مهدی حجازی

سید مهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان می‌گوید: به تازگی معامله ملک با ارزهای دیجیتال رواج پیدا کرده است. البته مشاوران املاک تن به انعقاد چنین قراردادهایی نمی‌دهند. درمقابل زمانی که طرفین به دور از نظارت مستقیم قراردادی در سامانه خودنویس منعقد کنند، احتمال بروز هرگونه اقدام غیرمتعارف مانند معاوضه آپارتمان با بیت کوین وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ایلان ماسک مدیر شرکت خودروسازی تسلا در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ از خرید و فروش خودروهای لوکس این کمپانی با استفاده از بیت کوین خبر داد. حالا برخی از فعالان بازار مسکن مدعی‌اند در اردیبهشت ۱۴۰۳ پای ارزهای دیجیتال به بازار مسکن ایران باز شده است تا بخشی از معاملات مسکن با بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال انجام شود. همچنین بررسی‌های میدانی از پلتفرم‌های آنلاین نشان می‌دهد مالکان بسیاری املاک مسکونی لوکس و ویلاهای لاکچری خود را با ارزهای معاوضه می‌کنند. سید مهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در رابطه با معامله ملک با بیت کوین در بازار املاک کشور به خبرنگار ایراسین می‌گوید: متأسفانه اکنون شاهد معامله املاک با طلا، دلار، ارزهای دیجیتال و… هستیم. ولی مشاوران املاک نه‌تنها تن به انعقاد چنین قراردادهایی نمی‌دهند بلکه در صورت اطلاع مانع آن خواهند شد.

حجازی چنین معاملاتی را مصداق پول‌شویی می‌داند و دراین‌باره توضیح می‌دهد: در این نوع معاملات اغلب بحث پول‌شویی به واسطه مبادله طلا، دلار یا رمز ارز در میان است. در مقابل زمانی که قرارداد هولوگرام دار و متحدالشکل در دفاتر مشاوران املاک تنظیم شود، بدون شک تمام موازین قانونی رعایت خواهد شد چرا که اطلاع‌رسانی‌ها از طریق اتحادیه صورت می‌گیرد و مشاوران املاک حاضر به انعقاد معامله‌های غیرمتعارف مانند ملک در ازای بیت کوین نیستند.

سامانه خودنویس پای بیت ‌کوین را به بازار مسکن باز کرد

فرش قرمز خودنویس برای معاملات ملک با رمز ارزها

بهار ۱۴۰۲ سامانه‌ای تحت عنوان خودنویس با هدف نظارت بر بازار مسکن راه‌اندازی شد تا مردم در این سامانه به شکل قانونی و رایگان قراردادهای ملکی خود را ثبت کنند. به اعتقاد رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان نبود نظارت بر سامانه خودنویس باعث شده پای بیت کوین و دیگر رمز ارزها به بازار مسکن باز شود. حجازی در خصوص تأثیر این سامانه بر معاملات بازار مسکن می‌گوید: اکنون ناهماهنگی‌های بسیاری در سامانه خودنویس وجود دارد. هنگامی که دو شخص به دور از نظارت مستقیم قراردادی در این سامانه منعقد کنند، احتمال بروز هرگونه اقدام غیرمتعارف یا غیرحقوقی مانند معاوضه ملک با بیت کوین وجود دارد.

این مقام صنفی ادامه می‌دهد: در حال حاضر رهن و اجاره املاک بسیاری در تهران با اعداد و ارقام میلیاردی صورت می‌گیرد، یعنی رهن یک آپارتمان در تهران به طور معمول به بودجه یک تا دو میلیارد تومان نیاز دارد که موجر و مستأجر به توافق می‌رسند در ازای این مبلغ بیت کوین بپردازند و سپس قرارداد خود را به دور از نظارت اتحادیه در سامانه ثبت می‌کنند. البته این گونه معاملات در شهرستان‌ها به علت قیمت پایین‌تر نسبت به تهران کمتر به چشم می‌خورد.

در انتها رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با اشاره به نبود نظارت بر سامانه خودنویس بیان می‌دارد: زمانی که معامله‌ای نزد مشاوران املاک منعقد شود، تمامی موارد در چارچوب قانونی صورت می‌گیرد چرا که دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد مشاوران املاک و آن‌ها روی مردم نظارت دارند. ولی عده‌ای در سامانه برای فرار مالیاتی، قرارداد صوری با ارقام بالا یا قرارداد غیرمتعارف منعقد می‌کنند که این خلأ قانونی سامانه را نشان می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =