رضا شهرستانی

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت:در حال حاضر فرصت بسیار مناسبی برای صادرات ایجاد شده است و ما شاهد افزایش جهانی قیمت محصولات فولادی هستیم، اما مشخص نیست این قیمت ها تا چه زمانی پابرجاست و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و حداکثر صادرات را داشته باشیم.

سیدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره تاثیر تصویب FATF بر روی صنعت فولاد گفت: با اینکه صنعت فولاد مورد تحریم های زیادی قرار گرفته و این تحریم ها در دفعات متعدد تشدید شده اند، اما ما توانسته ایم علیرغم پرداخت هزینه های اضافی، معضلات ناشی از این تحریم ها را در صادرات فولاد برطرف کنیم.

شهرستانی در افزود: اثرات FATF موضوعی است که قبلا هم ما با آن مواجه بوده ایم و اگر این بار هم رد بشود؛ خیلی در صورت مسئله فرقی برای صنعت فولاد ندارد و ما تقریباً هیچ مشکلی برای صادرات نخواهیم داشت. مشکل ما FATF نیست؛ بیشترین مشکل و نگرانی ما ناشی از سیاست های داخلی است. البته که اگر این بار پیوستن به این کنوانسیون بین‌المللی تصویب شود انتقال پول خیلی راحت تر صورت می گیرد و هزینه ها پایین تر می آید.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به فرصت کم نظیر پیش آمده برای صادرات محصولات فولادی اشاره کرد و گفت: الان یک فرصت بسیار مناسبی برای صادرات ایجاد شده است و ما شاهد افزایش جهانی قیمت ها هستیم. قیمت ها روز به به روز افزایش پیدا می کند ولی این فرصت محدود است و مثل ابرهای گذران می گذرند و اگر از آن استفاده نکنیم ممکن است دفعه بعدی در کار نباشد. این افزایش قیمت نشان دهنده این است که شرکت های خارجی که به خاطر موضوعاتی مثل کرونا در تولید مشکل دارند ولی ممکن است هرچه زودتر به مدار تولید برگردند. لذا مشخص نیست این قیمت ها تا چه زمانی پابرجاست و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و حداکثر صادرات را داشته باشیم.

شهرستانی در خاتمه به کاهش صادرات در سال جاری اشاره کرد و گفت: متاسفانه خود وزارت صمت شرایطی ایجاد کرده است که با وجود افزایش تولید نسبت به سال قبل، یعنی افزایشی 10 درصدی فولاد نسبت به سال قبل ما شاهد این هستیم که صادرات حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است. در شرایطی که مصرف داخلی ما تغییری نکرده و شاید قدری هم کمتر شده باشد. لذا امیدواریم که FATF هم تصویب شود ولی مشکل اصلی ما اجازه دادن به صادرات محصولات فولادی است.

شایان ذکر است در روزهای گذشته آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص خبر داد و گفت حسب ارجاع مقام معظم رهبری، بررسی مجدد این لوایح در دستور کار مجمع قرار گرفت و اعضای مجمع فارغ از فضا سازی های مختلف از سوی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و در جهت مصالح و منافع مردم و کشور آن را بررسی خواهند کرد.

پیش بینی می شود مجمع تشخیص تا اوایل بهمن در مورد لوایح FATF تصمیم‌گیری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =