ناظمی هرندی

مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه توانسته است سطح زرین مدیریت کیفیت اروپا را به دست بیاورد و اگر سعی کند رفتار مدیریتی و نحوه اداره بخش های مختلف خود را در قالب رفتارهای استاندارد قرار دهد و به طور مداوم در اینگونه رتبه بندی ها و جوایز شرکت کند، این امکان وجود دارد که فولاد مبارکه جزء 10 شرکت برتر جهان قرار بگیرد و سطح پلاتینیوم این جایزه را کسب کند.

محمد ناظمی هرندی مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار ایراسین در سالروز کسب عنوان سازمان سرآمد ملی توسط فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در ۱۱ دوره جایزۀ ملی تعالی سازمانی و ۶ دوره جایزۀ شرکت دانشی در کشور رتبۀ نخست را بدست آورده‌است. این شرکت در سال ۱۳۹۱ برای نخستین‌بار به عنوان تنها شرکت ایرانی توانست تندیس زرین جایزۀ ملی تعالی سازمانی را از آن خود کند. سال 91 طبق قانون، یک سال کنار رفتیم تا فرصت برای بقیه شرکت ها ایجاد شود لذا سال 92 در این جایزه شرکت نکردیم و سال 93 مجددا شرکت کردیم و این بار هم با امتیاز بالاتر توانستیم تندیس طلایی را دریافت کنیم. بعد از آن دیگر شرکت نکردیم تا سال 1398 که توانستیم برای سومین بار این تندیس طلایی را بدست آوریم.

وی در ادامه افزود: در دوره ای که از سال 93 تا 98 شرکت نکردیم؛ بنیاد کیفیت اروپا یک نمایندگی در ایران ایجاد کرد و ما از این فرصت استفاده کردیم و در جایزه بنیاد کیفیت اروپا شرکت کردیم. مدل جایزه تعالی اروپا بدین صورت است که باید ابتدا در نمایندگی این بنیاد در کشور انتخاب می شدیم تا آن نمایندگی ما را به به سطح جایزه اصلی در اروپا معرفی کند. لذا ما  2 دی ماه سال 1396 عنوان سازمان سرآمد ملی را کسب کردیم و به جایزه جهانی تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) معرفی شدیم. سال 97 در اروپا شرکت کردیم و اواخر مهر ماه در اجلاس سالیانه EFQM با امتیاز بالای 600 موفق به دریافت سطح زرین این جایزه شدیم. تنها شرکت ایرانی که در این جایزه شرکت کرده و توانسته است حائز این امتیاز شود.

ناظمی هرندی به شکل گیری  مدل های مدیریتی در سازمان ها و بنگاه ها اشاره کرد و گفت: اساتید علم مدیریت برای اینکه سازمان ها، بنگاه ها و حتی کشورها چگونه اداره شوند، راهکارهایی را ارائه داده اند. اما اینگونه نیست که با خواندن یک کتاب مدیریتی و یادگیری چند نکته مدیریتی بتوانید آن را در بنگاه، سازمان یا کشور پیاده کرد. لذا در چند دهه گذشته؛ برای جلوگیری از سردرگمی سازمان های عملیاتی، این مفاهیم به یک مدل کامل و یکپارچه تبدیل شدند که همه ابعاد به صورت یکپارچه و منظم چیده شده باشد که بشود آن مدل را در سازمان پیاده کرد. لذا این مفهوم ایجاد مدل های مدیریتی شکل گرفت.

وی با بیان این مطالب گفت: این مدل های مدیریتی یک سیر تحولی داشته اند. اول یک سری استانداردهای ایزو را مطرح کردند. اما بعد دیدند این استانداردها به روش درستی سازمان ها را هدایت نمی کند. لذا مدل های تعالی را مطرح کردند. البته کشورهای مختلف مدل های خودشان را مطرح کردند. ژاپنی ها و آمریکایی ها ابتدا یک سری مدل هایی را پیاده کردند و بعد اروپایی ها در دهه 80 و 90 وقتی دیدند از ژاپن عقب افتاده اند به این سمت آمدند که همه الگوهای مدیریتی را جمع کنند و آنها را یکپارچه کنند تا همه ابعاد مدیریتی و رهبری یک سازمان را در بر بگیرد و سازمان ها را با این مدل ارزیابی کنند تا سازمان ها به روش درستی اداره و به مدل پایداری برسند.

مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه به معیارهای مدل تعالی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا پرداخت و گفت: بنیاد کیفیت اروپا EFQM یک مدلی ارائه کرده و هرساله هم آن را ارتقاء داده است. ابعاد این مدل چند ویژگی دارد و شامل یک سری معیارها و زیر معیارها است. مثلا بر اساس معیارهای قبل از سال 2020 گفته شده رهبری در سازمان ها باید یک سری ویژگی هایی داشته باشد و ویژگی های رهبری 5 زیر معیار رهبری دارد. معیار دیگر استراتژی است و در این مدل گفته شده سازمان ها بعد از رهبری به روش درست، باید دارای استراتژی باشند و آن استراتژی اجرا شود و سازمان اصطلاحا برنامه محور باشد. معیار سوم در مورد کارکنان است. زیرا مهمترین منبع یک سازمان نیروی انسانی آن است و این معیار چندین زیر معیار دارد. معیار چهارم پیرامون منابع دیگر سازمان مثل منابع مالی، دارایی های فیزیکی و غیرفیزیکی، فناوری اطلاعات، مدیرت دانش و تکنولوژی و ...است و همه این موارد را در حوزه معیار چهارم تعریف کرده اند. معیار پنجم هم به فرآیندها پرداخته شده و مثلا در آن به ابعاد مورد انتظار مشتری هم پرداخته می شود. این 5 معیار معیارهای توانمندساز بودند. یک دسته معیار هم در ادامه مدل قرار گرفته به عنوان معیارهای نتیجه سازمانی و این دو بال را برای ارزیابی در نظر گرفته اند.

ناظمی هرندی افزود: 500 امتیاز برای معیارهای توانمندساز  و 500 امتیاز هم برای معیارهای نتایج تعریف شده است. همچنین یک منطقی برای ارزیابی این معیارها در نظر گرفته شده به نام منطق رادار (Radar)؛ لذا شما هرچقدر این مدل را بهتر در سازمان خود پیاده کنید می توانید امتیاز بیشتری به دست آورید و مطمئن خواهید بود متعالی تر خواهید شد و اگر شما بخواهید به همه ابعاد سازمان توجه کنید باید به این دستورالعمل ها رفتار کنید.

وی در ادامه گفت: فلسفه مدل تعالی عمل به این دستورالمعل ها است و این مدل تعالی در کشور ما هم ایجاد شده است اما متاسفانه در کشور ما هنوز خیلی از بنگاه ها به روش سنتی اداره می شوند و حتی سازمان هایی هستند که بر اساس سلایق اداره می شوند و این آفت سازمان ها و مدیریت در کشور ماست. این مدل ها آمده است تا مانع از رفتار سلیقه ای شود. ضمن اینکه تجربه مدیریتی دنیا را بین بنگاه ها به اشتراک بگذارد. 

مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی شرکت فولاد مبارکه در خاتمه به دستیابی به سطح پلاتینیوم در بنیاد مدیریت کیفیت اروپا اشاره کرد و گفت: موفقیت در این الگوها در سایه استمرار حضور و رعایت الزامات و چارچوب های مدیریتی است. لذا فولاد مبارکه که یکبار توانسته است سطح زرین مدیریت کیفیت اروپا را به دست بیاورد؛ اگر سعی کند رفتار مدیریتی و نحوه اداره بخش های مختلفش را در قالب رفتارهای استاندارد قرار دهد و به طور مداوم در اینگونه رتبه بندی ها و جوایز شرکت کند، این امکان وجود دارد که جزء 10 شرکت برتر جهان قرار بگیرد و سطح پلاتینیوم این جایزه را کسب کند. چون ما چیزی کمتر از سازمان های دیگر نداریم به شرطی که به قواعد اداره درست یک سازمان معتقد باشیم و روش درستی را برای اداره سازمان در پیش بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =