به گزارش ایراسین و به نقل از فولاد نیوز، صنعت فولاد اروپا در حال حاضر بحران دیگری را تجربه میکند. کاهش تقاضا برای فولاد، جنگهای تعرفهای و تنشهای ژئوپلیتیکی منجر به کاهش تولید و تعدیل برنامههای سرمایهگذاری، از جمله پروژههای کربنزدایی، میشود. یکی دیگر از روندهای اخیر، مداخله دولتهای ملی در موقعیتهایی است که شامل داراییهای فولادی مشکلساز متعلق به یا متعلق به گروههای بزرگ مختلف فولاد، عمدتاً کارخانههای فولاد با سابقه طولانی و ارزش «نمادین» منحصر به فرد، میشود.
طرح نجات
شاید بارزترین نمونه چنین مداخلاتی، داراییهای اروپایی لیبرتی استیل (رومانی، مجارستان، لهستان، جمهوری چک، بلژیک و لوکزامبورگ) باشد. دولت ایتالیا در حال حاضر به دنبال یک سرمایهگذار جدید برای شرکت فولاد ایتالیا (Acciaierie d’Italia) است که قبلاً ایلوا (Ilva) نام داشت. در فرانسه، بحث داغی در مورد ملی شدن داراییهای آرسلورمیتال فرانسه (ArcelorMittal France) وجود دارد. اخیراً، مجلس عوام پارلمان لایحهای را که توسط حزب LFI پیشنهاد شده بود، در اولین جلسه خود تصویب کرد.
بریتانیا نیز برای صنعت فولاد خود مبارزه میکند. در آوریل امسال، پارلمان این کشور در یک جلسه فوقالعاده، لایحهای اضطراری را تصویب کرد تا به دولت کنترل شرکت فولاد بریتیش استیل را بدهد. پیش از این، در ماه مارس، گروه جینگیه (Jingye)، مالک چینی، بسته حمایتی ۵۰۰ میلیون پوندی (۶۴۴ میلیون دلاری) دولت برای گذار به محیط زیست را رد کرد.
این گروه از سال ۲۰۲۳ با مقامات بریتانیا در حال مذاکره بوده است، اما به گفته مقامات دولتی، به دنبال مبلغ گزافی بوده است. طبق گزارشهای مطبوعاتی، جینگیه حداقل ۱ میلیارد پوند سرمایهگذاری دولتی درخواست کرده است، دو برابر حمایتی که سال گذشته برای تاتا استیل (Tata Steel) تصویب شده بود.
از گریبول تا جینگیه
تاریخ اخیر بریتیش استیل با تغییر مالکیت، بحران سریع و چشمگیر در سال ۲۰۱۹ و اختلاف بعدی بر سر هزینه کربنزدایی و توصیه به تعطیلی کوره بلند تحت مالکیت چینیها مشخص شده است.
در سال ۲۰۱۶، تاتا استیل بخش زیانده تجارت محصولات طویل بریتانیایی خود (ریلهای حمل و نقل، پروفیلهای فولادی برای ساخت و ساز) را فروخت. این داراییها به قیمت نمادین ۱ پوند توسط شرکت سرمایهگذاری گریبول کپیتال، یک شرکت سهامی خصوصی و تا حدودی ولخرج متخصص در خرید داراییهای معوق، خریداری شد. مالک جدید، برند تاریخی بریتیش استیل را احیا کرد و این معامله با وعده سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیون پوندی در این تجارت همراه بود.
در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، گریبول موفق شد بریتیش استیل را به سود بازگرداند. با این حال، همه چیز در سال ۲۰۱۹ تغییر کرد.
در اوایل ماه مه ۲۰۱۹، دولت بریتانیا وام ۱۲۰ میلیون پوندی به شرکت فولاد بریتانیا اعلام کرد تا این شرکت بتواند پرداختهای خود را تحت ETS اروپا انجام دهد، که یک مداخله غیرمعمول دولت بود. در غیر این صورت، دومین تولیدکننده بزرگ فولاد این کشور با جریمه ۵۰۰ میلیون پوندی از بروکسل مواجه شد. این وضعیت ناشی از تأخیر برگزیت بود که منجر به کمبود اعتبارات کربن در شرکت شد.
در همان ماه، گریبول از دولت درخواست وام ۷۵ میلیون پوندی کرد، اما بعداً این مبلغ را به ۳۰ میلیون پوند کاهش داد تا این فولادساز را سرپا نگه دارد، زیرا به سرعت حمایت سهامداران خود را از دست میداد. با این حال، نه سهامداران و نه مقامات بریتانیایی به کمک نیامدند. در ۲۲ مه ۲۰۱۹، حکم دادگاه مبنی بر انحلال اجباری شرکت فولاد بریتانیا صادر شد که به کنترل سرویس ورشکستگی دولت منتقل شد.
سال بعد، بخشهای خاصی از تجارت و داراییهای فولاد بریتانیا به شرکت چینی جینگی فروخته شد. این قرارداد شامل کارخانههای فولاد در اسکانتورپ، کارخانههای تیساید و اسکینینگ گروو و شرکت مهندسی TSP مستقر در کامبریا بود.
مالک جدید چینی قول داد که طی ۱۰ سال آینده حدود ۱.۲ میلیارد پوند برای نوسازی کارخانهها و تجهیزات سرمایهگذاری کند.
این شرکت چینی بعداً ادعا کرد که از زمان خرید بریتیش استیل، این مبلغ را برای پشتیبانی از داراییهای بریتانیا سرمایهگذاری کرده است. با این حال، طبق گزارش رسانههای بریتانیایی، بخشی از این مبلغ به صورت وامهای بهرهدار بوده که به شرکت مادر بازپرداخت شده است.
طبق صورتهای مالی بریتیش استیل که در سپتامبر ۲۰۲۴ ارائه شد، ضررهای قبل از مالیات این شرکت در سال ۲۰۲۲ هشت برابر افزایش یافته و به ۴۰۸.۴ میلیون پوند در مقایسه با ۴۹.۵ میلیون پوند در سال ۲۰۲۱ رسیده است. همچنین اشاره شد که این ضررها در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نیز ادامه داشته است.
جستوجوی راهحل
یک لایحه اضطراری که در بهار ۲۰۲۵ توسط پارلمان تصویب شد، به دولت بریتانیا این قدرت را داد تا کارکنان و عملیات بریتیش استیل را مدیریت کند و مواد اولیه را برای ادامه تولید در اسکنتورپ، محل آخرین کورههای بلند کشور که فولاد را از مواد اولیه تولید میکنند، سفارش دهد.
تمایل به حفظ این کورههای بلند دلیل این اقدام بود. شرکت جینگیه با این استدلال که دیگر از نظر مالی مقرون به صرفه نیستند و با استناد به شرایط دشوار بازار، تعرفهها و هزینههای کربنزدایی، قصد خود را برای تعطیلی آنها اعلام کرده بود. در پایان مارس ۲۰۲۵، این شرکت اعلام کرد که این کارخانه روزانه حدود ۷۰۰۰۰۰ پوند ضرر میکند و رایزنیها در مورد تعطیلی آن را آغاز کرد.
قانون، ملی شدن کامل بریتیش استیل را پیشبینی نکرده بود. با این حال، در بهار، مقامات دولتی اذعان کردند که این میتواند گزینه بعدی باشد.
تا اواسط نوامبر ۲۰۲۵، دولت تقریباً ۲۷۴ میلیون پوند برای ادامه فعالیت این شرکت هزینه کرده بود. کریس مکدونالد، وزیر صنعت بریتانیا، در بیانیهای اعلام کرد که دولت به همکاری با جینگیه برای یافتن یک راهحل واقعبینانه برای آینده بریتیش استیل ادامه میدهد، زیرا این شرکت چینی از نظر فنی هنوز مالک این داراییها است.
شرکت بریتیش استیل (British Steel) اخیراً چندین سفارش بزرگ صادراتی در بخش راهآهن دریافت کرده است. یکی از آنها از استرالیا برای تأمین ۲۰،۰۰۰ تراورس به شرکت آرک (Arc Infrastructure) است که یک شبکه راهآهن ۵۵۰۰ کیلومتری را در غرب استرالیا اداره میکند.
در ماه نوامبر، نخست وزیر کییر استارمر همچنین از یک قرارداد بزرگ برای ساخت شبکه راهآهن پرسرعت ترکیه خبر داد. طبق این قرارداد، بریتیش استیل ۳۵ میلیون پوند محصولات راهآهن را برای پروژه اتصال مرسین ترکیه به شهرهای آدانا، عثمانیه و غازی عینتاب تأمین خواهد کرد که علاوه بر توافق مشابهی است که توسط این شرکت در سال ۲۰۲۴ اعلام شد.
علاوه بر این، در پایان ماه نوامبر، این فولادساز بریتانیایی تفاهمنامهای را با شرکت ساختمانی هایتک آفریقا برای یک پروژه زیرساخت بندری در نیجریه امضا کرد.
بریتیش استیل تا ۹۵ درصد ریلهای شبکه راهآهن بریتانیا را تأمین میکند و همچنین میلههای سیمی، مقاطع، پروفیلهای ویژه و محصولات نیمهتمام تولید میکند. تأسیسات اصلی این شرکت در اسکنتورپ دارای چهار کوره بلند است، اما تنها دو کوره در حال کار هستند. ظرفیت سالانه تولید فولاد و آهن آن تا سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۳.۲ میلیون تن و ۳ میلیون تن بوده است.
بخش مشکلدار
طبق گزارش UK Steel، فولادسازان بریتانیایی سالانه ۵.۶ میلیون تن فولاد تولید میکنند که معادل ۷۰ درصد از تقاضای سالانه کشور است. این صنعت دوران سختی را پشت سر میگذارد و با قیمتهای برق بسیار بالاتر از رقبای اروپایی خود، عرضه بیش از حد در بازار جهانی و غیره روبرو است. همچنین تحت تأثیر تعرفههای ایالات متحده قرار گرفته است، اگرچه این تعرفهها طبق توافق بین طرفین، ۲۵٪ کمتر از سایر کشورهای صادرکننده است. در سپتامبر ۲۰۲۵، دولت بریتانیا مذاکرات با ایالات متحده در مورد تعرفه صفر برای صادرات محصولات فولادی خود را در سهمیههای مشخص به تعویق انداخت و بر حفظ آن در سطح فعلی تمرکز کرد.
دولت بریتانیا در حال حاضر بر هر سه تولیدکننده بزرگ فولاد کشور نفوذ مالی دارد – جدا از بریتیش استیل، این شامل حمایت از تاتا استیل و وضعیت اسپشیال استیل (Specialty Steels UK) میشود که بخشی از لیبرتی استیل (Liberty Steel) بود و اکنون تحت کنترل یک مدیر رسمی است.
این کشور در حال کار بر روی یک استراتژی جدید برای صنعت فولاد است که انتظار میرود در ماه دسامبر یا اوایل سال ۲۰۲۶ اعلام شود. مقامات بریتانیایی امیدوارند یک خریدار خصوصی برای بریتیش استیل پیدا کنند و به دنبال مشارکت دادن بانکداران در فرآیند فروش هستند. همچنین دیدگاه جداگانهای در مورد توصیه ادغام این تولیدکننده فولاد با سایر شرکتهای این بخش، به ویژه شرکت مهندسی سنگین شفیلد فورجمستر، که آن هم تحت کنترل دولت است، وجود دارد.
ارسال نظر