• ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۶
  • کد خبر: 9505
  • readingTime: ۳ دقیقه
نبی الله فرهمند

مدیریت امور شرکت‌ها به‌عنوان بازوی نظارتی هلدینگ فولاد مبارکه در تمام حوزه‌های فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه اعم از مالی، خرید، فروش، منابع انسانی، توسعه و سایر حوزه‌ها ایفای نقش می‌کند. این واحد در راستای ارتقای هم‌افزایی در کل گروه با تدوین برنامه‌های مناسب با همکاری واحدهای مختلف شرکت فولاد مبارکه اقدام به همسوسازی، یکپارچه‌سازی و هدایت شرکت‌های زیرمجموعۀ فولاد مبارکه نموده است.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی فولادمبارکه میهمان این هفتۀ برنامۀ رادیو فولاد نبی‌الله فرهمند، مدیر امور شرکت‌های فولاد مبارکه بود و به سؤالات مجری این برنامه در این زمینه پاسخ داد.

هدف مدیریت شما چیست و چه تعداد شرکت زیرمجموعۀ فولاد مبارکه هستند؟

هدایت و راهبری شرکت‌های تابعۀ فولاد مبارکه از وظایف این مدیریت است و در حال حاضر 120 شرکت با درصد سهام متفاوت در گروه فولاد مبارکه حضور دارند.

در این راستا تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

تدوین استراتژی یکی از اصلی‌ترین وظایف امور شرکت‌هاست و از ابتدای آذرماه، فعالیت نظارتی بر تدوین استراتژی شرکت‌های مجموعه آغاز شده است. در این راستا تمام شرکت‌های زیرمجموعه ملزم به داشتن برنامۀ استراتژیک شده‌اند، درحالی‌که تا سال گذشته تقریبا 50 درصد آن‌ها برنامۀ استراتژیک نداشتند. ما از ابتدای این امر ، بر فرایندها نظارت داریم تا تحلیل‌ها و اهداف به‌درستی تدوین شود و هرجا لازم باشد به‌عنوان مشاور در کنار شرکت‌ها خواهیم بود. استراتژی، راهنمایی و تعیین مسیر حرکت شرکت‌هاست. اگر این کار به‌درستی صورت گیرد، گروه فولاد مبارکه با اطمینان از اینکه همه در یک مسیر حرکت می‌کنند، به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

ارتقای فرهنگ عمومی سازمان با تکیه بر ارزشمند بودن نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ترین سرمایۀ شرکت در استراتژی تولید، در مجتمع جریان دارد. در این حوزه و توانمندسازی نیروی انسانی، آیا مدیران ارشد هم سهم دارند و برای این قشر تلاشی صورت گرفته است؟

برنامۀ جامعی برای توسعه و ارتقای قابلیت‌ها و توانمندی‌های مدیران ارشد و مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه در دست تهیه است که با همکاری معاونت نیروی انسانی فولاد مبارکه تا پایان سال طراحی و تدوین خواهد شد. از ابتدای سال 1400 برنامه‌ای منسجم با اهداف مشخص در گروه فولاد مبارکه آغاز خواهد شد و اثرات آن از سه تا پنج سال آینده در گروه قابل‌مشاهده خواهد بود.

یکپارچگی سیستم‌های اطلاعاتی به‌منظور تبادل اطلاعات و مکاتبات مختلف در یک بستۀ جامع صورت می‌گیرد. در این زمینه امور شرکت‌ها با چه چالش‌هایی روبه‌روست؟

عصر، عصر دیجیتال است و استفاده از ابزارهای الکترونیک به‌عنوان یک الزام برای توسعۀ شرکت‌ها مطرح است. یکی از اصلی‌ترین معضلات موجود انجام مکاتبات به‌صورت دستی بود. همچنین موضوع سرعت، خطای نیروی انسانی، محرمانگی اطلاعات و قابلیت ردیابی اطلاعات نیز مطرح است. چند حرکت بزرگ و مهم در گروه فولاد مبارکه شروع شده است. سیستم مکاتبات اداری که تقریبا به‌جز سه یا چهار شرکت، سایر شرکت‌های زیرمجموعه تجهیز شده‌اند و سازمان الکترونیک که الآن در فولاد مبارکه ساری و جاری است در آن شرکت‌ها نیز مستقر است. آن‌ها با ماژول FCF به همدیگر وصل شده‌اند. در حال حاضر، به‌راحتی می‌توان با شرکت‌های زیرمجموعه ارتباط اداری داشته باشیم. حوزۀ مهم دیگر سیستم‌های اطلاعاتی است. در حال حاضر گرفتن اطلاعات موردنظر از شرکت‌های زیرمجموعه به‌صورت دستی یا با مکاتبات جداگانه انجام می‌شود که خوشبختانه از ابتدای سال جاری طراحی، استقرار و تأمین یک سیستم اطلاعاتی مناسب و یکپارچه برای همۀ شرکت‌های زیرمجموعه در دستورکار گروه فولاد مبارکه قرار گرفته و شرکت ایریسا به‌عنوان شرکت مادر تخصصی در حوزۀ IT موظف شده سیستم اطلاعاتی مناسب برای هرکدام از شرکت‌ها را تأمین و مستقر کند. نهایتا در فولاد مبارکه به‌عنوان شرکت مادر، یک سیستم اطلاعاتی منسجم بر تمامی سیستم‌های اطلاعاتی شرکت‌های زیرمجموعه اشراف می‌یابد. این سیستم اطلاعات موردنظر را دریافت می‌کند و گزارش‌های مدیریتی موردنیاز مدیرعامل و معاونان فولاد مبارکه را به‌صورت لحظه‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

یکی از چالش‌های شرکت‌های تابعه پیگیری پرونده‌هاست. در این حوزه شما چه کمک‌هایی می‌کنید؟

هلدینگ فولاد مبارکه متشکل از تعداد زیادی شرکت است که ممکن است در موضوعات مختلف با چالش‌هایی مواجه شوند. در این حالت اگر آن‌ها خودشان نتوانند به توافق برسند، مشکلات خود را به معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها ارائه می‌کنند. مباحث در این امور با روش‌های منطقی و اصولی به‌نحوی‌که موردتوافق طرفین قرار گیرد حل‌وفصل می‌شود.

سخن پایانی؟

واحد امور شرکت‌ها به‌عنوان بازوی نظارتی هلدینگ فولاد مبارکه در تمام حوزه‌های فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه اعم از مالی، خرید، فروش، منابع انسانی، توسعه و سایر حوزه‌ها ایفای نقش می‌کند. این واحد وظیفه دارد در راستای ارتقای هم‌افزایی در کل گروه با تدوین برنامه‌های مناسب با همکاری واحدهای مختلف شرکت فولاد مبارکه اقدام به همسوسازی، یکپارچه‌سازی و هدایت شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه در راستای چشم‌انداز، استراتژی‌ها و سیاست‌های شرکت مادر نماید. این واحد از یک طرف تعامل مناسبی با واحدهای مختلف فولاد مبارکه برقرار می‌کند تا اجرای سیاست‌های آن‌ها را در شرکت‌های زیرمجموعه تسهیل کند؛ از طرف دیگر، تعامل گسترده‌ای با شرکت‌های زیرمجموعه دارد تا نیازها و مشکلات آن‌ها را شناسایی و پیگیری نماید و به حل‌وفصل آن‌ها کمک کند. طی ماه‌های گذشته، ما بحث ارزیابی عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه را به پایان رساندیم که کار بسیار بزرگی بود و در شرایط کرونا انجام شد. نهایتا عملکرد شرکت‌ها در پنج حوزه به‌طور کامل ارزیابی و گزارش جامعی استخراج گردید. امیدواریم این ارزیابی‌ها بتواند حوزه‌های قابل‌بهبود شرکت‌ها را به نحو احسن شناسایی کند و شرکت‌ها را در مسیر تعالی و بهبود ارتقا دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =