• ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
  • کد خبر: 53442
  • readingTime: ۲ دقیقه
copper

گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از قیمت مس در سال ۲۰۲۴ را افزایش داده و از احتمال صعود قیمت مس به کانال ۱۲ هزار دلار در سال ۲۰۲۴ گفته است. در مقابل رویترز در یک نظرسنجی از ۲۲ تحلیلگر بازار مدعی شد قیمت مس بیش از حد افزایش یافته‌ و در ماه‌های پیش‌رو کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت مس با افزایش بیش از ۱۷۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۴ به کانال ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن رسید. این بالاترین قیمت مس در طول ۲ سال گذشته است. رالی صعودی قیمت مس در ماه‌های گذشته چشم‌انداز تحلیل‌گران به ادامه روند صعودی قیمت‌ها را روشن کرد. گلدمن‌ساکس در آخرین گزارش خود قیمت مس تا پایان سال ۲۰۲۴ را ۱۲ هزار دلار به ازای هر تن پیش‌بینی کرد و معتقد است متوسط قیمت مس در سال ۲۰۲۴ حدود ۹۸۰۰ دلار است. گلدمن‌ساکس چند ماه قبل متوسط قیمت مس را ۹۲۰۰ دلار تخمین زده بود. اکنون گلدمن ساکس معتقد است قیمت هر تن مس در سال ۲۰۲۵ به کانال ۱۵ هزار دلار می‌رسد. با این حال رویترز در گزارشی از احتمال کاهش قیمت مس در ماه‌های آینده خبر داد.

رویترز در یک نظرسنجی از کارشناسان خواست قیمت مس در ماه‌های آینده را تخمین بزنند و نتیجه نشان می‌دهد بیشتر تحلیل‌گران به ادامه روند صعودی قیمت‌ها امیدوار نیستند زیرا افزایش فعلی قیمت‌ها را متأثر از افزایش تقاضا نمی‌دانند. بنا بر تفسیر این کارشناسان قیمت مس تنها به دلیل خرید سفته‌بازان و صندوق‌ها به بیش از ۱۰ هزار دلار رسیده است. کارستن منکه یکی از تحلیل‌گران نظرسنجی رویترز در این باره می‌گوید: معتقد هستیم قیمت مس کمی بیش از حد صعودی بود، زیرا افزایش اخیر با بهبود فعالیت‌های تولیدی در جهان ارتباطی ندارد.

۲۲ تحلیلگر در گزارش رویترز متوسط قیمت مس در سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۴ را ۹۱۵۵ دلار تخمین زدند. این پیش‌بینی کمتر از قیمت فعلی مس در بازارهای جهانی است. اگرچه همین تحلیل‌گران در ماه ژانویه متوسط قیمت مس برای سه ماه دوم سال ۲۰۲۴ را حدود ۸۶۲۵ دلار تخمین می‌زدند و مس با قیمت بیشتر از این مورد معاملات قرار گرفت.

تحلیل‌گران در گزارش رویترز و گلدمن‌ساکس، کسری مس تا پایان سال ۲۰۲۴ را بیشتر از قبل تخمین زدند و معتقدند کسری مس به ۱۲۵ هزار تن می‌رسد با این حال از سوی مصرف‌کنندگان تقاضای خاصی دیده نمی‌شود. اکنون ذخایر مس در بنادر چین به بالاترین سطح در طول ۳ سال گذشته رسیده است. اگرچه چینی‌ها ۲ هفته گذشته بخشی از ذخایر را کاهش داده‌اند ولی با رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز این کشور جهشی در تقاضای مس دیده نمی‌شود و بر همین اساس مؤسسات مختلف در پیش‌بینی‌های ابتدای سال ۲۰۲۴ هیچ‌کدام انتظار رشد قیمت مس تا کانال ۱۰ هزار دلار را نداشتند. با این حال مس دو هفته قبل به کانال ۱۰ هزار رسید و در پایان معاملات هفتگی در فاصله کمتر از ۲۰۰ دلار تا کانال ۱۰ هزار دلار معامله شد و اکنون گلدمن ساکس از رشد قیمت مس تا ۱۲ هزار و سپس ۱۵ هزار دلار می‌گوید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =