سدهای معدنی واله هنوز خطرناک هستند/ اقدامات ایمن سازی برای معدنکار بزرگ برزیلی ضروری است

دادستان برزیل گفته است سدهای معدنی واله هنوز خطرناک هستند و این شرکت باید اقدامات بیشتری برای ایمن‌سازی آنها انجام دهد.

به گزارش ایراسین، رویترز در این گزارش آورده است که ادیسون ویتورلی، دادستان فدرال اعلام کرده با وجود دو فاجعه مهلک استخراج معدن از سال 2015 تا به اکنون، واله معدنکار برزیلی سنگ آهن به تعدادی از تعهدات امضا شده با مقامات برای جلوگیری از فاجعه سوم عمل نکرده است.

طبق گفته ویتورلی، 29 سدی که واله برای ذخیره باطله‌های معدنی استفاده می‌کند، هنوز خطرات ایمنی بالایی دارند و کارگروه مشخص شده برای رسیدگی به این پرونده (متشکل از دوازده دادستان فدرال و ایالتی) پس از آخرین فاجعه در یکی از سدهای واله که منجر به کشته شدن 270 نفر در ژانویه 2019 شد، علیه این شرکت اتهاماتی وارد کردند.

این درحالیست که برخی از معادن مرتبط با سدهایی که تیم ویتورلی آنها را ناامن می‌دانند در برنامه‌های واله جهت بازیابی تولید از دست رفته سنگ آهن و رشد ظرفیت برای تولید 450 میلیون تن سنگ آهن در سال حیاتی و بسیار مهم هستند. زیرا با استفاده از ظرفیت این معادن می‌توانند یکبار دیگر به بزرگترین تولید کننده ماده اولیه تولید فولاد در جهان تبدیل شوند.

ویتورلی قبلا نیز اعلام کرده بود واله، یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی جهان، بارها در انجام تعهدات خود در زمینه بهبود ایمنی پس از سقوط سد در سال گذشته در نزدیکی شهر برومادینیو در ایالت میناس گرایس ناکام مانده است.

واله اما این ادعاها را تکذیب کرده و  گفته است جلسات منظمی با دادستان‌ها و حسابرسان داشته و بلافاصله خطرات احتمالی را برطرف کرده و برای انجام کلیه تعهدات خود برنامه ریزی انجام داده است.

در اوایل این ماه نیز گروه ویژه دادستانی این پرونده درخواست کرد که مدیران ارشد واله مسئول امور ایمنی را برکنار کنند و یک متخصص خارجی برای اصلاح استراتژی و فرهنگ شرکت در مورد ایمنی به کار گیرند. حال انتظار می رود یک قاضی در اوایل ماه اکتبر در مورد این درخواست تصمیم بگیرد.

ویتورلی نیز گفته است گروه ویژه دادستانی هنوز رویکرد ایمنی واله را ناقص می دانند. درواقع نگرانی‌های آنها بیشتر از گزارش جداگانه‌ای است که توسط  کارشناس سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه منتشر شده و در آن آمده است پروژه های بازسازی واله پس از فاجعه سد در سال 2015 از برنامه خود عقب مانده اند.

در این زمینه واله نیز اظهار کرده است اسناد گسترده ای برای اثبات خود مبنی بر انجام تعهداتش به دادستانی دارد که می‌تواند به دادگاه ارائه دهد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =