پیام باقری

در حالی اخباری مبنی بر واردات چندبرابری برق به کشورمان درکنار صادرات حداقلی این انرژی پاک منتشر شده که نایب رئیس فدراسیون صادرات انرژی معتقد است اگر برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم پتانسیل قابل توجهی برای صادرات برق در اطراف کشورمان وجود دارد.

پیام باقری در گفتگو با ایراسین با اشاره به بازار 500 میلیون نفری کشورهای همسایه گفت: نباید فراموش کنیم ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای همسایه های زیاد در دهکده جهانی است، به‌صورتی که تقریبا با 15 کشور همسایه هستیم و در منطقه به یک بازار 500 میلیون نفری خیلی ساده دسترسی داریم.

باقری در ادامه افزود: توجه به بازارها نشان دهنده نکته‌ای قابل تامل یعنی تقاضای بالقوه در نزدیکی ایران با پتانسیل‌های بالا است که باید با مرتبط کردنشان داخل مرزهای جغرافیایی کشورمان آن را بالفعل کرده و از رقبای منطقه‌ای پیشی بگیریم.

به گفته وی در این بازار 500 میلیون نفری ارزش کل واردات 1000 میلیارد دلار است که با توجه به اهمیت انرژی بدون تردید سهم بالایی هم از آن مرتبط با بخش انرژی و البته صنعت برق است و تناسب بندی نشان می‌دهد سهم انرژی اتفاقا در این زمینه بالاست.

نایب رئیس فدراسیون صادرات انرژی همچنین تاکید کرد: این عدد بسیار بزرگ است، اما و وقتی دقیق بررسی می‌کنیم سهم ایران علی‌رغم تمام پتانسیل‌های موجود؛ بسیار پایین و البته معنادار است. پس به یک نتیجه می‌رسیم که به اندازه پتانسیل‌های موجود فعالیت برای افزایش سهم ایران در بازارهای موجود نکرده‌ایم.

باقری درباره فرصت‌های بی‌شمار موجود در بازارهای اطراف ایران به خبرنگار ما گفت: البته نیازهای 15 همسایه مطرح شده ما به همین‌جا ختم نمی‌شود  نکته دیگر این است که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ارزش نیاز خدمات فنی مهندسی این بازار 500 میلیون نفری 30 میلیارد دلار است که بازهم بخش عمده‌ای مرتبط به انرژی برق است  و اگر نیاز  تجهیزات کشورهای مطروحه را به این رقم اضافه کنیم واقعیتی جالب برایمان هویدا می‌شود. پس حجم بازار بسیار بزرگ است.

نایب رئیس فدراسیون صادرات انرژی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم هم در عرضه انرژی برق قابلیت داریم هم در تقاضا که باید از این فرصت استفاده کنیم و بتوانیم آنطور که شایسته کشورمان است از این فرصت‌ها بهره ببریم.

اهداف صادراتی نداریم

این کارشناس صنعت برق معتقد است یکی از مشکلات در دستیابی به بازارهای صادراتی کشورمان این است که دراین بخش اهداف صادراتی ارایه نشده که بتوانیم براساس این اهداف برنامه‌ریزی کنیم. از این بهترین راهکار این است که برای دستیابی به ارزش افزوده بالا در این زمینه هدف گذاری واقع‌بینانه و دقیق داشته باشیم.

باقری درباره واردات تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت برق نیز به خبرنگار ما گفت: ببینید هر صنعتی نیاز به مواد اولیه دارد که اصولا همه آنها داخل یک مرز جغرافیایی وجود ندارد و باید از طریق واردات تامین شود و این قانون در صنعت برق نیز صادق است.

وی تاکید کرد: به این معنی که مواد اولیه‌ای واردمی‌کنیم با تولید محصول نهایی ارزش افزوده قابل توجهی به آن می‌دهیم و صادرات انجام می‌شود. این شیوه کاملا مرسوم و قابل دفاع است؛ بنابراین نباید جلوی واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای را بگیریم بلکه اتفاقا باید آنها با ساده‌ترین تشریفات گمرکی و قانونی اجازه ورود بدهیم و در مقابل هم تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان داشته باشیم.

نایب رئیس فدراسیون صادرات انرژی همچنین اظهار کرد: اجازه دهید برای شما مثالی بزنم صنعت برق با در نظر گرفتن اینکه صنعتی با فناوری بالا (های تک) است در راس هرم ارزش افزوده قراردارد به صورتی که ارزش افزوده‌ای که صنعت برق ایجاد می‌کند 8 برابر سطح ایجاد ارزش افزوده متوسط در کشور است.

آمارها واقعیت را نشان می‌دهد

به گفته باقری باید برای دستیابی به اهداف قابل قبول یکبار برای همیشه باید پارادایم واردات و صادرات را از بین ببریم. به این معنی که اصولا کالای واسطه‌ای و مواد اولیه با ارزش افزوده پایین را واردکنیم بعد با انجام فرآیندی متناسب با توانمندی‌های خودمان و البته بازارهای هدف آن را به سایر نقاط جهان صادر کنیم این پارادایمی است که تا امروز مانع از تصمیم‌گیری‌های جدی و دقیق و کارشناسی در کلان شده و همواره به کمیت آمارها نگاه می‌کنیم.

این کارشناس صنعت برق با اشاره به آمارهای گمرکی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد متوسط هرتن کالایی که وارد می‌شود به لحاظ ارزش 4 برابر هرتن کالایی است که از ایران صادر کرده‌ایم. این موضوع یعنی عمق فاجعه یعنی خام فروشی مطلق که شاهد مثالی واقعی براین امر است که تا امروز ایران مواد اولیه که عمدتا محصولات صنایع بالادستی هستند را صادر کرده بعد کالای ساخته شده از همان مواد اولیه را با 4 برابر قیمت وارد کرده‌است، یعنی ارزش افزوده و اشتغال را به خارجی‌ها تقدیم کرده‌ایم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =