزریق کرد"بعضی از واسطه‌ها نیز صرافی‌های دبی را عامل ریزش قیمت‌ها معرفی کردند چیزی که مشخص بود کانال‌های فعال در بازار ارز و طلا در فاصله ۴۸ ساعت از پیام "فروشنده در بازار نیست و همه خریدارند" به پیام: "خریدار در بازار نیست، همه فروشنده‌اند" رسیدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =