به گزارش ایراسین، بازار خودروی چین به نقطه عطفی تاریخی رسیده است؛ جایی که خودروهای برقی نهتنها از نظر فناوری، بلکه از نظر قیمت نیز از خودروهای بنزینی پیشی گرفتهاند. این تحول که پیامدهای عمیقی برای زنجیره ارزش خودرو، فولاد و مواد پیشرفته دارد، نشاندهنده تغییر موازنه قدرت میان چین و بازارهای غربی است.
معکوس شدن روند قیمتها نتیجه همزمان چند نیروی قدرتمند است. نخست، چین موفق به ایجاد یک زنجیره تأمین عمودی و کامل شده که هزینهها را در تمام مراحل تولید کاهش میدهد. دوم، جنگ قیمتی شدید میان خودروسازان داخلی موجب فشار مستمر بر قیمتها شده و حاشیه سود را به نفع مصرفکننده قربانی کرده است.
سومین عامل کلیدی، کاهش چشمگیر قیمت باتریها بهویژه باتریهای لیتیوم آهن فسفات (LFP) است. این باتریها که ارزانتر از نمونههای نیکل–کبالت رایج در غرب هستند، هزینه گرانترین بخش خودروی برقی را بهطور محسوسی کاهش دادهاند و نقش تعیینکنندهای در رقابتی شدن قیمت نهایی ایفا کردهاند.
«تخفیف سبز» در برابر «پریمیوم سبز»
دادههای مقایسهای نشان میدهد که در چین، قیمت متوسط خودروهای برقی حدود ۲۵.۵ هزار دلار است که حتی از میانگین قیمت خودروهای بنزینی (۲۶.۱ هزار دلار) نیز پایینتر است. این در حالی است که در بازارهایی مانند آلمان و ایالات متحده، خودروهای برقی همچنان بیش از ۳۰ درصد گرانتر از خودروهای فسیلی هستند. به این ترتیب، آنچه در غرب بهعنوان «پریمیوم سبز» شناخته میشود، در چین به «تخفیف سبز» تبدیل شده است.
چهارمین عامل، میراث سیاستهای صنعتی هدفمند و هوشمندانه چین است که مقیاس تولیدی خودکفا ایجاد کرده است. پنجم، ترکیب محصولات در بازار چین به سمت خودروهای کوچک و اقتصادی متمایل شده و در نهایت، هزینه پایین نگهداری و سوخت (برق) مالکیت خودروی برقی را برای مصرفکنندگان چینی بهمراتب مقرونبهصرفهتر کرده است.

در پس این تحول، یک برنده کمتر دیدهشده نیز وجود دارد: صنعت فولاد پیشرفته. برخلاف تصور رایج که خودروهای برقی را وابسته به آلومینیوم میداند، فشار شدید برای کاهش هزینه در چین، خودروسازان را به استفاده از فولادهای پیشرفته با استحکام بالا (AHSS) سوق داده است. این فولادها علاوه بر قیمت پایینتر نسبت به آلومینیوم، استحکام لازم برای محافظت از بستههای باتری را نیز فراهم میکنند.
فولاد الکتریکی؛ قلب تپنده خودروهای برقی ارزان
علاوه بر بدنه، موتورهای الکتریکی میلیونها خودروی برقی اقتصادی تولیدشده در چین، به حجم عظیمی از فولاد الکتریکی با کیفیت بالا نیاز دارند؛ مادهای حیاتی که نقش قلب تپنده موتورهای برقی را ایفا میکند و تقاضای آن بهسرعت در حال افزایش است.
در حالی که تیتر بسیاری از اخبار بر رقابت باتریها متمرکز است، روند زیرپوستی بازار نشان میدهد که خودروسازان چینی برای حفظ قیمتهای رقابتی (زیر ۲۵ هزار دلار)، بهجای استفاده از مواد گرانقیمت، به نوآوری در فولاد روی آوردهاند. پیام چین برای غولهای فولادی جهان روشن است: آینده فولاد در صنعت خودرو، نه در بدنههای سنتی سنگین، بلکه در فولادهای فوقسبک، فولادهای پیشرفته و فولادهای الکتریکی نهفته است. برقیسازی ارزان، بدون فولاد هوشمند، ممکن نخواهد بود.
ارسال نظر